نسخه چاپی

حضور دست های پنهان در تبدیل عراق به سوریه

تعدادی از سیاستمداران عراقی با اشاره به اوضاع جاری عراق از جمله تظاهرات استان‌های غربی، بر تلاش برخی برای ایجاد اوضاع كاملاً مشابه سوریه در عراق تاكید كردند

به گزارش نما، تعدادی از سیاستمداران عراقی تاکید کردند آنچه در این کشور جریان دارد از جمله تظاهرات استان های غربی، تلاش برای ایجاد اوضاع کاملا مشابه سوریه در عراق است.

«عباس الزیدی» سیاستمدار عراقی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: برخی با بیان اینکه تظاهرات وجهه ای مقدس دارد، آن را ساماندهی می کنند و این همان اتفاقی است که در سوریه و برخی کشورهای عربی نیز رخ داد به این معنی که این کشورها به صحنه تظاهرات ساختگی تبدیل شد.

الزیدی در توضیح این مطلب افزود: برخی در تلاش هستند با نظارت کشورهای استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی، تظاهرات را به سمت اهداف حزبی و گروهی سمت و سو دهند.

تلاش برای انتقال عراق به صف کشورهای میانه‌رو و مطیع غرب

وی تصریح کرد: برخی سخت در تلاش هستند با اعمال فشار بر عراق، آن را در صف کشورهایی که از آن تحت عنوان "محور میانه روی" یاد می شود، قرار داده و آن را به مطیع غرب تبدیل کنند.

این سیاستمدار عراقی افزود: همچنین تلاش می شود با تحت فشار قرار دادن عراق، موضع آن را در قبال سوریه تغییر دهند.

«عدنان السراج» از اعضای ارشد ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز به خبرنگار ما گفت: تظاهرات استان‌های غربی عراق سیاسی بوده و عوامل حزب منحل شده بعث و نیز اعضای گروه تروریستی القاعده در آن رسوخ کرده و باعث انحراف خواسته های تظاهرات کنندگان از مسیر قانونی آن شده‌اند.

وی توضیح داد: در خواسته های تظاهرات کنندگان، مسائلی مانند امنیت ملی کشور مطرح می شود که نمونه آن، درخواست لغو ماده چهار مربوط به مبارزه با تروریست و یا لغو هیئت دادخواهی و عدالت است و از برگزاری تظاهرات تحت عناوین مختلف از جمله "جمعه برکناری" سخن گفته می شود.

تظاهرات در اتاق‌های بسته مدیریت می‌شود

السراج افزود: تصمیمات و خواسته های تظاهرات کنندگان در اتاق های بسته مدیریت می شود و در آن شعارهایی مشابه شعارهای کشورهای عربی از جمله لیبی و سوریه سر داده می شود که به خوبی نشان می دهد که آنان تصویری از کودتا در اختیار دارند که به کودتاهای دهه پنجاه و شصت قرن گذشته شباهت دارد زیرا در آن زمان نیز عراق به صحنه تظاهرات سیاسی نظامیان و احزابی مانند حزب بعث تبدیل شده بود.

وی یادآور شد که اکنون تظاهرات در الانبار و نینوا از سوی برخی طمع ورزان و سران عشایر و نیز سیاستمداران به سمت رویکرد منفی در حرکت است زیرا عوامل این تظاهرات با پی بردن به اینکه زیر پای آنان خالی شده است، تظاهرات را به دست القاعده و سایر گروههای مشابه سپرده اند.

«مناف الموسوی» کارشناس سیاسی عراقی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: شعارهای تظاهرات کنندگان در استان های غربی عراق، از سوی برخی عواملی مدیریت می شود که خیرخواه کشور نیستند و به همین دلیل شاهد تشابه آن با شعارهایی هستیم که در سوریه نیز سر داده می شد و عناوین و عبارت هایی که در بهار عربی استفاده می شد، به گوش می رسد که نمونه آن جمعه برکناری است.

وی افزود: حوادث مصر بر لیبی و حوادث سوریه بر عراق تاثیرگذار خواهد بود از همین رو در این کشورها سخنرانی ها و شعارهای مشابه به گوش می رسد ضمن اینکه رسانه های یکی از کشورهای عربی خلیج فارس در خدمت سرنگونی دولت ها قرار گرفته و دست های بیگانه نیز در تلاش برای ایجاد هرج و مرج در سطح منطقه هستند.منبع:فارس

۱۳۹۱/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...