نسخه چاپی

واعظ طبسی:دو جریان درصددایجادالتهاب هستنند

آیت الله واعظ طبسی گفت: جریان فتنه و انحراف همانند نهضت آزادی و جبهه ملی در تقابل با روحانیت و امروز این دو جریان درصدد ایجاد التهاب و تشنج آفرینی هستند.

به گزارش نما به نقل از پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي در جمع ائمه جماعات مساجد خراسان، اساتيد، فضلا و طلاب حوزه علميه با تبريك فرارسيدن ايام الله دهه فجر گفت: اين عيد يكي از استثنايي‌ترين و بي‌نظيرترين پديده‌ها و حوادثي است كه در تاريخ انقلاب اسلامي اتفاق افتاده است؛ به خصوص اينكه اين تحول و اين انقلاب در شرايطي اتفاق افتاده كه فرهنگ بيگانه و قدرت‌هاي سلطه در همه زواياي كشور نفوذ پيدا كرده بودند.

انقلاب اسلامي و نفي سلطه بيگانگان

آيت الله واعظ طبسي با اشاره به ميزان نفوذ و حضور فعال فرهنگ غرب و نيروهاي غربي در تمامي مجموعه‌ها و حوزه‌هاي كشور در دوران رژيم ستمشاهي اظهار داشت: برخوردهاي دوگانه و نفاق گونه آن‌ها، برخي متدينين را نيز دچار ترديد و اشتباه كرده بود، مجلسي نبود ولي آنچه بود مجلس شاه بود.

وي ادامه داد: مساجد هيچ رونقي نداشت و اگر مسجدي مسائل نو و انقلابي و مسائلي كه مي‌‌توانست آگاهي‌بخش باشد و سطح اطلاعات سياسي و اجتماعي جامعه را بالا ببرد؛ نسل جوان را به آينده اميدوار كرده و انگيزه حركت انقلابي را در آن‌ها ايجاد كند را مطرح مي‌كرد، هرچند براي مدتي مملو از جمعيت مي‌شد و مورد استقبال قرار مي‌گرفت ولي در نهايت آن مساجد تعطيل مي‌شدند.

وي تصريح كرد: هيچ گوينده‌اي نمي‌توانست آزاد سخني كه وفق مصلحت جامعه است را مطرح كند، هيچ گوينده‌اي حق نداشت جمله‌اي هرچند كنايه‌آميز با كنايه‌اي كه با اصل مطلب و رسيدن به واقعيت فاصله زيادي دارد را به زبان بياورد و براي آن‌ها قابل تحمل نبود.

توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه در چنين شرايطي دين خدا، حاكميت اسلام و توحيد، نفي سلطه بيگانگان، مقاومت، ايستادگي و پايداري در برابر زورگويان به ثمر رسيد و انقلاب اسلامي ايران شكل گرفت، خاطرنشان كرد: بدون شك در تشكيل چنين انقلابي و تأسيس حكومت اسلامي عوامل ايمان و اعتقاد مردم، حضور آگاهانه مردم و آشنايي في الجمله آنان با فسادي كه بر جامعه مسلط بود و فضا را تيره و تار كرده بود و از همه مهم‌تر نقش رهبري امام راحل(ره) در تبيين صحيح و درست دين مبين اسلام با برداشت صحيحي كه ايشان از دين براي جوانان و امت اسلام بيان كردند، بسيار مؤثر، كليدي و محوري بود.

امام خميني(ره) و الگوبرداري از روش و تدبير نبي مكرم اسلام(ص)

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: امام خميني (ره) مردم را متوجه تكاليفي كه منتظر آنها و جزء وظايفشان است، كرد و با الگوبرداري از همان سبك، روش و تدبيري كه رسول اكرم (ص) در مكه، طائف و يثرب به كار بردند، توانستند اين تحول بزرگ را در جهان اسلام ايجاد كنند.

وي ادامه داد: رسول اكرم (ص) مدتي در مكه نيروهاي مستعد و آماده را شناسايي مي‌كرد و بسيار آرام و مخفيانه آن‌ها را به اسلام دعوت مي‌كرد؛ هرچند در هجرت به طائف توفيقي نبود اما در مدينه كه دعوت علني شد و نيروها شناخته شده بودند، ستاد تبليغات رسول اكرم(ص) مشغول فعاليت بسيار قوي و گسترده بود، نيروهايي كه آموزش ديده بودند و از محضر رسول خدا (ص) استفاده كرده بودند، به مبارزه برخاستند و حكومت اسلامي به‌وجود آمد و رسول خدا (ص) آن را رهبري كرد. امام خميني(ره) نيز با چنين اسوه و الگويي در مقطعي بسيار آرام اما فعال به مبارزه مشغول بودند.

آيت الله واعظ طبسي با اشاره به اين مطلب كه در زمان حيات آيت الله العظمي بروجردي امام (ره) را به عنوان فقيه، استاد و اصولي مي‌شناختند، تصريح كرد: ابداً هيچ‌كس متوجه فعاليت سياسي ايشان نبود؛ و پس از ارتحال آيت الله االعظمي بروجردي بود كه زمينه‌هايي پيش آمد و دعوت، مبارزات و حركات سياسي امام(ره) كاملاً علني شد و در آن زمان بود كه رسماً دعوت به تشكيل حكومت اسلامي شد.

وي در ادامه با بيان اينكه گروه‌ها و احزاب و هسته‌هاي سياسي كوچك آن دوره كه با هدف و روش امام آشنا شدند، همين هدف تشكيل حكومت اسلامي را دنبال كردند، خاطرنشان كرد: در ميان احزاب گوناگون جبهه ملي و نهضت آزادي توانستند با فعاليت بسيار و كار كردن روي جوانان برخي آنان را جذب كنند.

شباهت‌هاي جريان‌هاي فتنه و انحراف با نهضت آزادي و جبهه ملي

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام وضع نهضت آزادي و جبهه ملي را همچون دو جريان فكري امروز، جريان فتنه و جريان انحرافي دانست و اظهار داشت: آن‌ها روحانيت را قبول نداشتند، در برابر حوزه‌هاي علميه، علما و صاحب‌نظران ديني موضع مخالف داشتند، خود را صاحب فكر مي‌دانستند و در مسائل ديني و اسلامي اظهار نظر مي‌كردند.

وي افزود: تنها تفاوت اين دو گروه اين بود كه جبهه ملي نقش مردمي و نهضت آزادي جنبه‌هاي ديني را بيشتر ايفا مي‌كردند و نشان مي‌دانند، ولي رهبران هر دو جريان خودشان را مجتهد و صاحب‌نظر مي‌دانستند؛ روحانيت را به بازي نمي‌گرفتند ولي از نفوذ، موقعيت و تأثيرگذاري روحانيت در جامعه سعي مي‌كردند استفاده كنند.

توليت آستان قدس رضوي يادآور شد: امروز هم دو جريان قطعي در جامعه ما فعال است؛ جريان فتنه و جريان انحرافي؛ جريان فتنه كه تقريباً شاخه‌اي از مجاهدين انقلاب، جريان التقاطي و جمعي از روشنفكران است؛ ـ البته من به همه اصلاح طلبان جسارت نمي‌كنم اما ـ قدر جامع بين همه اين‌ها اصلاح طلبي است.

وي ادامه داد: اصلاح طلبي حق همه ماست، حق همه اصولگرايان و بنياد گرايان است كه خود را اصلاح طلب بدانند، چون اسلام دين اصلاحات است، اما از اين واژه سوء استفاده كردند.

وي جريان انحراف و نفوذ آن را بسيار خطرناك دانست و گفت: نقطه مقابل جريان فتنه، جريان انحرافي است و تا آنجايي كه من از نزديك اطلاع دارم، اين‌ها جمعي از بهترين و متدين‌ترين افراد را فريب دادند تا از نفوذ روحاني و جنبه‌هاي معنوي آنان سوء استفاده كنند.

وظيفه خطير ائمه جماعات و روحانيون

مدير عالي حوزه علميه خراسان خطاب به ائمه جماعات گفت: ما بايد دقت كنيم و حواسمان جمع باشد همان‌گونه كه قدر جامع نهضت آزادي و جبهه ملي تقابل با روحانيت بود، جريان فتنه و انحرافي هم همين‌طور هستند.

وي خاطرنشان كرد: هنوز براي عده‌اي قابل قبول نيست، چون اين جريان را نمي‌شناسند و تكليف ما بسيار سنگين است. ائمه جماعات و جمعه، علماي ديني، گويندگان و مبلغان، اهل تحقيق و پژوهش دقت كنند؛ هر اندازه ما بتوانيم آگاهي‌هاي ديني، سياسي و اجتماعي جامعه را با همان روشي كه امام(ره) داشتند بالا ببريم، به همان نسبت مي‌توانيم دوست و دشمن را به مردم معرفي كنيم.

نماينده ولي فقيه در خراسان با تأكيد بر حفظ وحدت، اتحاد، انسجام و يكپارچگي جامعه و دوري از التهاب تصريح كرد: چيزي كه آن‌ها دنبال مي‌كنند، همين است، زيرا اگر فضا را ملتهب و متشنج نكنند؛ اگر ذهن‌ها را متوجه اين جريان تند نكنند، نمي‌توانند فعاليت سياسي خود را دنبال كرده و قدرت سياسي خود را تثبيت كنند.

وي بيان داشت: علماي دين، فقها، اساتيد و فضلاي حوزه‌هاي علميه، نبايد در حاشيه نظام بنشينيد، در متن نظام بايد حضور فعال و چشمگير داشته، مسؤوليت پذير باشند و افتخار كنند كه در نظام اسلامي مسؤوليت دارند.

لزوم پرداختن به مسائل فكري و معرفتي

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به لزوم پرداختن به مسائل آموزشي در حوزه‌هاي علميه بيان داشت: بايستي با تقويت بنيه آموزشي و پژوهشي حوزه و بها دادن به مسائل فكري و نو، به تكليف خود در برابر نياز دنيا و جوانان كه مسلح شدن به سلاح علمي روز است، عمل نمايم.

مديرعالي حوزه علميه خراسان تصريح كرد: بحث كرسي‌هاي آزادانديشي كه بارها رهبر معظم انقلاب مطرح فرموده‌اند، حق شما و جايگاه شماست. شما بايد حلقه‌هاي معرفتي و فكري را تشكيل دهيد و دور تا دور شما نوجوانان و جوانان بنشينند و از فكر شما استفاده كنند و آن‌ها هم حرف دلشان را بگويند؛ كاري كه پيشوايان ديني ما مانند حضرت رضا(ع) انجام مي‌دانند و در آن جلسات افراد آزادانه به طرح مسائل و شبهاتشان پرداخته و پاسخ مي‌گرفتند.

وي ادامه داد: حوزه‌ها را بايد تقويت كرد؛ مساجد نيز بايستي مركز تجمع نيروهاي طرفدار انقلاب باشد، امروز نسل جوان و نوجوان ما بايد احساس كنند آن مركزي كه مي‌تواند اطلاعات فكري و ديني او را بيافزايد و انگيزه مقاومت را تقويت كند، مسجد است و علما و ائمه مي‌توانند به چنين نقشي برسند.

حوادث و اتفاقات سوريه ساده نبود

توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه جريان، مجموعه و سازماني كه مي‌تواند و بايد بتواند نقش مديريت جامعه اسلامي را ايفا كند، حوزه است، تصريح كرد: هنوز اول كار است و تازه دنيا فهميده انقلاب اسلامي چيست؛ آنچه در سوريه اتفاق افتاد ساده نبود و همين جوري اتفاق نيافتاد.

وي اظهار داشت: اجماع غربي‌ها و همه اذناب داخلي‌شان اين بود كه بايستي رژيم سوريه ساقط شود، اما آن تشكيلاتي كه مديريت كرد و نقش فعاليت‌هاي سياسي و نظامي غرب را از بين برد، جمهوري اسلامي ايران بود. سربازان گمنام با حضور در صحنه توانستند تحولي به وجود آورند كه حالا آمريكايي‌ها اعتراف مي‌كنند نظام سوريه مي‌تواند استمرار و تداوم داشته باشد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: در رأس نظام جمهوري اسلامي با هدايت و تدبير رهبر معظم انقلاب چنين اتفاقات عظيمي رخ مي‌دهد و ايشان يك روحاني، فقيه، مرجع و امام جامعه اسلامي است كه از حوزه است.

آزادانه‌ترين و مردمي‌ترين انتخابات جهان

نماينده ولي فقيه در خراسان مسأله انتخابات اين دوره را بسيار مهم دانست و بيان داشت: اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها برنامه دارند تا اولاً مردم را مأيوس كرده و اين‌گونه القا كنند كه آزادي نيست و هركس كه حاكميت بخواهد، پيروز انتخابات است، كاري كه در كشورهاي آمريكايي و اروپايي انجام مي‌شود.

وي تصريح كرد: آزادترين، مردمي‌ترين و با ثبات‌ترين انتخابات كه در فضايي امن برگزار مي‌شود، انتخابات جمهوري اسلامي ايران است؛ در همه دوره‌ها مردم با اعتماد به دستگاه‌هاي اجرايي و اعتماد به نظام پاي صندوق‌هاي رأي آمدند و نتيجه را خوب گرفتند.

آيت الله واعظ طبسي با بيان اينكه در هيچ كشوري روي زمين مانند جمهوري اسلامي انتخابات آزاد به معناي واقعي كلمه پيدا ‌نمي‌كنيد، افزود: در آمريكا دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات حق حضور در انتخابات را دارند و هزاران فيلتر دارند تا هركسي نتواند بيايد و حضور پيدا كند. اما در جمهوري اسلامي هنوز چندماه تا انتخابات مانده مشاهده مي‌كنيد چندين نفر در مظان كانديداتوري هستند.

وي خاطرنشان كرد: البته صراحتاً مي‌گوئيم كه فقهاي شوراي نگهبان با بررسي‌ها و تحقيقات خود اجازه نخواهند داد كه جريان‌هاي معاند و در مقابل نظام و كساني كه بر خلاف مصالح ملي بخواهند قدرت را در دست بگيرند، در انتخابات وارد شوند.

چند جمله با صاحبان قدرت

وي با اشاره به خاطره‌اي از مرحوم مهندس بازرگان گفت: بنده در همين تالار خطاب به ايشان گفتم اين احترامي كه مردم به شما مي‌گذارند به خاطر اين است كه شما در خدمت امام (ره) و جامعه اسلامي است و روزي كه خط فكري شما منحرف از اين مسير بشود، مطمئن باشيد مردم با شما نيستند.

توليت آستان قدس رضوي ادامه داد: الآن هم عرض مي‌كنم، صاحبان قدرت بدانند هر صاحب قدرتي در كشور اگر قدرت و نفوذي دارد، البته در چارچوب قنون اساسي اختيارات افراد مشخص است ـ اما احترام، حمايت، تأييد و علاقه مردم تا روزي است كه در خدمت نظام و رهبري باشند و اگر ذره‌اي با رهبري زاويه پيدا كنند، آن روز همه در مقابل آنان قرار خواهند گرفت. اين از مديريت روحانيت و حوزه‌هاي علميه و نفوذ حوزه‌ها در بين مردم و علاقه مردم به روحانيت است و بايستي آن را حفظ كرد و ما امروز مكلف به اين هستيم.

وي ادامه داد: اميدواريم همه ما، همه مديران و مسؤولان قدر خود را بدانند و متوجه جايگاه خود باشند، با مردم و افكار عمومي بازي نكنند، با اسلام عزيز بازي نكنند و خدا را سپاس و شكر بگويند به خاطر چنين رهبري كه در سايه زندگي مي‌كنند و به قدرت رسيده‌اند.

آيت الله واعظ طبسي گفت: بنده به عنوان مديري كوچك كه افتخارم نوكري حضرت رضا (ع) است، اگر توفيقي داشته‌ام آن را معلول حمايت‌هاي امام (ره) و رهبر معظم انقلاب مي‌دانم و اگر اعتماد و اختياراتي كه رهبري به من دادند نمي‌بود، نمي‌توانستم كار كنم. آن روز هم كه عنايات ايشان نباشد، مسؤوليت براي ما مشروعيت ندارد، چرا يك عده اين‌ها را نمي‌فهمند و چون به قدرت رسيده‌اند، دچار اشتباه مي‌شوند؛ پناه بر خدا، واقعاً پناه بر خدا.

رهبري بي بديل

عضو مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنانش گفت: يكي از وظايف مجلس خبرگان تحقيق و بررسي درباره كساني كه در مظان رهبري هستند مي‌باشد، والله تا آنجا كه من استقراء كرده‌ام ـ استقراء تام ـ رهبر امروز ما كه امام جامعه ما و مقتداي و ولي ماست، بديلي براي او نيست.

وي ادامه داد: خدايا تو مي‌داني كه من آنچه گفتم با علم به اين است كه در نامه اعمال ما ثبت خواهد شد و با احساس تكليف عرض كردم. ايشان امروز امام است و ما مأموم. من يك دنيا ارادت به مراجع تقليد هستم، اما مرجعيت و اعلميت فقط در فقه و اصول نيست، امروز ما چه كسي را به اين جامعيت داريم؟ رهبر ما در همه زمينه‌ها اهل نظر است.

وي تصريح كرد: امروز پيچيده‌ترين شرايط سياسي دنيا از جنگ جهاني اول تاكنون است و تدبير حكيمانه ايشان نظام را سرپا نگه داشته و در فراز و نشيب‌هاي مختلف براي ملت ايران عزت و استقلال به ارمغان آورده است.

وي با اشاره به شجاعت و مقاومت و گفتار به‌روز مقام معظم رهبري بيان داشت: قبل از آنكه دشمن حرفش را بزند، ايشان به طرح مطلب مي‌پردازند و موضع‌گيري مي‌نمايند و غربي‌ها و آمريكايي‌ها نيز اين موضوع را دريافته‌اند كه بايستي به رهبري جمهوري اسلامي مراجعه كنند و اين مايه افتخار است.

وي در ادامه تصريح كرد: قدر بدانيم و قدر بدانيد و كار كنيد و خودتان را جداي از نظام ندانيد و خودتان را در زاويه قرار ندهيد؛ فكر نكنيد اين قداست مي‌آورد، قداست آن است با سرمايه علمي قوي و بالا و با كمال شجاعت و با حكم تكليف در كنار نظام و رهبري در تقويت نظام كوشيد.

راهپيمائي باشكوه 22 بهمن

نماينده ولي فقيه در خراسان در پايان سخنانش گفت: بدون شك مردم ما در 22 بهمن امسال بهتر از هر سال ديگر، حماسه‌اي بسيار بزرگ خواهند آفريد و حضوري بسيار شكوهمند خواهند داشت و روحانيت عزيز نيز در صف اول اين حركت سياسي و تأثيرگذار در فضاي سياسي دنيا حضور خواهند داشت و ان شاء الله نشان مي‌دهيم كه جريان انتخابات چگونه خواهد بود و چه اتفاقات بزرگي به نفع مردم، مصالح ملي و مصالح نظام اسلامي واقع خواهد شد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...