نسخه چاپی

حامد كرزي در دوازدهمين اجلاس سازمان همكاري‌هاي اسلامي خواستار شد

توقف فوری خشونت‌ها در سوری

عکس خبري -توقف فوري خشونت‌ها در سوري

رئیس جمهور افغانستان با شركت در دوازدهمین اجلاس سازمان همكاری‌های اسلامی حمایت افغانستان را از ایجاد یك كشور مستقل فلسطینی اعلام كرد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، حامد کرزی در سخنانی که در جمع ده‌ها تن از سران کشورهای اسلامی در قاهره ایراد کرد، بیان داشت که افغانستان از تمامی تلاش‌های مردم فلسطین برای داشتن یک دولت مستقل فلسطینی کاملاً حمایت می‌کند.

رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی تصریح کرد: ما خواهان وحدت مردم فلسطین بوده و یک بار دیگر بر حمایت خود از تمامی تلاش‌های بین‌المللی که می‌تواند مردم فلسطین را در رسیدن به آرزوهای دیرینه‌شان به آزادی، استقلال و صلح نزدیک سازد، تأکید می‌کنیم.

وی اعلام کرد: احداث متداوم شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی را محکوم کرده و به این باور هستیم که این مسئله تحقق داعیه صلح را دشوارتر می‌کند.

کرزی با اشاره به مظالمی که در حق فلسطینیان روا داشته می‌شود، گفت: جهان اسلام امروز با بحران و جنگ و رنج و آلام متداوم برادران و خواهران فلسطینی دست و گریبان است.

رئیس جمهور افغانستان از وضعیت اسفبار مسلمانان میانمار نیز اظهار نگرانی کرد و گفت: از دولت این کشور می‌خواهیم تا به این وضعیت ناگوار رسیدگی کرده و جایگاه حقوقی مسلمانان میانمار را به آنان برگرداند.

حامد کرزی به موضوع سوریه نیز اشاره کرد و گفت: جنگ در سوریه تأمین صلح و امنیت در خاورمیانه را با خطر روبرو کرده است.

وی از تمامی اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی خواست که برای پایان فوری جنگ در کشور «برادر» سوریه اقدام کنند.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: باید سعی کنیم هرگونه رفتار بین‌المللی برای پایان بحران در سوریه باید در احترام کامل به حاکمیت ملی مردم سوریه بوده و حقوق آن‌ها در تعیین سرنوشت‌شان رعایت شود.

کرزی در خصوص دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: این نشست گامی به موقع برای تمرکز روی چالش‌های عظیم و ناگواری است که همه ما امروز به آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به خطرات ناشی از تروریسم تصریح کرد: تروریسم بین المللی امروز در صدر تمامی چالش‌های عصر ما قرار داشته و به عنوان جدی ترین تهدید در برابر صلح، امنیت و پیشرفت جهان اسلام مطرح است.

به گفته وی، برای سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان نماد تمامی امت اسلامی جای نهایت نگرانی است که اعمال تروریستی و افراط‌گرایی به نام دین اسلام انجام می‌شود.

کرزی خطاب با حاضران گفت: نگذاریم از مساجد و مدارس ما برای ترویج ذهنیت و ایدئولوژی تاریک‌اندیشی و افراط‌گرایی استفاده شود.

رئیس جمهور افغانستان از علمای جهان اسلام خواست که با جدیت در مبارزه با افراط‌گرایانی که در صدد تضعیف رفاه و ثبات امت اسلامی است، سهیم شوند.

کرزی در خصوص راه‌حلی برون رفت از چالش‌ها گفت: برای این که بتوانیم بر چالش‌ها پیروز شویم، نه تنها نیاز به وحدت نیرومند سیاسی داریم، بلکه با جدیت تلاش کنیم تا قابلیت خود در عرصه‌های نیروی انسانی و توسعه اقتصادی را افزایش دهیم.

وی اشاره به خشونت‌های ناشی از جنگ در افغانستان گفت که افراط‌گرایی نشأت گرفته از خارج از مرزهای افغانستان به مثابه جدی‌ترین نگرانی افغانستان و بزرگترین چالش در برابر منطقه محسوب می‌شود.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه تصریح کرد: جهان اسلام امروز نیازمند همبستگی و تعیین مسیر سعادت، صلح و عدالت است.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزی پس از سفر پنج روزه به انگلیس، نروژ و مصر، صبح امروز پنجشنبه وارد کابل شد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...