نسخه چاپی

شروط احمدی‌نژاد برای ارتباط با آمریكا

رئیس‌جمهور با بیان اینكه ایران و مصر مانند برادرانی هستند كه مدت‌ها از هم دور بودند، گفت: اگر این دو برادر توانمندی‌های خود را هم افزا كنند، دیگر جایی برای یكه تازی دشمنان بشریت در منطقه باقی نمی‌ماند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد شامگاه (سه شنبه) به وقت محلی در نشستی با اصحاب رسانه و نویسندگان مصری در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و مصر و راه‌های گسترش این روابط گفت: آنچه در ذهن تاریخی خود از ملت مصر داریم ملتی بزرگ و تاریخ ساز است که برای او احترام زیادی قائلیم؛ این کشور دیار فرهنگ، تمدن و انسانیت است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نقش ملت مصر در تحولات منطقه و ساختن آینده‌ای مطلوب بسیار برجسته است، خاطرنشان کرد: دو ملت ایران و مصر دارای اشتراکات فرهنگی فراوانی هستند، حتی روحیات و نوع نگاه دو ملت نسبت به منطقه و جهان بسیار نزدیک است.

وی افزود: دو ملت ایران و مصر، ملت‌هایی فرهنگی و عدالت خواه بوده و خواستار صلح و دوستی برای همه ملت‌ها هستند و هیچگاه اهل تجاوز به سرزمین دیگران نبوده و علاقمند هستند که جهان سرشار از صلح و عدالت باشد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه اگر ایران و مصر به عنوان دو برادر دست به دست هم بدهند، شرایط به نفع مطالبات ملت‌ها تغییر خواهد کرد، گفت: این چیزی است که شیاطین به شدت با آن مخالف بوده و تلاش می‌کنند، دست این دو برادر به هم نرسد.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع فلسطین، اظهار داشت: اگر ایران و مصر در کنار هم قرار بگیرند مسئله فلسطین به نفع ملت فلسطین حل خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید همه راه‌ها را برای توسعه روابط دو کشور باز کنیم، اظهار داشت: ایران و مصر تجربیات و امکانات فراوانی دارند که می توانند از آن به نفع پیشرفت یکدیگر استفاده کنند و ایران آماده است، روابط خود را در زمینه‌های گوناگون با مصر گسترش دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی دارد سطح روابط دیپلماتیک خود را با مصر ارتقاء دهد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با کشورهای منطقه خلیج فارس و نگرانی‌هایی که برخی رسانه‌ها آن را مطرح می کنند، اظهار داشت: 4 سال پیش در جلسه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه شرکت کردم و اعلام نمودم که آماده همکاری کامل هستیم و 12 پیشنهاد برای توسعه همکاری‌ها ارائه کردم؛ ضمن اینکه در طول سال‌های گذشته به تمام کشورهای خلیج فارس سفر کرده و دست برادری به آنان داده‌ام.

رئیس جمهور با یادآوری جنگ صدام علیه ایران خاطرنشان کرد: اگرچه صدام جنگ را علیه ملت ایران شروع کرد، اما بعد از اسقاط صدام هیچ گاه به دنبال انتقام کشی نبوده و همواره به دنبال برادری هستیم.

* ایران، همواره تامین کننده امنیت خلیج فارس بوده است

وی تصریح کرد: ایران در طول تاریخ، امنیت خلیج فارس را تامین کرده است؛ اما هر زمان که بیگانگان وارد منطقه خلیج فارس شده‌اند، ناامنی گسترش یافته است.

رئیس جمهور گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار مثبت و سازنده است و نباید به حرفهایی که در فضای رسانه‌ای و برخی فضاهای سیاسی مطرح می‌شود، توجهی کرد، چرا که اثری در واقعیات ندارد.

وی افزود: در خلیج فارس جز پایگاه‌های انگلیسی و آمریکایی، که شرایط را خاص کردند، هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به سفر به بسیاری از کشورهای منطقه از جمله بحرین به منظور تحکیم روابط دو جانبه اظهار داشت: البته امروز شرایط بحرین، مساعد نیست، باید با مردم بحرین خوش رفتاری شود. بالاخره انتخاب حق مردم است و همه باید از آن برخوردار باشند؛ البته ایران دخالتی در امور بحرین ندارد، اما از حقوق مردم بحرین و همه ملتها دفاع کرده و به حکومت بحرین نیز توصیه داریم که به حق ملتش احترام بگذارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه غربی‌ها علاقه دارند، بگویند در منطقه خلیج فارس اختلاف و ناامنی وجود دارد، اظهار داشت: ملت‌های منطقه خلیج فارس با یکدیگر برادر و دوست هستند و هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند، ولی دشمنان می خواهند وجود اختلاف را القاء کنند، اما ما چطور می‌توانیم به برادران خود اعتماد نکنیم و به دشمنان اعتماد کنیم.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: غربی‌ها نمی‌خواهند در منطقه ما دوستی و برادری باشد؛ چرا که اگر برادری باشد دیگر جایی برای آنان نخواهد بود، آنان سالانه بیش از 50 میلیارد دلار اسلحه در منطقه به فروش می‌رسانند و اگر شایعه و القای اختلاف وجود نداشته باشد، چطور می‌توانند این میزان اسلحه را در منطقه به فروش برسانند.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید راهبردهایمان را تغییر داده و در نوع نگاه به مسائل منطقه تغییر ایجاد کنیم، اصولا دلیلی برای دشمنی وجود ندارد، چرا باید کسانی از ده‌ها هزار کیلومتر دورتر از ما هستند، بخواهند بر تعاملات ملت‌های منطقه مدیریت کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: غربی‌ها خودشان صدام را برای حمله به ایران و سپس کویت ترغیب کردند و خودشان صدام را بهانه قرار داده و عراق را اشغال کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: غربی‌ها قصد دارند بر منطقه خاورمیانه مسلط شوند، چرا که منطقه سرشار از انرژی و ثروت است و هر کس بر آن مسلط شود، کل دنیا را اداره خواهد کرد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: غربی‌ها می‌خواهند بر نفت کشورهای منطقه تسلط یابند و اگر با هم متحد باشیم آنها نمی‌توانند این هدف خود را محقق سازند، لذا به دنبال تفرقه و اختلاف افکنی هستند تا به منافع خود برسند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تحولات سوریه و دیدار دکتر صالحی با معاذ الخطیب، رئیس معارضین سوریه، اظهار داشت: نظر ما درباره سوریه مثل تمام کشورهاست و معتقدیم انتخاب حاکمیت ملی، عدالت و احترام، حقوق اساسی همه ملتهاست و باید محترم شمرده شود، اما این حق از طریق جنگ به دست نمی آید؛ بلکه از طریق تفاهم ملی حاصل می شود، به خصوص در سوریه که جامعه‌ای طایفه‌ای دارد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه نشانه‌هایی در حال مشاهده است که دو طرف در سوریه با هم گفتگو کنند. درباره سوریه اظهارات امیدبخشی شنیده می‌شود که امیدوارم زمینه برای تفاهم ملی در این کشور فراهم شود.

* اگر تغییرات مثبت در اظهارات مقامات آمریکایی به رفتار آنها نیز تسری یابد پیشنهاد گفتگو را با نظر مثبت بررسی می‌کنیم

احمدی نژاد گفت: معتقدیم باید مسائل را برادرانه بین خودمان حل و فصل کنیم و دشمنان هیچ کاری به سود ملت‌ها انجام نمی‌دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و آمریکا و سخنان "جو بایدن"، معاون رئیس جمهور آمریکا در این خصوص تصریح کرد: حرفهایی که از مقامات آمریکایی شنیده می‌شود، جدید و مثبت است و امیدواریم در رفتارشان هم تغییرات مثبت اتفاق بیفتد و اگر در رفتارشان هم شاهد تغییرات مثبت باشیم، در آن صورت ما هم با نگاه مثبت، آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...