نسخه چاپی

با اسرائیل رابطه برقرار كنید تا وام بدهیم

عکس خبري -با اسرائيل رابطه برقرار کنيد تا وام بدهيم

طبق آمار كشور مصر، شاخص های اقتصادی این كشور در وضعیت مناسبی به سر نمی برند. اقتصاد این كشور در سال های بعد از بیداری اسلامی به دلیل تغییر ساختار، بی ثباتی امنیتی و اجتماعی با افزایش تورم، كاهش توریست، كاهش رشد اقتصادی روبرو است.

به گزارش نما به نقل از اقتصاد پرس، طبق آمار کشور مصر، شاخص های اقتصادی این کشور در وضعیت مناسبی به سر نمی ­برند. اقتصاد این کشور در سال­های بعد از بیداری اسلامی به دلیل تغییر ساختار، بی­ ثباتی امنیتی و اجتماعی با افزایش تورم، کاهش توریست، کاهش رشد اقتصادی روبرو است.


در همین راستا مسئولان این کشور برای حل بحران کنونی، به دنبال اخذ وام 4.8 میلیارد دلاری از صندوق بین­ المللی پول هستند. از آنجا که ماهیت این صندوق، اقتصادی و سیاسی است، این سوال مطرح است که آیا در پس اعطای این وام، اهداف سیاسی نیز مطرح است. موسسه پیترسون، در یکی از مصاحبه اخیر خود با آروید سابرامانیان، از مسئولان ارشد موسسه پیترسون و مرکز توسعه جهانی بررسی بخشی از این مسئله پرداخته است. موسسه پیترسون یکی از موسسات مطرح غیرانتفاعی و خصوصی در آمریکا است که رسانه­ ها و کنگره آمریکا لقب "بی­طرف" را به این موسسه اطلاق کرده­ اند.


آروید سابرامانیان در مصاحبه خود با اشاره به این که در حال حاضر شاخص ­های اقتصادی مصر از جمله درآمد ملی، رشد اقتصادی، توریسم و تورم در وضعیت مناسبی قرار ندارند گفت کمک IMF برای حل بحران مصر مستلزم شرایطی است که همواره این صندوق برای تمامی کشورهای درخواست­ کننده تعیین می­ کند: افزایش مالیات، کاهش هزینه ­های عمومی و کسری بودجه.


وی که دستیار سابق مدیر بخش تحقیقات صندوق بین­ المللی پول و مدرس دانشگاه هاروارد بوده است، معقتد است که آمریکا و دیگر متحدان آن در صندوق بین­ المللی پول به دنبال این هستند که با استفاده از مصر به بحران غزه به نفع خود کمک کنند.


به عبارت دیگر یکی از اهداف اصلی سهام­داران IMF تحمیل شرایطی است تا مصر مجبور به تعامل بهتر با اسراییل شود. آروید با اشاره به اینکه شرایط صندوق بین ­المللی پول در ظاهر عاری از مباحث سیاسی است ولی در عمل پر از شرایط سیاسی است گفت:"حقیقت این است که برنامه­ های IMF نمی ­تواند مسائل سیاسی را به عنوان پیش­ شرط اعطای وام در نظر نگیرد."


بی ­ثباتی سیاسی اجتماعی مصر که توامان با مشکلات اقتصادی شده است زمینه را برای دخالت IMF جهت اجرای سیاست ­های خود فراهم کرده است. این همان استراتژی است که صندوق بین ­المللی پول برای تمامی کشورهای دچار بحران به ویژه در حال توسعه اتخاذ می­ کنند.


شرایط صندوق بین ­المللی پول دقیقا همان شرایطی است که تفکرات نئولیبرالی را ترویج می­ کند. خانم نئومی کلین، روزنامه­ نگار مطرح آمریکا، در کتاب "دکترین شوک" با اشاره به این مطلب که شوک­ های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی بستر نمو و رشد این جریان است، می­ گوید جریان نئولیبرالی با استفاده از سازمان­های بین­ المللی همچون IMF، WB و ... در کشورهایی که به علت کودتا، بلایای طبیعی، تغییر حکومت سیاسی دچار بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند دخالت می کنند تا بتوانند با تجویز راهبرد کاهش بخش عمومی و افزایش بخش خصوصی در قبال اعطای وام، راه را برای مقاصد اقتصادی و سیاسی سرمدداران خود باز کنند.


کلین معتقد است که سردمداران جریان نئولیبرالی که بوش پسر یکی از این افراد است، به بحران­ ها به دید یک فرصت برای کاهش تصدی­گری دولت و افزایش بخش خصوصی به ویژه شرکت­ های چند ملیتی نگاه می­ کنند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...