نسخه چاپی

جزییات دیدار مرسی و احمدی نژاد در قاهره

رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس‌جمهور مصر با اشاره به جایگاه و نقش مهم تهران و قاهره در منطقه و جهان اسلام بر گسترش روابط دو كشور در همه زمینه‌ها بدون هیچ‌گونه محدودیتی تاكید كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمود احمدی‌نژاد ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی در بدو ورود به قاهره، در دیدار محمد مرسی همتای مصری خود، با بیان این‌که ایران و مصر دو کشور بزرگ، با تاریخ و تمدن دیرینه و برخوردار از فرهنگ بسیار بالایی هستند که نقش سیاسی بسیار مهمی در منطقه دارند، اظهار کرد: روابط دو ملت همواره روند مثبتی داشته و امروز باید همه ظرفیت‌ها را برای افزایش سطح این روابط فعال کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «با گسترش همکاری‌های ایران و مصر قدرت جدیدی در منطقه ایجاد خواهد شد» تصریح کرد: اگر ایران و مصر با هم باشند، دشمنان بین‌المللی بشریت نمی‌توانند هیچ آسیبی به ملت‌های ما وارد کنند.

وی با بیان این‌که «ایران و مصر اهداف مشترکی داشته و نقش مهمی در مناسبات جهانی دارند»، به نقش کلیدی مصر در جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: جنبش عدم تعهد ظرفیت بزرگی دارد که باید از آن برای گسترش همکاری میان ایران و مصر و سایر کشورهای مستقل نهایت استفاده را به عمل آورده و از همه ظرفیت‌های آن برای پیشرفت و اقتدار ملت‌ها استفاده کنیم.

رییس جنبش عدم تعهد با بیان این‌که «شرایط جهان و منطقه در حال تحول است»، به اهمیت برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در شرایط کنونی در مصر اشاره کرد و گفت: همکاری ایران و مصر در موضوعات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند تمام تحولات را تحت تاثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: از نگاه تاریخی و کلان چنانچه ایران و مصر در کنار هم باشند، هر دو موفق بوده و این موضوع نه تنها به نفع دو ملت، بلکه به نفع کل منطقه است.

وی در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و رفع مشکلات آن را از موضوعات مهم بین دو کشور ایران و مصر دانست و گفت: با ادامه درگیری و کشتار قطعا مشکل این کشور برطرف نخواهد شد و باید در کنار یکدیگر برای رفع ریشه‌ای مشکل سوریه به تفاهم رسیده و در این راستا برای رفع مشکلات با هم همکاری و همیاری داشته باشیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران از شرایط کنونی سوریه ناراحت است و باید به سرعت مسائل سوریه خاتمه یابد»، اظهار کرد: چنانچه در موضوع سوریه ایران و مصر با هم هماهنگ عمل کنند، بخش مهمی از مشکلات این کشور برطرف خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که سوریه باید آباد و قوی باشد و مردم این کشور بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند.

وی همچنین با اشاره به موضوع فلسطین و ضرورت هم‌اندیشی در این خصوص گفت: اگر در موضوع فلسطین نیز ایران و مصر در کنار هم بوده و همکاری کنند، این مساله می‌تواند به نفع مردم فلسطین به اتمام برسد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: باید از کیان ملت‌های خود و ملت‌های منطقه در برابر هجوم دشمنان بین‌المللی دفاع کنیم.

وی درباره روابط ایران و مصر گفت: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ محدودیتی آمادگی دارد روابط خود را در تمام زمینه‌ها با مصر افزایش دهد. راه و آغوش ملت ایران برای توسعه و پیشرفت ملت مصر باز است.

وی تعمیق و تحکیم روابط تهران و قاهره در بخش‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران و مصر ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف صنعتی، بازرگانی، علمی، گردشگری و فرهنگی دارند که باید همه آن‌ها را به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

محمد مرسی، رییس‌جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان این‌که «روابط ایران و مصر از جایگاه مهم و تاثیرگذاری در منطقه و جهان برخوردار است»، اظهار کرد: امروز همکاری ایران و مصر در تمام زمینه‌ها لازم و ضروری است، از این رو بسیار خرسند هستم که شخصا از جنابعالی استقبال کردم و بسیار مایلم که از فرصت این سفر برای رایزنی در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز تحکیم روابط دوجانبه نهایت استفاده را به عمل آوریم.

وی گفت: انقلاب مصر شرایطی همانند انقلاب ایران دارد و از آن‌جایی که مصر فرصتی مانند ایران برای پیشرفت سریع ندارد، از این رو گسترش همکاری‌ها و روابط با ایران را بسیار مهم و ضروری می‌دانیم.

وی با اشاره به تحولات سوریه، نقش مهم ایران و ضرورت نقش آفرینی ایران در حل مشکل سوریه تاکید کرد: معتقدم مشکل سوریه بدون ایران قابل حل نیست و تلاش‌های ایران در این زمینه در اولویت سایر اقدامات قرار دارد.

رییس‌جمهور مصر با اشاره به این‌که «باید با هم در جهت رفع مشکل سوریه همکاری داشته باشیم»، گفت: ما نسبت به تلاش‌های ایران، رهبری معظم، رییس‌جمهور و مسوولین ایرانی اعتماد کامل داریم و نسبت به این‌که ایران در جهت رفع مسائل در سوریه و سایر ملت‌ها تلاش خالصانه دارد هیچ تردیدی نداریم. از این رو تاکید داریم که با ایران در این زمینه همکاری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگرچه در موضوع سوریه کشورهای دیگری نیز نقش دارند، اما تصورم این است که ایران و مصر از تاثیرگذاری جدی‌تر و مهم‌تری برخوردار هستند و این اقتضاء می‌کند که همکاری و هماهنگی‌های خود را هرچه بیشتر گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: ما همیشه به عنوان اخوان‌المسلمین پشتیبان و در سطح حمایت از انقلاب اسلامی ایران قرار داریم و معتقدیم پیشرفت ایران، پیشرفتی برای مصر و سایر کشورهای اسلامی است؛ چراکه شاهدیم که چگونه کشورهای اسلامی مورد هجمه دشمنان سلطه‌گر قرار می‌گیرند و آنان هرگونه پیشرفت ملت‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند.

رییس‌جمهور مصر تصریح کرد: وقتی جبهه دشمنان وجود دارد باید جبهه دیگری نیز در برابر آنان وجود داشته باشد و این بدون اتحاد و همکاری کشورهای اسلامی ممکن نیست.

وی تصریح کرد: تفرقه‌اندازی دشمنان نمی‌تواند به روابط دو ملت و ملت‌های اسلامی آسیب بزند.

وی با اشاره به موضوع فلسطین گفت: حل مساله فلسطین نیز جز با همکاری کشورهای اسلامی با یکدیگر امکان پذیر نیست.

مرسی تصریح کرد: ایران و مصر می‌توانند در بخش‌های مختلف همکاری‌های خود را به طور کامل گسترش دهند و مطمئنا جهان شاهد شکل جدیدی از همکاری ایران و مصر خواهد بود. ایران و مصر همواره دنبال صلح و پیشرفت و امنیت هستند؛ چراکه معتقدیم حق ملت‌های ماست که پیشرفته باشند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...