نسخه چاپی

مناظره‌ای كه فتنه‌گران و حلقه‌انحرافی را ناامید كرد

به گزارش نما، کیهان در ویژه های خود نوشت:

مك كين: ايراني ها متوجه عجز و ضعف آمريكا شده اند

سناتور تندروي آمريكايي و رقيب شكست خورده اوباما در انتخابات 2008 گفت: ايراني ها متوجه عجز و ضعف ما در خاورميانه شده اند.
جان مك كين در مصاحبه با وب سايت نيوزمكس گفت: مقامات ايراني به خوبي متوجه ضعف آمريكا در عراق و عجز در سوريه و افغانستان هستند.

در دوران رياست جمهوري اوباما توقف برنامه هسته اي ايران امكان ندارد زيرا جمهوري اسلامي ايران، آمريكا را جدي نمي گيرد و سران تهران ديدند كه آمريكا شتاب زده و با آشفتگي نيروهايش را از عراق خارج كرد.

وي افزود: ايراني ها مي بينند كه آمريكا در مداخله در سوريه عاجز مانده، سران تهران شاهد هستند كه آمريكا دارد از افغانستان هم بيرون مي رود و لذا به اين نتيجه مي رسند كه آمريكا در تلاش براي متوقف كردن ايران جديت ندارد.

سناتور مك كين گفت: نفوذ آمريكا در منطقه به خاطر اين سياست ها كم شده وكشورهاي هم پيمان آمريكا نيز اطمينان ندارند كه آمريكا بتواند برنامه هسته اي ايران را متوقف كند در حالي كه سانتريفيوژهاي غني كننده اورانيوم ايران همچنان در حال كار هستند.

از نامزدهاي صادراتي تا بدلي و اصل در ميان اصلاح طلبان

مشاور هاشمي رفسنجاني مي گويد بعيد است آيت الله هاشمي براي انتخابات ثبت نام كند و در اين صورت بستر به طور طبيعي براي حسن روحاني فراهم مي شود.

علي عسكري در مصاحبه با «نداي انقلاب» با اشاره به قوت گرفتن حضور حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري گفت: ايشان در بررسي موضوع كانديداتوريشان هستند و با بزرگان نظام، گروه هاي مرجع، مجموعه هاي اثرگذار، نمايندگان سابق و فعلي مجلس و دانشگاهيان و حوزويان در حال رايزني هستند.

من آقاي روحاني را از نظر انگيزه و برنامه ريزي براي انتخابات باشكوه و اثرگذار، فعال يافته ام.وي با بيان اينكه كانديداتوري روحاني در صورتي است كه هاشمي رفسنجاني ثبت نام نكند، خاطرنشان كرد: نيروها و گروه هايي كه با آقاي روحاني صحبت مي كنند بسياري از آنها بر اين موضوع تاكيد دارند كه آقاي روحاني نزديكترين فرد به آقاي هاشمي رفسنجاني است.

عسكري تاكيد كرد: اگر آيت الله هاشمي رفسنجاني نخواهد ثبت نام كند و بعيد است كه ثبت نام كند بستر به طور طبيعي براي حسن روحاني فراهم مي شود.در همين حال كه شريعتمداري وزير بازرگاني دولت خاتمي در مصاحبه با «مهر» از قطعيت نامزدي خود خبر داد و گفت: نامزدهاي اصلاح طلب آن قدر زياد هستند كه مي توان آنها را صادر كرد.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا اصلاح طلبان بدلي وجود دارند، تصريح كرد: بله، هستند ولي من هشت سال وزير دولت خاتمي بوده ام. بايد اين سؤال را از كساني كه ممكن است با بدلي ها ارتباط داشته باشند بپرسيد.

شريعتمداري همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبني بر اين كه آيا شما براي رسيدن به اجماع با آنان همكاري خواهيد كرد يا خير؟، ياد آور شد: من از سابقه 8 سال همكاري در دولت خاتمي و قريب به بيش از اين زمان همكاري با مجموعه مقام معظم رهبري برخوردارم و مي توانم عامل وفاق و يكي كردن دل ها و رفع كردن كدورت ها باشم.

اما محمدعلي نجفي از وزيران دولت هاشمي و عضو شوراي شهر تهران كه از نامزدهاي احتمالي محسوب مي شود، به مهر گفت: افرادي كه برخلاف ساز و كار اصلاح طلبان كانديدا شده اند اصلاح طلب نيستند.عضو ارشد حزب كارگزاران گفت: به هيچ عنوان نمي توان تصور حضور چند كانديدا از سوي اصلاح طلبان را داشت و آن هايي كه برخلاف اين ساز و كار و با عنوان اصلاح طلب وارد شوند قطعا اصلاح طلب نخواهند بود.

محمدعلي نجفي اظهار كرد: فعلا كه تصميمي در اين خصوص گرفته نشده چون بنده و ساير اصلاح طلباني كه در حال رايزني براي حضور در انتخابات رياست جمهوري آينده هستيم، هر تصميمي بگيريم در چارچوب تصميم جمعي اصلاح طلبان خواهد بود.

اسباب كشي شبكه هاي ماهواره اي از لس آنجلس به لندن

لندن به جاي لس آنجلس تبديل به ايستگاه جديد شبكه هاي ماهواره اي ضد انقلاب شده است.در حالي كه پيش از اين شبكه هايي نظير بي بي سي فارسي، من و تو و رها در لندن عليه ايران راه اندازي شده بود، اكنون خبر مي رسد گروهي از اخراجي هاي صداي آمريكا جذب لندن شده اند تا شبكه اي موسوم به ايران فردا را راه اندازي كنند.

براساس گزارش رسانه هاي ضد انقلاب، از جمله افرادي نظير جمشيد چالنگي، لونا شاد، شهيار قنبري و عليرضا نوري زاده به خدمت اين شبكه درآمده اند.

برخي از همكاران قديمي صداي آمريكا طي يك سال گذشته اخراج شده اند. كم كاري، تسويه حساب داخلي، تعرضات اخلاقي و برخي كلاهبرداري هاي مالي از جمله دلايل اين بركناري ها عنوان شده بود.در همين حال پايگاه اينترنتي خودنويس درباره شبكه ايران فردا نوشت: اين شبكه بازوي رسانه گروهي از اپوزيسيون است كه نشست هاي استكهلم، بروكسل و پراگ را سال گذشته برگزار كرد.

با اين وصف به نظر مي رسد انتخاب شهرهاي كم حاشيه اي نظير استكهلم سوئد، بروكسل بلژيك و پراگ چك براي نشست هاي طيفي از ضد انقلاب سلطنت طلبان و طيفي از شبه اصلاح طلبان فراري، صرفا براي ردگم كني و كتمان نقش لندن- و سرويس جاسوسي ام آي سيكس انگليس- بوده كه اكنون با راه اندازي شبكه تلويزيوني آشكارتر مي شود.

الحيات: آمريكا مجبور است از دريچه ايران به خاورميانه بنگرد

يك تحليلگر سعودي نفوذ رژيم عربستان در تحولات خاورميانه را نقشي از دست رفته توصيف كرد و نوشت: رياض بازنده تحولات منطقه است.
روزنامه سعودي الحيات كه در لندن و رياض منتشر مي شود، در تحليل خود نوشت: «اگر وزارت خارجه عربستان نجنبد، ضمن عقب افتادن از تحولات اجتماعي ديگر نه تنها حرفي براي گفتن در دنياي عرب نخواهيم داشت بلكه از هويت اصلي خود نيز دور خواهيم شد.

وزارت خارجه عربستان بايد، بپذيرد كه خاورميانه شاهد تغييراتي وسيع است، ديگر سياست هاي گذشته آن جواب نمي دهد. بسيار روشن است كه حوادث بزرگي ظرف دو سال گذشته در جهان عرب رخ داده و ضمن تغيير فرهنگ جاري، فرهنگ سياسي و هم پيماني هاي منطقه اي و بين المللي را نيز تغيير داده است. بايد توجه داشت كه اين تغيير بسيار بزرگ است و سرچشمه اي اجتماعي - مردمي دارد.

اين تغيير به اندازه اي بزرگ است كه به جرات مي توان گفت از شرق تا غرب جهان عرب را در برگرفته است. آن دنيايي كه در قرن گذشته و اوايل قرن حاضر مي شناختيم مقابل چشمانمان متلاشي شده و آنچه از آن خطرناك تر است اين است كه كسي نمي داند كي، چگونه و تا كجا اين دگرگوني و تلاش ادامه خواهد داشت. اما آنچه روشن است ديگر جهان عرب به گذشته اش بازنمي گردد.»

الحيات با مرور حوادث مصر و تونس و ليبي و عراق نوشت: عربستان در قلب اين طوفان بزرگ سياسي منطقه اي واقع شده است. كشوري كه البته رفته رفته به سمتي مي رود كه متزلزل شود. در حالي كه به دليل روابط گسترده رياض با پايتخت هاي عربي جهان انتظار مي رفت كه عربستان تأثيري به سزا در تحولات جاري در خاورميانه عربي بگذارد شاهديم كه روز به روز تأثير خود را از دست مي دهد و تحولات با چنين سرعتي پيش مي روند بدون اين كه عربستان بتواند كاري از پيش ببرد.

به گزارش ديپلماسي ايراني، در ادامه اين يادداشت آمده است: عربستان در حال حاضر به شكلي عراق را از دست داده كه روز به روز خط ارتباطي بغداد-رياض ضعيف و ضعيف تر مي شود. اين در حالي است كه عربستان از 1973 بر روي رابطه خود با عراق سرمايه گذاري هاي كلان كرده و حتي در اوج جنگ كويت سرمايه هاي خود را از آن خارج نكرده بود.

در حالي كه اين كشور يكي از مهم ترين همسايگان ماست و ما به عراق نياز استراتژيك داريم. در مقابل هرچه عربستان از عراق خارج مي شود ايران جاي آن را بيشتر پر مي كند.

الحيات صراحتاً نوشت: اكنون ايران صاحب چنان جايگاهي در عراق است كه ايالات متحده آمريكا به عنوان كشور متخاصم ايران و رقيب منطقه اي آن براي حفظ مصالح خود مجبور است از دريچه ايران به عراق بنگرد. در حالي كه هيچ اثري از وجود عربستان در اين معادله نيست. آيا واقعاً اين مسئله براي دستگاه سياست خارجي عربستان قابل قبول است؟

نويسنده اين يادداشت سپس به سوريه اشاره مي كند و مي نويسد: هنگامي كه به سياست خارجي عربستان در قبال سرزمين شام نظر مي اندازيم به ياد سرمايه گذاري هاي سياسي و اقتصادي سي ساله خود در اين كشور مي افتيم. سرمايه گذاري هايي كه از زمان حافظ اسد، در رابطه رياض با دمشق انجام شد و تلاش هايي كه مرحوم حافظ اسد در ايجاد توازن در روابط عربي- عربي و عربي- ايراني داشت.

اكنون همگي اين تلاش ها و سرمايه گذاري ها نقش بر آب شده است. ديگر ما اثري از محور عربستان- سوريه- مصر نمي بينيم. از آن طرف لبنان را هم از دست داده ايم. دولت وابسته به حزب الله در حالي زمام امور را در اين كشور در دست گرفته است كه ديگر شاهد هيچ اثري از عربستان در لبنان نيستيم و دولت اين كشور بيش از آن كه سياست هايش را با رياض هماهنگ كند با تهران هماهنگ مي كند.

در پايان اين يادداشت آمده است: بي شك وضعيت مطابق ميل ما نيست. عربستان هيچ گاه پيش بيني نمي كرد كه سير تحولات خاورميانه چنين مسيري را در پيش بگيرد. ولي چه بخواهيم چه نخواهيم روابط منطقه اي عربستان محدود به كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس شده است كه هيچ سابقه تاريخي اي ندارند.

مناظره اي كه فتنه گران و حلقه انحرافي را با هم نااميد كرد

مناظره اخلاقي و مودبانه حسين شريعتمداري و حبيب الله عسگراولادي به مذاق حلقه هايي كه توهم ديگري نسبت به مناظره هاي اخير اين دو شخصيت داشتند، تلخ آمده است.

روزنامه ايران دراين باره از اينكه عسگراولادي، شريعتمداري را «سردار قلم» خطاب كرده و متقابلا مديرمسئول كيهان از وي به عنوان «حضرت استاد» ياد كرده، ابراز ناخرسندي كرد و نوشت: اين نوع مناظره (بخوانيد مصافحه) موجب شد تا حاشيه ها، فضاي بحث هاي جدي را تحت تاثير قرار دهند. آنها بارها يكديگر را استاد و سردار قلم خطاب كردند.

روزنامه ايران ظاهرا توقع داشته مانند برخي چهره هاي سياسي همسو با اين روزنامه كه اقدام به بداخلاقي و دوئل و انتحار در مباحثات سياسي مي كنند، مناظره برنامه نگاه يك سيما نيز شكل مشابهي پيدا كند و باعث ايجاد اختلاف ميان اصولگرايان شود؛ شايد كه در اين ميان سودي نيز عايد جريان متبوع روزنامه ايران شود.

در همين حال يك پايگاه اينترنتي، «پيام مناظره عسگر اولادي و شريعتمداري براي اصلاح طلبان» را نااميدكننده توصيف كرد و نوشت: مناظره عسگر اولادي و شريعتمداري، آب پاكي را روي دست اصلاح طلبان ريخت و به آنها ثابت كرد كه براي خروج از انفعال فعلي، نمي توانند به اصولگراياني چون حبيب الله عسگراولادي اميدوار باشند.

«عصر ايران» تصريح كرد: در حالي كه در يكي دو هفته گذشته، محمد خاتمي و سعيد حجاريان و هاشمي رفسنجاني موضع گيري اخير عسگراولادي در قبال ميرحسين موسوي و مهدي كروبي را ستوده بودند و حتي برخي از اصلاح طلبان باب نامه نگاري با عسگراولادي را باز كرده بودند، پير حزب موتلفه در مناظره با مدير روزنامه كيهان، مجرم بودن «سران فتنه» را تأييد كرد.

نويسنده (ه-م) كه با روزنامه هايي نظير اعتماد نيز همكاري مي كند و پيش از اين با برخي عناصر بازدشتي نيز ابراز همدردي كرده، درباره پيام اين مناظره و مواضع عسگراولادي نوشت: اصلاح طلبان شايد بتوانند رياست جمهوري خاتمي را در خواب ببينند ولي اين رويا در بيداري محقق نخواهد شد.

يادآور مي شود پيش از مناظره تلويزيوني اخير، محافل رسانه اي زنجيره اي-اجاره اي اصرار داشتند آقاي عسگراولادي را در زمين فتنه گران تعريف كنند و از اين نمد كلاهي براي خود بدوزند اما به تعبير همكار روزنامه اعتماد، اين مناظره آب پاكي را روي دست آنها ريخت.

۱۳۹۱/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...