نسخه چاپی

انتقاد تند قرائتی از رفتار مسئولین

عکس خبري -انتقاد تند قرائتي از رفتار مسئولين

حجت‌الاسلام قرائتی با تأكید بر حرام‌بودن غیبت، تهمت، دروغ، ریختن آبروی مؤمن، استبداد، ایجاد استرس و تحمیل عقاید گفت: اگر به دلیل اعمال سلیقه و دوست داشتن كسی را در بالاترین پست‌ها جا دهیم، این استبداد است!

به گزارش نمابه نقل از فارس ، حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، شب گذشته (16 بهمن ماه) میهمان برنامه تلویزیونی تهران 20 بود و درباره سبک زندگی سخن گفت.

وی با شاره به مفهوم اخلاق، سبک مسئولان و برخورد آنها اظهار داشت: اوایل انقلاب در یک جاهایی خوب درخشیدیم و به بسیاری از شعارهایی که دادیم رسیدیم. شعار ما در ابتدای پیروزی انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، در حال حاضر ما به استقلال رسیده‌ایم، از مسئولان رده بالای نظام گرفته تا در محله‌های کوچک، شورای اسلامی وجود دارد و آمریکا نمی‌تواند حتی در یکی از روستای‌ها ما بگوید مثلاً فلان شخص باید رئیس روستا و یا ناظر بر رئیس انجمن اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی افزود: در همه حالات حتی در هنگام خواندن نماز، حق نداریم به کسی تکیه کنیم مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد، در غیر این صورت باید روی پای خودمان بایستیم. این استقلال از شرافت و فطرت می‌آید، مثلاً کودک دو ساله با وجود اینکه نمی‌تواند به تنهایی غذا بخورد اما سر سفره اصرار می‌کند قاشق را بدهید خودم غذا بخورم! این خواست، فطرت انسانی است که به ایران و غیر ایران اختصاص ندارد انسان دوست دارد مستقل باشد.

* سبک زندگی سیاسی ما مستقل شده است

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: ما با دست خودمان نماینده خبرگان، رئیس جمهور، نماینده مجلس، شورای شهر و روستا را انتخاب می‌کنیم و واقعا هیچ کشوری در عزل و نصب هیچ مسئولی نقشی ندارد و این سبک زندگی سیاسی ماست که مستقل شده‌ایم و دنیا نیز این استقلال را از ما یاد گرفته است.

وی اظهار داشت: «ایران» الگوی تمام موج‌ها و حرکت‌هایی است که امروز در جهان انجام می‌شود، بعضی به این موضوع اقرار کرده‌اند و برخی دیگر اگر چه به زبان نمی‌گویند اما در دل خود چنین سخنی را می‌گویند.

* «چهار دیواری، اختیاری» معنا ندارد

حجت‌الاسلام قرائتی به دومین بخش شعار ما در زمان پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در اسلام «آزادی» وجود دارد، هیچ کس حق ندارد بگوید چه مرجع تقلیدی انتخاب کن، خود مردم هر که را بخواهند انتخاب می‌کنند. امام جماعت مسجد هم همین طور است، یعنی افراد هر مسجدی را که دوست داشته باشند برای نماز خواندن برمی‌گزینند.

وی درباره هجمه رسانه‌های غربی در خصوص عدم آزادی جوانان ایرانی عنوان کرد: آنها معنای آزادی را بد متوجه شده‌اند، آزادی به این معنا نیست که دختر و پسر هر طور که می‌خواهند رفتار کنند. ما فقط اجازه داریم صدای اذان را بلند کنیم چرا که صدای توحید است و اجازه دیگری در این باره به ما داده نشده است. مثلاً چه معنا دارد که یک نفر با لباس شنا در سطح جامعه حضور پیدا کند؟ اصلا چهار دیواری، اختیاری معنا ندارد!

معلم پیشکسوت قرآن کریم ضمن مقایسه مرکز آموزش غربی با مرکز آموزش اسلامی تصریح کرد: شاید دانشجویان در دانشگاه مجبور باشند فلان درس را با یک استاد بگذرانند اما طلاب حوزه علمیه مایلند هر استادی را که می‌خواهند انتخاب کنند! از این رو مسئله آزادی بسیار مهم است که حتی بر اساس آیات قرآن اگر کسی در وسط جنگ و جبهه برای به دست آوردن اطلاعات و تحقیق کردن درباره جنگ، خواست نبرد را متوقف کند قرآن کریم می‌فرماید: به او اجازه دهید و برای اینکه این فرد دغدغه‌ای نداشته باشد از او حفاظت کنید و بگذارید سالم به منزلش برسد.

* مردم و مسئولان، هر دو در برقراری امنیت اجتماع سهیم هستند

وی با اشاره به آیه 60 سوره مبارکه «احزاب» مبنی بر «وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ» گفت: موضوعی که در فقه نیامده اما آیات قرآن به آن اشاره دارد، بحث امنیت اجتماعی است. بر اساس معنای «رجف» در آیه مذکور، کسانی که در روح مردم زلزله ایجاد می‌کنند و امنیت اجتماع را با یک مصاحبه، مقاله، طنز، پیامک و یا یک جمله به هم می‌‌ریزند، قرآن کریم پنچ اقدام را در برابر این افراد برای ما بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: بر اساس این آیه خداوند خطاب به کسانی که امنیت روانی جامعه را بر هم می‌زنند می‌گوید: اگر از این کار دست بر ندارند ای پیامبر تو را علیه آنها می‌شورانیم، حق مجاورت و ماندن در شهر را ندارند، با طرح‌دستی آنها را بگیرید، آنها را به نحو بدی بکشید. لذا کسانی که در جامعه دغدغه به وجود می‌آورند باید با آنها برخورد انقلابی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم دو گونه می‌گوید مرا عبادت کنید: یک جا می‌گوید عبادت کنید چون شما را آفریدم و در جای دیگر می‌فرماید: عبادت کنید چون به شما نعمت امنیت بخشیدم! بنابراین مردم و مسئولان، هر دو در برقراری امنیت اجتماع سهیم هستند و معارف قرآن کریم سبک زندگی آرام بخش را به ما توصیه می‌کند.

به گزارش فارس، مجری در ادامه این برنامه زنده تلویزیونی پرسید: اکنون 34 سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و بسیاری از جنبش‌های اسلامی از ما الگو گرفته‌اند اما این سؤال مطرح است که آیا آنچه اکنون در داخل جامعه اسلامی می‌گذرد همان چیزی است که حضرت امام(ره) به آن فکر می‌کرد؟

حجت‌الاسلام قرائتی در پاسخ به این پرسش گفت: جمله‌ای در یکی از مناجات‌ها داریم که می‌گوید: خدایا گناهانم را که می‌بینم فریاد می‌زنم، لطف تو را می‌بینم شاد می‌شوم. اگر مشکلاتی را که در زمان شاه بود حساب کنیم نسبت به زمان قبل، خیلی جلو هستیم اما اگر به آیات قرآن نگاه کنیم فاصله زیادی با مطلوب داریم.

وی گفت: بر اساس آیات قرآن، غیبت، سوء ظن، تهمت، دروغ، ریختن آبروی مؤمن، استبداد، ایجاد استرس و تحمیل عقاید در جامعه حرام است لذا صرف اینکه من کسی را دوست دارم باید او را در بالاترین پست‌ها جا دهم و سلیقه خویش را بر دیگران تحمیل کنم ولو اینکه جامعه به هم بریزد، استبداد است.

* راه ما راه خداست؛ نباید مشکلات جلوی چشمانمان را بگیرد

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان فاصله زیادی با قرآن دارند، تصریح کرد: با گفتن بسم الله و به کار بردن جملات مذهبی، انسان مذهبی نمی‌شود اگر کسی عکس امام خمینی(ره) را بالای سرش قرار دهد به این معنا نیست که او تابع امام راحل است و یا مانند اینکه ما قرآن به سر می‌گیریم یعنی واقعا به قرآن عمل می‌کنیم؟!

وی درباره اینکه آیا امروز ما به جمهوری اسلامی رسیده‌ایم یا نه، اظهار داشت: بله ما به جمهوری اسلامی رسیدیم، در زمان شاه ما 45 هزار نماز جماعت در مدارس آموزش و پرورش نداشتیم. اوایل انقلاب در دانشگاه امیرکبیر 50 دانشجو نماز می‌خواند اما امروز حدود 2 هزار نفر نماز می‌خوانند. مسجد، نماز، اعتکاف، کتاب‌های شهید مطهری و ... پیشرفت زیادی در دین داشته‌ایم البته اگر قرآنی شود بهتر است.

رئیس ستاد اقامه نماز تاکید کرد: باید حجت ما مقام معظم رهبری و مراجع تقلید باشد و اگر در جایی هم اختلافی را میان برخی از مسئولان می‌بینیم، این مشکلات جلوی چشم ما رانگیرد؛ راه ما راه خداست و از طریق امام زمان(عج) و نایب عام ایشان که مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید هستند، راهمان را ادامه می‌دهیم.

وی در پایان گفت: تحریم‌ها در گرانی بی‌تأثیر نیست اما دلیل دیگر، طمع خود ماست. مثلا می‌رویم شکر بخریم یا خودمان از ترس اینکه مبادا گران شود به جای یک کیلو، سه کیلو می‌خریم یا اگر هم قصد این کار را نداشته باشیم، فروشنده می‌گوید بیشتر بخر، شاید فردا گران شود. باید خودمان به هم رحم کنیم، یعنی اگر چیزی گران می‌شود ما آن را گران‌تر نکرده و در جامعه نیز استرس ایجاد نکنیم.

۱۳۹۱/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...