نسخه چاپی

جلیلی به دعوت پایداری نه نگفت

عضو شورای مركزی جبهه پایداری با بیان اینكه تمام نامزدهای احتمالی پایداری به صورت تیمی با نامزد جبهه همكاری می‌كنند، گفت: فهرست سه نفره جبهه كه سخنگو اعلام كرد بسته نیست و افرادی همچون میركاظمی در جبهه مطرح‌اند.

به گزارش نما، مجید متقی‌فر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس درباره موضوعات متعددی از جمله وضعیت انتخاباتی جبهه پایداری، امکان ورود مستقل به انتخابات ریاست‌جمهوری و بررسی مصادیق در این جبهه سخن گفت.

با توجه به اینکه کمتر از پنج‌ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقیست، آخرین وضعیت انتخاباتی جبهه پایداری به چه شکل است؟

متقی‌فر: ما باید در مدل سیاسی اسلام حرکت کنیم تاخطاهایمان به حداقل برسد بنابر این خوب است مروری بر بعضی برخوردهای سیاسی پیامبر داشته باشیم؛ پیامبر عظیم الشأن اسلام برای رضای خدا با حامیان خود در افتادند و در جهت تحکیم مبانی نهضت با ارحام خویش قطع ارتباط نمودند و با خانواده و عشیره خود بدلیل مخالفت با دین خدا به جنگ برخاستند، پیامبر اعظم برای رضای خدا کسانی که به او نزدیک بودند را بدلیل انکار حقّ ازخود دور کرد و افرادی که از آن حضرت دور بودند بدلیل پذیرش حق به خود نزدیک کرد، این شیوه پیامبر در زمام داری بود و از طرف دیگر امام راحل فرمودند« تمام مقصد ما مکتب ماست». یعنی در همه ی اقدامات و موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرها اسلام باید مدنظر باشد از این رو جبهه پایداری که یک مجموعه گفتمانی است تمام تلاش خود را مصروف حاکمیت احکام نورانی اسلام می‌کند.

پر واضح است حرکت در این فضا یعنی نفی قبیله گرایی ،تحزب محوری و نفی فامیل بازی، در این نگاه اتحاد معنی و مفهوم دینی پیدا می‌کند و هرگونه معامله‌گری سیاسی و مصادره منافع مردم و نظام به نفع احزاب و گروههای سیاسی و اشخاص مردود و تنها مصلحت اسلام و نظام و منافع مردم مورد توجه جدی قرار می گیرد اما این موضع محکم جبهه پایداری موجب نگرانی عده زیادی شده که عادت کرده‌اند همواره در مصادر قدرت باشند.

* هیچکس تا کنون گفتمان جبهه پایداری را نقد نکرده است

تا کنون دیده نشده است کسی گفتمان جبهه پایداری را نقد کند بلکه به شیوه ها و روش های پایداری ایراد می‌گیرند در حالی که شیوه هر گروهی برگرفته از مبانی فکری آن گروه است و در مبانی فکری پایداری که منطبق بر مبانی ناب دینی است برخی روش ها محکوم است از این رو نباید دوستداران انقلاب و نظام جمعی را که به دنبال احیاء و تقویت گفتمان امام هستند تخریب و تخطئه کنند. سال گذشته در همین ایام جبهه پایداری زیر بمباران سنگین تهمت‌ها و اهانت‌ها از سوی دوست و دشمن قرار داشت و حتی آیت الله مصباح نیز مورد هجمه قرار گرفتند چرا که احساس می‌شد این عظمت گفتمان است که جریانات مختلف را به هراس انداخته است در حالی که این هیمنه از جبهه پایداری نیست بلکه از خود اسلام است و هر کس داعیه اسلام داشته باشد خداوند او را تقویت می‌کند.

مشکل ما با منتقدین و مخالفین در مبانی گفتمان سیاسی است که دیانت و سیاست را عین هم تلقی نمی‌کنند و این دو را در هم تنیده نمی‌بینند. به ما می گویند بیایید به آنچه ما از پیش ساخته‌ایم بپیوندید در حالیکه هیچ مشورتی با ما در فرایند شکل گیری این مدل نشده است. در زمان انتخابات مجلس آراستند، نشستند و گفتند و برخاستند و فقط نتیجه را به ما تحمیل می‌کنند و اگر چنانچه ما حرفی برای زدن داشته باشیم و یا به آنها ملحق نشویم می‌گویند اتحاد همان است که ما می‌گوییم و هر چیز دیگری افتراق و اختلاف افکنی است.

ما در انتخابات مجلس هم حرفمان این بود که نمی‌توانیم کنار کسی بنشینیم که در جریان فتنه و حتی بعد از آن سکوت کرده و نمی‌توانیم با کسانی که در اذهان مردم در قضیه فتنه نمره قابل قبولی نگرفته‌اند اتحاد داشته باشیم؛ ما می‌گفتیم انتخابات را شرکت سهامی فرض نکنید که هر گروهی و حزبی منافع خود را مطالبه کند و منافع مردم قربانی مطامع حزبی و گروهی یا چهره های سیاسی شود؛ چگونه از این نگاه معامله گرانه وحدت حاصل می‌شود وکلام امام در کجای این نگاه قرار دارد که فرمود تمام مقصد ما مکتب ماست؟

* در انتخابات نباید رویکرد غیر گفتمانی داشت

در جریان انتخابات مجلس آن همه تهمت و افترا به پایداری زدند و از یادآوری فرمایشات رهبری عزیز در جریان فتنه از سوی پایداری بشدت ناراحت می‌شدند و برای تبرئه ساکتین فتنه هر چه توانستند به پایداری حمله کردند نتیجه همان شده که آقایان در انتخابات مجلس نه تنها توفیق چشمگیری نداشتند بلکه از سوی ساکتین فتنه در مجلس کاملا به انزوا رفتند؛ حال تعجب از دوستان این است با اینکه فهمیدند در انتخابات مجلس راه رفته غلط بود مع ذلک دوباره به همان مدل روی آوردند و برای انتخابات پیش رو یک حرکت غیر گفتمانی اختیار کردند. بدون توجه به مطالبات دینی مردم و رهبری به یک مدل ائتلاف روی آوردند که در آن بیش از آنکه مصالح نظام مد نظر باشد منافع جناح‌ها مورد عنایت قرار گرفته است در حالی که ائتلافی منتهی به مطالبات رهبری عزیز و مردم می‌شود که مبانی نظری آن کاملا دینی باشد و مانع ورود فتنه‌گران و غرب‌گرایان و مخالفان اندیشه امام راحل به حاکمیت باشد.

قبل از اینکه با استفاده از ابزارهایی همچون نظر سنجی و غیره به جمع بندی برسیم باید طوری رفتار کنیم که مردم انتخاب‌گر اندیشه ناب باشند نه اینکه به دنبال افراد بیایند؛ گرایش مردم باید به سمت انتخاب فکر دینی و نگاه امام و رهبری باشد و اینکه چه کسی پول بیشتری دارد و لابی‌گر بهتری است نباید برجسته شود؛ هروله به سمت قدرت درست نیست و با رویکرد الهی و تکلیف‌‌مدارانه سازگاری ندارد چراکه عطش حرکت به سمت قدرت را نشان می‌دهد.

**گزینه اصلح شرط ائتلاف جبهه پایداری با اصولگرایان

با این وضعیتی که شما از فضای سیاسی کشور تحلیل کردید امکان دارد که جبهه پایداری به صورت مستقل در انتخابات حاضر شود؟

متقی‌فر: اگر قرار باشد ائتلافی هم اتفاق بیفتد گروه‌ها باید دنبال گزینه اصلح باشند دراین صورت جبهه پایداری با سایر گروههای اصولگرا می‌تواند ائتلاف کند. جبهه پایداری با حجت شرعی تصمیم می‌گیرد و بر گفتمان خود اصرار دارد؛ وحدت را نیز از منظر سیاسی تعریف نمی‌کند بلکه به آن ازنگاه اسلام اعتبار قائل است. وحدت به معنای تقسیم سهام نیست که جناح‌ها و جریانات هر کس از آن سهمی ببرند. چرا که منافع مردم در این نگاه تامین نمی‌شود. بلکه منافع مردم در گرو این است که همه گروه‌ها و جناح‌ها به دنبال گزینه اصلح باشند. هر چند که آن فرد از حزب آنها نباشد. جبهه پایداری در زمان انتخابات مجلس لیست 30 نفره‌ای ارائه داد که کمتر از نصف آن اعضای پایداری بودند و بقیه افراد دیگری بودند و ما تصمیم گرفتیم این افراد را با این که از ما نبودند در لیست خود قرار دهیم. در حالی که اگر نگاه حزبی داشتیم اینگونه عمل نمی‌کردیم. در انتخابات ریاست جمهوری نیز همین نگاه حاکم است ؛ اگر گزینه اصلح در جبهه پایداری باشد حتما او باید مطرح شود و اگر اصلح فردی بیرون از جبهه بود از وی حمایت خواهیم کرد. باید منافع انقلاب را به منافع خودمان ترجیح دهیم و اگر این موضوع حل شود همه مشکلات حل می‌شود. اما متاسفانه در نگاه‌های موجود این روش دیده نمی‌شود با این که برخی افراد محترم هم هستند دعوت به یک مدل وحدت می‌کنند که به نظر ما خروجی آن بهتر از خروجی مدل اتحاد در انتخابات مجلس نخواهد بود که هیچ کس حاضر نیست از نتیجه آن دفاع کند. برخی به ما تهمت زدند که چرا می‌گویید ساکتین فتنه و گفتند اگر آنها ساکت فتنه هستند شما ساکت انحرافید وبه رزمندگان صف مقدم مبارزه با جریان انحراف را تهمت سکوت زدند در حالی که می‌دانستند اینگونه نیست و در عین حال خودشان هم اطلاع داشتند که جریان انحرافی چقدر از جبهه پایداری ناراحت است .

** جبهه پایداری تمام مدل‌های منتهی به وحدت را پیشنهاد کرد

جبهه پایداری تمام مدل‌های منتهی به وحدت را پیشنهاد کرد. اما آنها نپذیرفتند؛ ما یک جا خلاف وحدت حرکت نکردیم و در نهایت خروجی وحدت آنها مجلس را به سمتی برد که خودشان هم از نتیجه انتخابات آن راضی نبودند.

** تمام نامزدهای احتمالی پایداری به صورت تیمی با نامزد جبهه همکاری می‌کنند

همانطور که حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت جبهه پایداری بررسی مصادیق را در جبهه مطرح کرده و گفته می‌شود به جز آقایان لنکرانی،‌جلیلی وفتاح آقای میرکاظمی نیز مطرح است.

متقی‌فر: نگاه ما در انتخابات اندیشه محور و گفتمانی است، از این رو تمام افرادی که در دایره گفتمان قرار می‌گیرند و ظرفیت مطرح شدن را دارند مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و اگر از این گزینه‌ها یک نفر بالا آمد مابقی حذف نمی‌شوند و به صورت تیمی با نامزد جبهه پایداری همکاری خواهند داشت.

** بررسی شرایط نامزدی میرکاظمی در جبهه پایداری

با آقای میرکاظمی صحبت شده است؟

متقی‌فر: هنوز برای مذاکرات زود است و عجله‌ای نداریم. نگاه جبهه در این زمینه وسیع است اما نام وی نیز در پایداری مطرح است چرا که او نیز از یک سری شاخص‌ها و برجستگی‌ها برخوردار است. غیر از آقای میرکاظمی برخی دیگر از افراد نیز وی میزبررسی هستند.

با توجه به اینکه آقای جلیلی در دیدار اخیر با جبهه پایداری بحث کاندیداتوری خود را صراحتا رد نکرده است، چقدر کاندیداتوری وی از سوی جبهه پایداری قطعی است؟

متقی‌فر: آقای سعید جلیلی هم این نگاه را قبول دارد و عمل به تکلیف می‌کند. برای کسی که رزمنده اسلام است و خود را سرباز ولایت می‌داند، جا مهم نیست بلکه عمل به تکلیف مهم است. دوستان ما یک خوبی دارند که از آمدن در این سطح اشتیاق شخصی ندارند و این ویژگی از خوبی‌های آنهاست و موضع تقوای این افراد را نشان می‌دهد نه کسی که همه کائنات را به هم می‌ریزد و از هر ابزاری استفاده می‌کند تا رئیس جمهور شود و برای رئیس جمهور شدن با هر تفکری سازش می‌کند. این طرز تفکر خطرناک است از این رو نه جایز است به چنین فردی رای داد و نه جایز است او نامزد شود چرا که دویدن به سمت پست و مقام جاه طلبی است و این امر همیشه در اسلام مذموم بوده است.

چه طور می‌شود سرنوشت مردم را 4 سال دست کسی داد که تشنه قدرت است بنابراین باید کسانی که خدا ترس هستند و حقوق مردم را بر منافع خود مقدم می‌دارند روی کار بیاید.

** فتاح کمتر از سایر نامزدهای احتمالی مطرح نیست

در بین گزینه‌های مطرح جبهه پایداری به نظر می‌رسد که آقای فتاح تمایلی به کاندیداتوری ندارد؟

متقی‌فر: آقای فتاح کمتر از دیگران مطرح نیست. آقای فتاح چهره‌ای خدوم، باتجربه، مدیری لایق، متدین است که می‌تواند برای کاندیداتوری مطرح باشد.

با نامزدهای احتمالی جبهه پایداری دیدار خواهید داشت؟

متقی‌فر: ما به تناسب فضا کارها را پیش می‌بریم تا امروز این گونه تشخیص دادیم و بر طبق آن عمل کرده‌ایم و ممکن است فردا به مذاکره برسیم و برویم و مذاکره کنیم. و قبل و بعد از عید هم خیلی مهم نیست.

اما اگر قرار باشد فردی کاندیدا شود باید برنامه مناسبی داشته باشد؟

متقی‌فر: وقتی برنامه انتخابات تیمی پیگیری شود، مشکلی پیش نمی‌آید و در حال حاضر برنامه‌های دولت آینده در حال تدوین است و هر کس تعیین شد برنامه‌ را دریافت می‌کند. برنامه ها متعلق به فرد نیست بلکه متعلق به نظام است و قرار است مجموعه‌ای که نماد اندیشه ولایی باشد جلو بیاید. برنامه ریاست جمهوری که با رویکرد علمی و دینی در حال تدوین است اگر رئیس جمهور از جبهه پایداری هم نباشد این برنامه قابل استفاده است.

** برنامه ریاست‌جمهوری پایداری تا آخر سال جمع‌بندی می‌شود

برنامه ریاست جمهوری جبهه پایداری تا آخر سال به پایان می‌رسد؟

متقی‌فر: دوستان پیگیر هستند البته به تلاشی که می‌شود بستگی دارد و احتمال می‌رود تا آخر سال این برنامه جمع‌بندی شود.

مسئول برنامه ریاست‌جمهوری جبهه پایداری کیست؟

متقی‌فر: دوستان مجلس این برنامه را پیگیری می‌کنند برخی مسائل بصورت مبسوط به بحث گذاشته می‌شود و این کاری پژوهشی است. تیم‌هایی تشکیل شده و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند وقتی به جمع‌بندی رسیدند در جلسه شورا با حضور همه اعضاء برسی می‌شود.

در جلسه اخیر جبهه پایداری چه نکاتی درباره انتخابات مطرح شد؟ آیا برای شوراها در جلسه اخیر صحبت شد؟

متقی‌فر: انتخابات شوراها را شوراهای مراکز استانی جبهه برعهده دارند و به تناسب وضعیت استان‌ها لیست می‌دهیم. تفاوتی که شوراها با ریاست جمهوری دارد در این است که شوراها تأثیرپذیری مستقیمی از مسائل منطقه‌ای و محلی دارند فلذا به مسایل منطقه ای در انتخابات شوراها باید توجه داشت.

** هنوز ستاد انتخابات به معنی مصطلح نداریم

در حال حاضر ستاد انتخاباتی شوراهای جبهه پایداری فعال شده است؟

متقی‌فر: ما ستاد انتخابات به معنی مصطلح آن نداریم و شوراهای استانی جبهه کارها را پیگیری می‌کنند ستاد زمانی تشکیل می‌شود که قانونی باشد؛ ستاد یعنی فعالیت انتخاباتی و در حال حاضر طبق قانون و نظر رهبر معظم انقلاب فصل این کار نیست.

**فهرست سه نفره جبهه پایداری بسته نیست

اخیرا سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرد که جبهه پایداری به فهرست 3 نفره‌ای از کاندیداها رسیده است. این 3 نفر همان آقایان جلیلی، لنکرانی و فتاح هستند؟

متقی‌فر: بله، همین 3 نفرند اما فهرست بسته نیست افراد دیگری که ظرفیت داشته باشند ممکن است بررسی شوند.

اگر بخواهیم بین بدنه خدمت و بدنه انحراف دولت تفکیک قائل شویم در صورت کاندیداتوری آقای الهام امکان دارد که شما هم راستا با دولت از وی حمایت کنید؟

متقی‌فر: اینطور که بنده از برخی افراد شنیده‌ام جناب آقای دکتر الهام قصد ورودبه این مباحث راندارند.

** جابجایی اشخاص نقش جریان انحرافی را کم‌رنگ نمی‌کند

برخی تحلیل می‌کنند که با توجه به اینکه مشکل جبهه پایداری با دولت شخص آقای مشایی و جریان انحرافی است، اگر این دیوار کنار برود پایداری دیگر مشکلی با دولت نخواهد داشت و در این موضوع و جابجایی مشایی اشاره دارند، نظر شما در این زمینه چیست؟

متقی‌فر: با جابجایی اشخاص نقش جریان انحرافی کم‌رنگ نمی‌شود و ممکن است فردی از منزل خود هم نقش‌آفرینی کند. افرادی که انحرافی هستند، هنوز به نظر ما تاثیر گذارند و اینها یک تیم هستند این جابجایی نیز به این نیت اتفاق نیفتاده که تاثیرگذاری را کم کنند بلکه ممکن است تاثیرگذاری وی بیشتر هم بشود.

برخی از گروه‌ها فقط به فکر سبد رای هستند و همه تدابیرشان در جهت پرکردن سبد رای است درحالی که جبهه پایداری معتقد است باید به مصالح نظام توجه شود و اگر ما به آن مدل صحیح دست یابیم هر سبدی که پر شود به نفع نظام است درحالی که برخی معتقدند سبد حزب آنها اهمیت دارد و بنابراین شروع به حمایت از اشخاص و تبرئه آنها می‌کنند. باید مطابق شاخص‌هایی که رهبری ارائه می‌دهد، عمل کرد، برخی‌ فقط در مواقعی از رهبری خرج می‌کنند که به نفع‌شان باشد و بعضی موارد را به آقا نسبت می‌دهند درحالی که هیچ سندی ندارند. درحالی که نظرات معظم‌له به صورت عمومی پخش می‌شود و ایشان با هیچکس در مسائل مهم حرف درگوشی ندارند.

** تنظیم مانیفست جبهه پایداری در کمیته سیاسی

کمیته سیاسی جبهه پایداری در حال حاضر چه کار ویژه‌ای را در دستور کار خود دارد؟

متقی‌فر: خیلی کارها پیش‌رو است انتخابات شوراها، انتخابات ریاست جمهوری، تنظیم مانیفست،تدوین برنامه‌ دولت یازدهم .

تفاوت این مانیفست با مرامنامه جبهه چیست؟

متقی‌فر: در مرامنامه کلیات مطرح می‌شود اما مانیفست قدری مبسوط تر است و در مقدمه برنامه بصورت موضوعی تنظیم می‌شود .

مهمترین شاخص‌های رئیس جمهور اصلح از نظر پایداری کدام است؟

متقی‌فر: بعضی شاخصها رکنی و برخی فرعی است و یکی از شاخص‌هایی که به عنوان یک رکن محسوب می‌شود مطیع رهبری بودن است، مطیع از جنس تقلید نه از جنس هماهنگی چرا که در این حالت دائم نسبت رابطه خود با رهبری را حساب و کتاب می‌کند در حالی که رئیس جمهور در ادامه رهبری دارای ارزش و اعتبار است، نه در عرض آن، شرط دوم توانمندی و سطح علمی لازم و کافی برای عالیترین سطح اجرایی کشور داشته باشد،اما شرط اول برای جبهه پایداری اولی است.


یعنی کلا شاخص‌های گفتمان سوم تیر را برای انتخاب گزینه اصلح مدنظر دارید؟


متقی‌فر: اطاعت از رهبری، استکبارستیزی و توانمندی از شاخص‌هایی است که فقهای ناظر بر جبهه پایداری بر آن تاکید دارند.


با آیت‌الله مصباح و آیت‌الله خوشوقت دیدار خواهید داشت؟


متقی‌فر: البته، ما مرتب خدمت این آقایان می‌رسیم تا از خط اصلی منحرف نشویم. این دیدارها موجب مصونیت ما از خطاهاست.


** اظهارات اخیر هاشمی ظرفیت‌سازی برای دشمن است


نظر شما درباره اظهارات اخیر آقای هاشمی مبنی بر اینکه ما باید در انتخابات طبق استانداردهای مدرن رفتار کنیم، چیست؟


متقی‌فر: در اینگونه اظهارات مقاصد امام راحل ورهبری عزیز دنبال نمی‌شود و این ادبیات، ادبیات انقلاب و اسلام نیست و با مدل اسلامی حکومت کاملا متضاد است، متاسفانه با چنین اظهاراتی برای حضور دشمن درفضای انتخابات ظرفیت سازی می شود.

۱۳۹۱/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...