نسخه چاپی

پرسپلیس را غیرقانونی به نام خود زده بودند!

عکس خبري -پرسپليس را غيرقانوني به نام خود زده بودند!

مشاور و معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس گفت: رأی فیفا در خصوص پرونده وینگادا را شكستیم و از 400 هزار دلار به 200 هزار دلار كاهش دادیم.

به گزارش نما، مصطفی شکری در گفت‌وگو با فارس در خصوص مشکلات برند پرسپولیس و همچنین پرونده وینگادا اظهار داشت: موضوع برند پرسپولیس همان‌طور که می‌دانید به سال‌های قبل بر می‌گردد، به زمانی که سازمان تربیت بدنی مالک پرسپولیس و امورات این تیم را برعهده داشت. در مقطعی باشگاه به افرادی ماموریت داد تا شرکتی را تحت نام پرسپولیس ثبت کنند. این افراد این کار را کردند اما...

وی افزود: این افراد محترم بخش عمده‌ای از این سهام شرکت را به نفع خودشان نامگذاری کردند و فقط 49 درصد را به نام سازمان تربیت بدنی ثبت کردند. در کمال ناباوری بعد از 7 سال این 49 درصد به صورت بلاعوض توسط یکی از مدیران وقت به اشخاص خصوصی واگذار شده که در این خصوص متولیان نظارتی از مراجع قضایی پیگیر موضوع هستند.

شکری ادامه داد: اما این چیزی که به ما مربوط می‌شود این آقایان علی‌رغم اینکه پرسپولیس بیش از 40 سال نام بزرگی دارد این شرکت را به نام خودشان ثبت کرده‌اند که از نظر قانونی به این موضوع شکایت کردیم و در دادگاه اعلام کردیم طبق مفاد مستندات در ماده 8 کنوانسیون پاریس ایران به موجب قانون مشکلاتی ایجاد شده و به کنوانسیون اعلام کردیم باشگاه پرسپولیس به دلیل سابقه تاریخی بر مالکیت این باشگاه اولویت دارد؛ اما مدعیان دیگر این شرکت را به ظاهر به عنوان یک شرکت صوری با سرمایه چند 10 هزار‌تومانی به نام خود ثبت کردند و نمی‌توانند این موضوع را توجیه کنند. مالکیت افراد خصوصی به برند پرسپولیس ارزشی بالغ بر 40 میلیارد تومان دارد، صحیح نیست.

شکری خاطرنشان کرد: این سرمایه و باشگاه متعلق به آحاد مردم است و پرسپولیس به عنوان باشگاهی دولتی این موضوع را جزو بیت‌المال می‌داند و تعرض به این مال را از مصادیق بارز دستیازی به بیت‌المال می‌داند. خوشبختانه شعبه 6 دادگاه رای به ابطال نامه آن شرکت صوری داد و بر این اساس نام و برند پرسپولیس به مالکیت صاحبان واقعی رسید.

وی افزود: حتی شعبه 10 تجدید‌نظر نیز این حکم را تائید کرد و قطعی شده دانست که رویانیان نیز این خبر خوش را به اطلاع مردم و هواداران رساند که نام پرسپولیس به خانه خود برگشت.

مشاور حقوقی قرمز‌پوشان تاکید کرد: پس از گذشت یک سال از این موضوع و رای صادر شده، باز هم آقایان به دنبال محمل‌ها و واسطه‌هایی هستند که راهی باز شود برای طرح مجدد این ادعاها. این در حالی است که بر اساس قانون بازنگری مجدد به این پرونده وجود ندارد. ادعا ممکن است مطرح شود اما تجدید‌نظر و تکرار نخواهد شد. به هیچ وجه در ماهیت رای تاثیری ندارد. بنابراین هیچ‌گونه محمل برای ادعای این آقایان خطری پرسپولیس را تهدید نمی‌کند و باشگاه نیز خودش را مسئول می‌داند تا از این سرمایه ملی حفاظت کند.

وی افزود: به همین دلیل و برای اینکه دغدغه‌ای ایجاد نشود رویانیان حتی مکاتبه‌ای را با مقام عالی قوه قضائیه انجام داد و مطمئن هستیم با عنایات و نگاه ویژه مسئولان به این پرونده و مشخص بودن ماهیت‌ها اینگونه فرصت‌ها از فرصت‌طلبان گرفته خواهد شد تا اجازه ندهند هیچ کس به بیت‌المال دست‌درازی کند. باید این ادعاها را به یاس و ناامیدی تبدیل کنیم که من امیدوارم افکار عمومی این موضوع را با حساسیت دنبال کنند که انشاءالله نام پرسپولیس برای همیشه بماند چون صاحبان اصلی این باشگاه از لحاظ قانونی مردم هستند.

وی در خصوص پرونده وینگادا نیز گفت: وینگادا پس از خاتمه همکاریش با باشگاه پرسپولیس مبلغی بالغ بر دویست و خرده‌ای هزار دلار از ما طلب کرد که به همین دلیل طرح دعوایی علیه ما در فیفا اعلام کرد. ایشان علی‌رغم پول خود از ما جریمه هم می‌خواست که ما به ایشان گفتیم یا باید جریمه‌ات را بگیری یا بخشی از پول قراردادت را که متاسفانه فیفا نیز به این استنادات ما توجهی نکرد و از ما ایراد گرفت. ما حتی اعلام کردیم که موضوع باید در کمیته انضباطی ایران رسیدگی شود که باز هم به این موضوع رسیدگی نکردند.

شکری ادامه داد: سپس فیفا رای خود را اعلام کرد که اگر ما درخواست تجدید‌نظر نمی‌کردیم پولی بالغ بر 400 هزار دلار باید به وینگادا می‌دادیم اما با توجه به شرایط حساس و تاکید رویانیان ما از ظرفیت‌های قانونی استفاده کردیم و از CAS تجدید‌نظر خواستیم که به این موضوع رسیدگی کند. ما دو دفاع از خود کردیم؛ اول گفتیم فیفا شرایط رسیدگی به این پرونده را ندارد و عدد مربوطه منصفانه نیست. سپس دادگاه عالی به صورت ویژه طبق آئین‌نامه‌هایی که از ما گرفت موضوع را بررسی کرد.

شکری ادامه داد: ما متاسفانه در فوتبال ایران کمیته‌ای تخصصی برای حل اختلاف‌های داخلی نداریم و به همین دلیل کمیته انضباطی را که ربطی به این موضوعات ندارد دخالت می‌دهیم. در فیفا اتاق‌های حل اختلافی وجود دارد که مشکل بازیکنان را بررسی و پیگیری می‌کند که ما هم باید این کمیته را تشکیل دهیم. ما باید بدانیم که کمیته انضباطی اصلا نباید در مسائل مالی و اینگونه شکایت‌ها دخالت کنند. متاسفانه وینگادا نیز که در سال 2009 شکایت کرده بود ما در آئین‌نامه خود مشکلاتی داشتیم و در آن زمان مرجع رسیدگی کمیته انضباطی بود اما در کل دادگاه عالی ایراد ماهیتی ما را پذیرفت و رای صادر کرد و رای فیفا را باطل کردیم. حالا ما باید مبلغ 200 هزار دلار را بدون ضرب‌الاجل به وینگادا بدهیم اما نکته مهم این است که ما رای فیفا را شکستیم و نشان دادیم اگر پرونده‌ای برای ما در خصوص شکایت در فیفا باز شود تهدیدی نیست بلکه می‌توانیم با ادله‌های خود بر آن پیروز شویم.

شکری در پایان در خصوص شکایت ژوزه از پرسپولیس نیز گفت: ژوزه تا به این لحظه از ما شکایت نکرده اما ما از ژوزه شکایت داشتیم و این موضوع را تا آخر پیگیری خواهیم کرد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...