نسخه چاپی

نقل و انتقال سهمیه‌های بنزین ممنوع شد

با اجرای طرح كدگذاری كارت‌های سوخت در مبادی مرزی، علاوه بر تشدید مقابله با بازارهای سیاه خرید و فروش كارت‌های اجاره‌ای سوخت، نقل و انتقال سهمیه بنزین 400 و 700 تومانی كارت‌ها ممنوع شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به 64 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 5 درصد رشد داشته است.
از سوی دیگر با وجود وجود سرمای شدید زمستانی در اکثر استان‌های کشور و کاهش سفرهای برون شهری اما متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی نه تنها کاهش نیافته است که میانگین روزانه مصرف بنزین در هفته ابتدایی بهمن ماه بیش از8 درصد افزایش یافته است.

مسئولان وزارت نفت یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف بنزین را قاچاق این فرآورده پرطرفدار نفتی به کشورهای همسایه و به ویژه افغانستان و پاکستان اعلام می‌کنند به طوری‌که با افزایش قیمت دلار، انگیزه سودجویان به منظور قاچاق بنزین هم دو چندان شده است.

یکی از مهمترین مسیرهای قاچاق بنزین به کشورهای همسایه مهاجرت کارت‌های سوخت به مبادی مرزی و کرایه این کارت‌های بنزین توسط افراد سودجو است که این اقدام حتی منجر به ایجاد بازارهای سیاه خرید و فروش کارت‌های کرایه ای بنزین هم شده است.

بر این اساس مجموعه وزارت نفت به‌منظور مقابله با طرح مهاجرت و کرایه کارت‌های بنزین، یک طرح جدید را در دستور کار قرار داده است که فاز اول این پروژه به صورت آزمایشی در سطح برخی از شهرهای مرزی کشور اجرایی شده است.

کد گذاری کارت‌های بنزین آغاز شد
با هماهنگی و توافق شرکت ملی پالایش و پخش نفتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح " کد گذاری" کارت‌های هوشمند سوخت در برخی از شهرهای مرزی کشور آغاز شده است.

به طور معمول دارنده هر کارت هوشمند بنزین در طول شبانه روز می تواند سه بار با کارت سوخت شخصی خود اقدام به دریافت 180 لیتر بنزین با قیمت نیمه یارانه ای کند اما با اجرای طرح کد گذاری کارت‌های هوشمند سوخت در مبادی مرزی سوخت گیری با کارت بنزین خودروها به یک مرحله در شبانه روز کاهش یافته است.

از این رو دارندگان کارت‌های هوشمند سوخت در مبادی مرزی در طول 24 ساعت تنها یک مرحله می توانند 60 لیتر بنزین با قیمت نیمه یارانه ای 400 تومان در جایگاه‌ها خریداری کند.

از سوی دیگر به منظور مقابله با پروژه "اجاره" و "مهاجرت" کارت‌های بنزین در مبادی مرزی، با کد گذاری کارت‌های سوخت بومی، تمامی کارت‌هایی که از سایر شهرها در جایگاه‌های سوخت مناطق مرزی مورد استفاده می گیرند، غیر فعال می شوند.

با آغاز کد گذاری کارت‌های بنزین، تنها کارت‌های سوختی در مناطق مرزی قابلیت دریافت بنزین را دارند که متعلق به ساکنان بومی آن منطقه باشند تا عملا مقدمات برچیده شدن بازارهای سیاه خرید و فروش کارت‌های بنزین اجاره‌ایفراهم شود.

نقل و انتقال سهمیه‌های بنزین ممنوع شد
مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیش بینی می کنند با اجرای این طرح علاوه بر توقف مهاجرت و انتقال کارت‌های بنزین به مناطق مرزی، امکان قاچاق بنزین ذخیره سازی شده در کارت‌های سوخت به کشورهای همسایه هم به حداقل کاهش یابد.

یکی دیگر از دستاوردهای این طرح از نگاه مسئولان وزارت نفت، ممنوعیت نقل و انتقالات سهمیه‌های بنزین 400 و 700 تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت به مبادی و شهرهای مرزی کشور است که قطعا آمارهای قاچق این فرآورده نفتی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ساز و کار خرید بنزین مسافران در شهرهای مرزی
از حدود یک ماه آینده و همزمان به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، به تدریج مسافرت های نوروزی به شهرهای مختلف کشور شتاب می گیرد و در این بین با کد گذاری کارت‌های سوخت امکان خرید بنزین با کار‌ت‌‌های موجود برای بسیاری از مسافران غیر ممکن خواهد شد.

از این رو با توافق تمامی دستگاه‌های مرتبط یک ساز و کار جدید برای خرید بنزین توسط مسافران در شهرهای مرزی تعریف و اجرائی شده است. با هماهنگی شرکت های منطقه ای پخش فرآورده های نفتی و فرمانداری های سراسر کشور، به تمامی مسافران در برخی از مناطق مرزی معرفی نامه هایی صادر می شود که با ارائه این معرفی نامه به جایگاه های سوخت امکان خرید بنزین فراهم می شود.

آمارهای رسمی نشان می دهد که اجرای آزمایشی این پروژه در برخی از استان های مرزی به ویژه در شرق کشور منجر به کاهش 20 تا 25 درصدی مصرف بنزین شده است.

بهمن نیازمند اقدم مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم پیشتر با بیان اینکه با نظر مقامات قضائی کارت‌های هوشمند سوخت متخلف جمع آوری و ضبط خواهد شد، گفته بود: با رصد تراکنش برخی از کارت‌های هوشمند سوخت در مبادی مرزی نسبت به جمع آوری این کارت ها و جلوگیری از انحراف فرآورده‌های نفتی اقدام می شود.

۱۳۹۱/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...