نسخه چاپی

شروط تهران برای مذاكره با آمریكا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای مذاكره با امریكا در موضوعات خاص به شرط رفتار عادلانه ، از موضع برابر و ترك رفتار اشتباه گذشته در اعمال تهدید و فشار همزمان با مذاكره ، آمادگی داریم.

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ رامین مهمانپرست در نشست سه جانبه معاونان وزرای امور خارجه، کشور و دفاع به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری پانا درباره موضع اخیر برخی از مسئولان کشور در موضوع مذاکره با آمریکا و فراهم بودن فضا برای این مذاکره گفت: یکی از موضوعات مطرح پس از انقلاب تاکنون مسئله مذاکره یا ایجاد رابطه با آمریکا بوده است که چارچوب کلی آن را مقام معظم رهبری تعیین فرموده اند و پیش از آن نیز امام (ره) چارچوب مشخصی را در این زمینه تعیین کرده بودند.

مهمانپرست افزود: سیاست کلی ما در نظام جمهوری اسلامی توسعه روابط با همه کشورها به استثنای رژیم صهیونیستی است و در این سیاست اصولی کشورهایی که به علت خصومت علیه ملت ما در طول تاریخ ذهنیت منفی ایجاد کرده اند و همچنان بر این دشمنی ها اصرار دارند خود را از بهره مندی از رابطه با کشورمان محروم کرده اند که آمریکا از این کشورها است.

وی گفت: اوباما با شعار تغییر روی کار آمد و پذیرفت سیاست خارجی امریکا در دوره های گذشته درست نبوده و موجب تنفر نزد ملتها شده است و با همین شعار توانست رأی بیاورد و در برخی ملل این امید را ایجاد کند که شاید در سیاست خارجی آمریکا تغییراتی ایجاد شود.

مهمانپرست افزود: با این حال در دوره نخست دولت اوباما تغییری مشاهده نشد و این کشور همچنان به سیاستهای پیشین خود در زمینه نظامی گری ،‌ دخالت در امور داخلی کشورها ،‌ حمایت از گروههای افراطی و تروریستها و اعمال فشار و تحریم علیه کشورهای مستقل ادامه داد.

وی گفت: در دولت دوم اوباما موضوع تغییر در رفتارها و سیاستهای آمریکا پررنگ تر مطرح شده و کیفیت تغییرات در کابینه اوباما و اظهارات اخیر جو بایدن در باره گفتگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران فضا را دوباره به این سمت برده که شاید تغییری در رفتار دولت امریکا ایجاد شود.

مهمانپرست افزود: ملاک ما همواره این است که هر ادعایی در این باره در عمل باید ارزیابی شود و صرف اینکه کشوری ادعا کند قصد تغییر سیاستها و مذاکره دارد کافی نیست.

وی با اشاره به موضع وزیر امور خارجه درباره پیشنهاد جو بایدن گفت: آقای صالحی در سفر اخیر به آلمان و در جلسات مختلف با حضور اندیشمندان و تحلیلگران سیاسی در برلین به صراحت اعلام کرد که ملت ایران با چند هزار سال تمدن و فرهنگ همواره اهل گفتگو ، آغازگر رایزنی ها و تلاش برای امنیت در منطقه و دنیاست و هیچ کجا از گفتگو کنار نکشیده ایم.

مهمانپرست با اشاره به مذاکرات ایران و امریکا در حل و فصل مسایل افغانستان و عراق افزود: با آنکه همه نقش ما را در ایجاد ثبات در منطقه مؤثر می دانستند و به اشکال مختلف از آن قدردانی می کنند اما در اوج همین مذاکرات که می توانست به ایجاد ثبات در منطقه و جهان کمک کند جرج بوش ما را در محور شرارت قرار داد.

وی گفت: پیشتر نیز در مذاکرات موضوعی با آمریکا همواره برای ایجاد ثبات در منطقه ایفای نقش کرده ایم و اگر بنا بر مذاکره باشد نگاه مثبت داریم اما به شرط آنکه با رفتار متعادل از موضع برابر و احترام به طرف مقابل باشد که در چنین صورتی گفتگو میان قدرتهای بزرگ به تأمین صلح و امنیت جهان کمک می کند.

مهمانپرست افزود: جمهوری اسلامی ایران به قدرتی منطقه ای تبدیل شده و همگان این حقیقت را پذیرفته اند حتی اگر به آن اذعان نکنند اما در عمل اقتدار ما کاملاً مشخص است.

وی گفت: به عنوان نمونه در تحولات سوریه تاکنون تلاش بر این بود که از رویکرد نظامی و مداخله مستقیم کشورهای خارجی استفاده شود و بر این اساس از گروههای افراطی برای ساقط کردن حکومت این کشور حمایت شد.

مهمانپرست افزود: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران حمایت از ملل منطقه و ملت سوریه بود و بهترین راه را توقف درگیریها ، جلوگیری از ارسال سلاح ، پیشگیری از مداخله خارجی و سپردن سرنوشت سوریه به مردم این کشور در انتخابات بود که روند کنونی تحولات منطقه دیدگاه و سیاست ما را ثابت می کند.

وی گفت: بر این اساس کشورهای مختلف و رهبران گروههای مخالف دولت سوریه، رویکردهای سیاسی را پذیرفته اند و خواستار دیدار و مذاکره با مقامات ما شدند همچنان که رئیس ائتلاف مخالفان سوریه اخیراً با آقای صالحی دیدار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متأسفانه بسیاری از کشورهای منطقه از رویکرد جدید گروههای مخالف و معارض سوریه در گرایش به گفتگو و بازگشت ثبات به سوریه ناراحتند.

مهمانپرست گفت: غربیها و امریکاییها به این نتیجه رسیده اند که اگر در طی اصلاح سیاستها و ترمیم چهره خود میان ملتهای منطقه هستند باید مسیری منطقی و رویکردی عادلانه در پیش بگیرند که در چنین صورتی پیشنهاد آنان برای مذاکره قابل بررسی است.

وی افزود: حرف منطقی ما این است که اگر امریکاییها برای مذاکره جدی هستند و فکر می کنند می توانند با این مذاکرات به ثبات منطقه و جهان کمک کنند گفتگو همزمان با فشار و تهدید معنا ندارد زیرا از یک سو از مذاکره سخن می گویند و از سوی دیگر تشدید تحریمها و بازداشت و متهم کردن اتباع ما را در دستور کار دارند.

مهمانپرست اضافه کرد: امریکاییها همزمان با چنین ادعاهایی از گروهک منافقین به عنوان بزرگترین گروهک تروریستی علیه ملت ما حمایت و آنان را از فهرست گروههای تروریستی خارج کردند که این با درخواست آنان برای مذاکره متناقض است.

۱۳۹۱/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...