نسخه چاپی

آیت‌الله مكارم شیرازی:پناه بر خدا از اختلافات

عکس خبري - آيت‌الله مكارم شيرازي:پناه بر خدا از اختلافات

یكی از مراجع تقلید قم گفت: در خصوص پیشنهاد دولت‌های استكباری باید سوء ظن داشته باشیم چرا كه اینها سر تا پا فساد هستند؛باید بدانیم كه این قدرت‌ها فقط به فكر منافع خود حتی به قیمت خراب شدن كل دنیا هستند.

به گزارش نمابه نقل از فارس، آیت الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه خارج فقه خود با اشاره به حدیثی از امام هادی(ع) اظهار کرد: نسبت به سوء ظن در قرآن مجید و در روایات معصومین نهی شده است و مسلمانان باید نسبت به هم حسن ظن داشته باشند چرا که بدگمانی وسیله متلاشی شدن وحدت جامعه است.

وی با اشاره به آثار و عواقب ناشایست سوء ظن افراد نسبت به دیگران گفت: اگر عدالت، تقوا و پاکی بر اهل زمان حاکم باشد کسی نباید به دیگری سوء ظن پیدا کند و اگر عکس این مسئله رخ دهد و زمانی باشد که ظلم، فساد، بداخلاقی و بی‌تقوایی حاکم باشد هیچ کس نباید به دیگری حسن ظن داشته باشد؛ مگر اینکه یقیناً درستی عمل را مشاهده کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: در خصوص پیشنهاد دولت‌های استکباری باید سوء ظن داشته باشیم چرا که اینها سر تا پا فساد هستند و اگر قراردادی با اینها می‌بندیم باید بسیار حساب شده باشد. باید بدانیم که این قدرت‌ها فقط به فکر منافع خود حتی به قیمت خراب شدن کل دنیا هستند.

وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند وقتی پیشنهاد مذاکره مطرح شده است به سوی آنها دست دراز کنیم گفت: برخی اوقات اینها مجبور می‌شوند که یک حق را بدهند و در آن شرایط با دقت باید آن برنامه را پیگیری کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان خود در هفته گذشته نسبت به عملکرد دولتمردان ترکیه ادامه داد: این سخنان در مطبوعات آن کشور بازتاب داشته و برخی سوء استفاده کرده‌اند؛ ما دو کشور همسایه هستیم که باید با یکدیگر خوب باشیم و باید کاری بر خلاف منافع منطقه انجام ندهیم.

وی با بیان اینکه مردم ترکیه مسلمان و با ایمان هستند و نماز جمعه‌های باشکوهی در این کشور برگزار می‌شود اظهار کرد: دولتمردان باید مراقب باشند و منافع خود را در همکاری با بیگانگان ندانند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: آنچه گفتیم از سر نصیحت بود و خیر آنها در این است که عرض شد و این رویکرد سبب افزایش پیوندها بین همسایگان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامی داشت ایام الله فجر گفت: بیش از 30 سال از انقلابی گذشته است که در نوع خود بی‌سابقه بوده است؛ انقلاب‌هایی که در دنیا رخ داده با مشارکت غربی‌ها و شرقی‌ها محقق شده و دست بیگانه‌ای در کار بوده است ولی انقلاب اسلامی ایران از متن مردم جوشید و بر اساس اعتقادات مذهبی شکل گرفت و رهبری این انقلاب را نیز یک روحانی بزرگ و مرجعی مجاهد عهده‌دار بود.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: پس از اینکه انقلاب به پیروزی رسید دشمنان دریافتند که پایگاه مهمی را از دست دادند چرا که در ارتش زمان شاه 30 هزار آمریکایی حضور داشتند و آنها وقتی دیدند چنین پایگاه مهمی را از دست دادند جنگ را به راه انداختند و هرگونه کمکی توانستند به صدام ارائه کردند.

وی گفت: بعد از هشت سال آتش جنگ تحمیلی خاموش شد در ادامه دشمنان توطئه فساد اخلاقی، مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی را در پیش گرفتند تا از این راه انقلاب را شکست دهند ولی تا کنون نتوانستند به اهداف خود برسند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: به حول و قوه الهی در سایه بیداری، آگاهی، همکاری، همدلی اتحاد و صمیمیت می‌توان انقلاب را همچنان حفظ و دشمن را مأیوس کرد و الگویی برای سایر کشورهایی شد که در حال بیداری و حرکت به سمت استقلال هستند.

وی بیان کرد: انقلاب نعمت بزرگ الهی بود که نصیب کشور ما شد و ما باید قدر این نعمت را بدانیم؛ پناه بر خدا از روزی که اختلاف جای وحدت را گرفته و دشمنی جای دوستی را بگیرد و اگر چنین شود خداوند نعمت خود را سلب خواهد کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با ابراز گلایه از صدا و سیما نسبت به عملکرد در ایام الله دهه فجر گفت: در این ایام که باید شرایط گذشته را کاملاً مشخص کرده و مسائلی مربوط به انقلاب و وحدت را تشریح کرد، همواره شاهد پخش مراسم مربوط به فیلم‌های فجر، تئاتر فجر و جایزه دادن به این و آن هستیم و عده‌ای بدحجاب‌های درجه یک به تصویر کشیده می‌شوند گویی تلویزیون زمان شاه را نظاره‌گر هستیم.

وی یادآور شد: ما در تلویزیون افراد متعهد و مؤمن سراغ داریم ولی چرا در ایام فجر چنین مسیری در پیش گرفته شده است، امیدواریم که این وضع اصلاح شود و وقتی به تلویزیون نگاه کنیم دریابیم که زمان انقلاب اسلامی است نه زمان دیگر؛ امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد گرفتار فرهنگ بیگانه در اداره کشور نشویم.

۱۳۹۱/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...