نسخه چاپی

رفع ابهام از میمون خالدار فضایی

رئیس پژوهشكده سامانه‌های هوافضا سازمان فضایی با تاكید بر اینكه تصاویر میمون خالدار مربوط به میمونی به نام "پانی" است، گفت: پانی در آزمایش‌های قبلی مورد استفاده قرار گرفته بود.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر محمد ابراهیمی در حاشیه مراسم اختتامیه مسابقه سامانه‌های هوافضا در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه میمون‌های زیادی در آزمایش‌های فضایی مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر برخی از این میمون‌ها بازنشسته شده‌اند.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضایی سازمان فضایی با اشاره به تصاویر منتشر شده در برخی از سایت‌های خبری از "پیشگام" –اولین میمون فضانورد ایران-، خاطر نشان کرد: این عکس‌ها مربوط به عکسبرداری رسانه‌ها از آزمایش‌های قبلی تحقیقاتی ما بوده است.

وی نام میمون خال دار منتشر شده را "پانی" ذکر کرد و ادامه داد: این میمون در آزمایش‌های شتاب و ارتعاش شیطنتی کرده بود که منجر به زخمی شدن او شده و خوشبختانه این میمون زنده و زخم او بهبود یافته است.

بنا به گفته دکتر ابراهیمی این میمون پانی نام دارد که در آزمایشهای قبلی از آن استفاه شده است و زخمی بر بالای چشم او ایجاد شده است

ابراهیمی در خصوص گزارش گاردین در زمینه تفاوت میمون‌های نمایش داده شد، یادآور شد: "پانی" میمونی که تصویر آن به جای "آفتاب" منتشر شده بود میمونی بوده است که در آزمایش‌های قبلی مورد استفاده قرار گرفته است و واکنش گاردین حدسی بوده است که می توانست این رسانه در برابر تفاوت تصاویر داشته باشد.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های هوافضا سازمان فضایی اضافه کرد: تست‌های انجام شده برخی از آنها رسانه‌ای شده و برخی دیگر رسانه‌ای نشده است.

وی با تاکید بر اینکه پرتاب کاوشگر پیشگام با موفقیت انجام شده است، اظهار داشت: کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که از لحظه پرتاب تا فرود کاوشگر نشان می‌دهد که میمون استفاده با وارد شدن شوک‌های کوچک سالم به زمین بازگشته است.

"آفتاب" میمونی است که با کاوشگر پیشگام به ارتفاع 120 کیلومتری پرتاب شده بود

ابراهیمی همچنین در محل پرتاب و فرود این کاوشگر، توضیح داد: از آنجایی که تنها یک سایت پرتاب فضایی در کشور وجود دارد از این رو این کاوشگر از آن محل پرتاب شد و این محموله 80 کیلومتر دورتر از این محل به زمین فرود آمد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...