نسخه چاپی

آمریكا ناقض حقوق كودكان زندانی افغان است

عکس خبري -آمريکا ناقض حقوق کودکان زنداني افغان است

دیدبان جهانی حقوق بشر با انتقاد از عملكرد نظامیان خارجی در افغانستان، آمریكا را ناقض حقوق كودكان زندانی افغان معرفی كرد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، دیدبان جهانی حقوق بشر در گزارشی از برخورد نظامیان آمریکایی با زندانیان کودک و نقض حقوق این زندانیان در افغانستان، ابراز نگرانی کرد.

در گزارش تصریح شده است که نظامیان آمریکایی باید به نقض حقوق زندانیان کودک در افغانستان پایان دهند.

این نهاد جهانی از دولت افغانستان و نظامیان آمریکایی خواست تا در برخورد با کودکان زندانی افغان، قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.

مسئولان دیدبان جهانی حقوق بشر و کمیته حقوق کودکان سازمان ملل، هشدار دادند که کودکان زندانی در زندان‌های نظامیان آمریکایی، هنوزهم دسترسی به دادگاه و مسائل حقوقی ندارند.

«هیدربار» پژوهشگر دیدبان حقوق بشر و یکی از فعالان حقوق کودکان سازمان ملل در گفت‌وگو با تلویزیون «طلوع‌نیوز» افغانستان بیان داشت: ما درباره نقض حقوق زندانیان کودک افغان که در زندان‌های نظامیان آمریکایی در افغانستان نگهداری می‌شوند، نگران هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد حضور کودکان افغان در زندان‌های نظامیان آمریکایی نباشد.

هیدربار در عین حال از دولت افغانستان خواست که پس از تحویل گرفتن کودکان زندانی، با آنان برخورد مناسب داشته باشد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که آمریکا بیش از 200 کودک و نوجوان افغان را زندانی کرده است.

در این گزارش تصریح شده بود که نظامیان آمریکایی از سال 2008 میلادی این تعداد از نوجوانان افغان را به عنوان نیروی دشمن در کنار پایگاه هوایی «بگرام» در ولایت «پروان» زندانی کرده‌اند.

همزمان با انتشار این گزارش، وزارت امورخارجه آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد: بیشتر نوجوانان بازداشت شده افغانی در بازداشتگاه‌های آمریکایی درافغانستان 16سال سن دارند.

«جمیل داکوار» مسئول برنامه حقوق بشر اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا ماه گذشته در واکنش به زندانی شدن کودکان افغان توسط نظامیان آمریکایی اعلام کرد: در صورتی که سن متوسط این زندانی‌ها 16 سال باشد ‌این بدان معنی است که سن برخی از آنها هنگام دستگیری 13 یا 14 سال بوده است.

۱۳۹۱/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...