نسخه چاپی

بیمه زنان خانه‌دار عملیاتی می‌شود

فاطمه رهبر گفت: طرح بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار پیشنهادی از سوی مركز پژوهش‌های مجلس است كه برای فراكسیون زنان طراحی شد تا با بررسی بتوانیم آن را عملیاتی و در مجلس به تصویب برسانیم آن را حل كنیم.

به گزارش نما فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه صبح امروز فراکسیون زنان و خانواده مجلس اظهار داشت: جلسه اعضای این فراکسیون با موضوع بررسی طرح بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار تشکیل شد.

* بیمه زنان خانه‌دار عملیاتی می‌شود

وی افزود: طرح بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار پیشنهادی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود که برای بررسی در فراکسیون زنان و خانواده مجلس طراحی شد تا با بررسی بتوانیم آن را عملیاتی و در مجلس به تصویب برسانیم تا موضوع بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار حل شود.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه بحث تأمین اجتماعی یکی از اصلی‌ترین مسائل در ایجاد آرامش بین مردم، به ویژه زنان است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه براساس آمار سرشماری سال 1385، زنان 55 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دادند که 16 میلیون آنها را زنان خانه‌دار بودند که برخی از آنها فاقد بیمه تأمین اجتماعی بوده که قطعاً تعداد آنها تا سال 1391 بیشتر شده و به نوعی نیازمند حمایت‌هایی در ارتباط هستند.

رهبر تصریح کرد: بخشی از زنان خانه‌دار دارای بیمه تأمین اجتماعی از طریق همسر و یا فرزندان ذکور خود هستند و برخی نیز زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند و بقیه آنها تحت هیچ‌گونه پوشش توسط سازمان تأمین اجتماعی نیستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

* تأکید مقام معظم رهبری بر پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار

وی ادامه داد: موضوع بیمه اجتماعی زنان خانوار توسط مقام معظم رهبری در تاریخ 14 دی ماه سال 1390 در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زنان و خانواده مطرح شد و ایشان تأکید مؤکد داشتند که خانه‌داری باید به عنوان شغل محسوب شود و زنان خانه‌دار باید حقوق دریافت کنند، چراکه برخی از زنان خانه‌دار دارای تحصیلات هستند و شرایط کار کردن را دارند اما به دلایل مختلف که یکی از آنها تربیت نسل آینده است، به خانه‌داری پرداخته‌اند.

نماینده تهران با بیان اینکه در قانون اساسی، برنامه چشم‌انداز 20 ساله و قانون برنامه توسعه پنجم تأکیدات فراوانی در جهت رعایت حقوق زنان در ابعاد مختلف مادی و معنوی شده است، بیان داشت: طبیعتاً با دیدگاه اسلام به جایگاه زنان، تأمین اجتماعی آنها، بحث قوانین بالادستی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر این شدیم تا روی این قضیه کار بیشتری صورت گیرد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس اضافه کرد: در این زمینه جلساتی را با مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار کرده‌ایم و اقداماتی در این زمینه در حال شکل‌گیری است تا بتوانیم به یک نتیجه مطلوب برسیم تا زنان خانه‌دار نیز بتوانند در ازای کاری که در منزل انجام می‌دهند و به نوعی به اقتصاد پنهان خانواده کمک می‌کنند را زیر پوشش داشته باشیم.

* تمام زنان خانه‌دار زیرپوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند

رهبر در ادامه خاطرنشان کرد: رویه کلی طرح بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار این است که بتوانیم تمام زنان خانه‌دار را از طریق دولت زیر پوشش بیمه‌ تأمین اجتماعی قرار دهیم که با پرداخت حداقل حق سهم بیمه، خودشان را بیمه کنند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه زنان خانه‌دار به دو روش می‌توانند خود را بیمه تأمین اجتماعی کنند، گفت: زنانی که دارای توانمندی مالی بیشتری هستند می‌توانند حق بیمه خود را با محاسبه حداقل دستمزد ماهانه‌ای که مصوب شورای عالی کار است به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند و بتولنند از امکانات این سازمان برخوردار شوند و کسانی که امکان پرداخت حق بیمه حداقلی خود را ندارند در حد 50 درصد حق حداقل دستمزد ماهانه مصوب شورای عالی کار را پرداخت کنند.

* دولت موظف به پیش‌بینی‌های لازم برای بیمه زنان خانه‌دار است

وی با اشاره به مشکلات طرح بیمه زنان خانه‌دار بیان داشت: عده‌ای از بانوان یا از قوانین این طرح آگاهی ندارند و یا توانایی پرداخت مالی حق بیمه خود طبق مقررات را ندارند که با تأکیداتی که جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از تأمین اجتماعی زنان خانه‌دار می‌تواند داشته باشد و پیش‌بینی‌های لازمی که صورت گرفته باید دولت را موظف کنیم تا این کار صورت گیرد و در صورتی هم که نیاز مالی در این ارتباط باشد پیش‌بینی‌های مالی آن را هم در نظر داشته باشد.

* حقوق بیمه‌شدگان زنان خانه‌دار مورد ضمانت قرار گیرد

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های بیمه‌گر بخش خصوصی برای ورود به طرح بیمه زنان خانه‌دار یادآور شد: طبیعی است که شرکت‌های خصوصی ممکن است مسائلی را مطرح کنند که مورد اقبال عمومی قرار نگیرد و از آنجا که این کار باید به صورت مستمر و دائم صورت گیرد باید تضمینی در حقوق بیمه‌شدگان وجود داشته باشد و پیشنهاد ما در ارتباط با این طرح این است که این کار از طریق سازمان تأمین اجتماعی صورت گیرد و حقوق بیمه‌شدگان زنان خانه‌دار مورد ضمانت قرار گیرد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...