نسخه چاپی

دعوت از لوكاشنكو برای سفر به ایران

عکس خبري -دعوت از لوکاشنکو براي سفر به ايران

سفیر ایران در مینسك با اشاره به دعوت به عمل آمده از رئیس جمهور بلاروس برای سفر به تهران عنوان كرد كه هیچ مشكلی در روابط 2 كشور وجود ندارد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی «محمدرضا صبوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس در نشستی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف این کشور در مرکز کنفرانس مطبوعاتی شهر مینسک به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

صبوری در این نشست با بیان اینکه همه ما با نقش مهم و سازنده رسانه‌ها در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه آشنا هستیم، گفت: امیدوارم که با تلاشتان بتوانیم ارتباط مناسب و سازنده‌ای با مردم دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس داشته باشیم.

وی ادامه داد: این روزها مردم کشور ما سی و چهارمین سالگرد پیروزی بزرگترین انقلاب مردمی جهان معاصر را جشن می‌گیرند، انقلابی که توانست کشور بزرگ ایران را که تا قبل از آن به عنوان پایگاهی برای منافع و سلطه غرب به ویژه آمریکا در منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه و خلیج فارس نقش ایفا می‌کرد به عنوان کشوری مستقل و مقتدر مطرح کند و در برابر مطامع قدرت‌های بزرگ بایستد و رویکرد جدیدی را به مردم آزاده و استقلال طلب جهان نشان دهد. انقلابی که به حاکمیت دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی در این کشور پایان داد و با برقراری نظام جمهوری، مردم را در تعیین سرنوشت خود شریک کرد.

سفیر ایران در مینسک افزود: ما توانسته‌ایم در چند سال گذشته علاوه بر دفاع از مواضع سیاسی مستقل خود از حق داشتن انرژی هسته‌ای دفاع کنیم و در فهرست چند کشور برتر جهان در تولید چرخه سوخت اتمی قرار گیریم، در حوزه فنآوری نانو و علم شبیه سازی حیوانات و کاربرد دانش سلول‌های بنیادین جزو کشورهای پیشرو جهان باشیم. در سال 2009 اولین ماهواره تحقیقاتی با تجهیزات کاملا ایرانی به فضا فرستاده شد و اینک گام‌های موفقی در پرتاب کاوشگر با حمل موجود زنده به فضا برداشته ایم و مرکز فضایی ایران مقدمات اعزام انسان به فضا را برنامه‌ریزی می‌کند.

صبوری اضافه کرد: اهمیت این دستاوردها و همچنین خودکفایی در زمینه تولید تجهیزات دفاعی، صنعتی و تکنولوژی‌های مختلف وقتی مشخص می‌شود که بدانیم طی این سال‌ها دشمنان ما از هیچگونه مخالفت، کارشکنی و رفتار غیر انسانی حتی ترور دانشمندان ایرانی نیز برای توقف و تسلیم ملت ایران دریغ نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس خوشبختانه در سال‌های اخیر از روابط خوب و رو به جلویی برخوردار بوده اند، گفت: مشابهت دیدگاه‌های دو کشور در استقلال خواهی و مقابله با تفکر جهان تک قطبی بدون مشارکت کشورها، شرایط بسیار مناسبی را برای توسعه هر چه بیشتر این روابط فراهم کرده است، اما ظرفیت ها و توانمندی‌های دو کشور برای توسعه روابط بسیار بیشتر است و لازم است از این پتانسیل و توانمندی‌ها بهتر و بیشتر استفاده کنیم، من امیدوارم طی مدت حضور و مسئولیتم به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری بلاروس بتوانم با کمک شما نمایندگان رسانه‌ها هر چه بیشتر در جهت آشنایی دو ملت ایران و بلاروس و توسعه روابط دو کشور گام برداریم.

در این نشست خبرنگاران ابتدا در خصوص پروژه‌های اقتصادی (سمند و جفیر)، روابط دو کشور، سفر روسای جمهور، پروژه‌های جدید احتمالی، همکاری‌های فرهنگی و آموزشی و حجم مبادلات دو کشور سؤالاتی را مطرح کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: در مورد پروژه‌ها فعلاً تصمیمی بر تعریف پروژه جدید نداریم، تصمیم داریم پروژه‌های نیمه تمامی را که مانده‌اند به پایان برسانیم، پروژه سمند در بلاروس مشکل حقوقی پیدا کرده و بعد از رفع این مشکل برای توسعه این پروژه اقدام می‌شود. در مورد پروژه نفتی جفیر متاسفانه به دلایل حقوقی و فنی نیز به توافق نرسیدیم و بیش از یک سال است که متوقف شده است. امیدواریم بلاروس با توجه به توانمندی‌هایی که در این زمینه دارد در پروژه‌های دیگری در ایران فعالیت داشته باشد.

وی افزود: در روابط دو کشور هیچ مشکلی نیست، همچنین از رئیس جمهور بلاروس برای سفر به ایران دعوت شده و ما آمادگی میزبانی ایشان را داریم.

صبوری در زمینه همکاری‌های فرهنگی و آموزشی گفت: در این هفته در چند دانشگاه بلاروس برگزاری هفته فیلم شروع می‌شود، در نمایشگاه بین‌المللی بلاروس نیز به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب برگزار خواهیم کرد و تبادل دانشجو در زمینه آموزشی نیز داریم.

وی اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری در سال 2012 نزدیک به 140 میلیون دلار بوده است که بیشتر آن صادرات بلاروس به ایران است و ما تلاش داریم در سال 2013 برای افزایش صادرات کالاهای ایرانی به بلاروس بازاریابی مناسبی داشته باشیم.

سفیر ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا از متخصصان خارجی شاغل در مراکز هسته‌ای ایران اتباع بلاروسی نیز مشغول به فعالیت می‌باشند؟ گفت: ما هیچ تبعه بلاروسی در مراکز هسته‌ای خود نداریم.

۱۳۹۱/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...