نسخه چاپی

خروج رضایی و وحیدی از لیست اینترپل

دادستان‌های آرژانتینی، پیشتر، خواستار جلب هفت مقام ایرانی شامل اكبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اكبر ولایتی، علی فلاحیان، محسن رضایی، احمد اخوی، احمد وحیدی، محسن ربانی و عماد مغنیه لبنانی شده بودند، اما گفته می‌شود اینترپل با تصور این‌كه حذف نام هاشمی و ولایتی، حساسیت دولت ایران را كم می‌كند، نام سه تن از جمله آن دو را از لیست متهمان تحت تعقیب در ارتباط با آمیا حذف كرده‌ بود.

به گزارش نما به نقل از افکار، در حالیکه تا پیش از این نام محسن رضایی و احمد وحیدی، در فهرست افراد تحت تعقیب پلس اینترپل قرار داشت، اکنون تنها نام علی فلاحیان، احمدرضا اصغری و محسن ربانی در این فهرست دیده می شود. خروج نام محسن رضایی و احمد وحیدی از فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل در حالی اتفاق می افتد که نام مدیر فراری بانک ملی در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته است.

1.jpg


 دولت آرژانتين از سيزده سال پيش، بدون ارايه اسناد حقوقي، ايران را به دست داشتن در انفجار آميا، مركز فرهنگي يهوديان در بوئنوس آيرس آرژانتين متهم شده بود و با وجود آن‌كه قاضي خوزه گاليانو به دليل دريافت رشوه براي صدور حكم عليه ايران از پست خود بركنار شد ، «آلبرتو نيسمان»، دادستان كل آرژانتين به پيگيري اين پرونده برخاست.

بمب‌گذاري در ساختمان هفت طبقه انجمن همياري اسرائيل و آرژانتين با نام اختصاري، آميا در بامداد نهم جولاي ۱۹۹۴ رخ داد كه در جريان آن ۸۵ نفر جان خود را از دست دادند و بيش از دويست نفر زخمي شدند.

آرژانتين داراي بزرگ‌ترين اقليت يهودي در آمريكاي لاتين است و گفته مي‌شود در تاريخ آرژانتين، رسيدگي به هيچ پرونده قضايي به اندازه پرونده انفجار آميا به طول نينجاميده است، تا آنجا كه تاكنون بيش از يك هزار و دويست نفر براي اداي شهادت در مورد اين پرونده به دادگاه احضار شده‌اند.

کریستینا فرناندز دکرشنر، رییس جمهوری آرژانتین، روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه، از توافق کشورش با ایران درخصوص تشکیل یک کمیته مستقل برای انجام تحقیقات در مورد انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان آرژانتین، آمیا، خبر داد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...