نسخه چاپی

حضور آهنگسازان مطرح در فیلمهای فجر

موسیقی فیلم از عوامل مهم در جذابیت بخشیدن به یك فیلم است اما متاسفانه در سالهای اخیر به ساخت موسیقی در فیلم‌ها كمتر توجه شده و ‌گاه شاهد فیلمهایی بودیم كه از دم دستی‌ترین موسیقی‌ها استفاده می‌كردند و برخی نیز پا را فرا‌تر گذاشتند و به كپی كردن موسیقی دیگر فیلم‌های ایرانی و خارجی روی آوردند!

به گزارش نما به نقل از ایسنا، اما نام‌هایی که به عنوان آهنگساز در تیتراژ فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال به چشم می‌خورد، حاکی از حضور پر رنگ چهره‌های مطرح و نام آشنا موسیقی در فیلم‌های امسال است.

مهم‌ترین چهره‌هایی که در جشنواره امسال به عنوان آهنگساز در فیلم‌ها حضور دارند، حسین علیزاده و کیهان کلهر هستند که همراه با بهزاد عبدی، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن روان، کارن همایون فر و ... جشنواره امسال را از نظر موسیقایی ارتقا داده‌اند.

حسین علیزاده در جشنواره امسال با موسیقی فیلم «آسمان زرد کم عمق» به کارگردانی بهرام توکلی حضور دارد.

او سالهای پیش با کسب چهار سیمرغ بلورین برای فیلمهای «گبه»، «زشت و زیبا»، «آواز گنجشک‌ها»، «ملکه» به عنوان رکوردار دریافت سیمرغ از بزرگ‌ترین رویداد هنری ایران شناخته می‌شود.

حضور کیهان کلهر با آهنگسازی فیلم «تابور» به کارگردانی وحید وکیلی فر در جشنواره امسال هم از اتفاقات قابل توجه این دوره است.

اما بهزاد عبدی با آهنگسازی فیلم‌های «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی، «هیچ کجا هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، «عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «گامهای شیدایی» به کارگردانی حمید بهمنی در بخش مسابقه و «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی، «بزرگ مرد کوچک» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، «خاکستر و برف» به کارگردانی روح الله سهرابی در دیگر بخش‌ها رکورد دار آهنگسازی فیلم‌ها در جشنواره امسال فیلم فجر است.

او همچنین سابقه دریافت سیمرغ بلورین را برای موسیقی فیلم «آل» دارد.

فردین خلعتبری با آهنگسازی فیلمهای «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» به کارگردانی محمد هادی کریمی، «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان، «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی احسان عبدی‌پور، هم از پرکاران جشنواره امسال است.

وی که سابقه طولانی در ساخت موسیقی فیلم و سریال دارد، سال گذشته ساخت موسیقی «یک روز دیگر» به کارگردانی حسن فتحی و «آزمایشگاه» اولین فیلم سینمایی حمید امجد را بر عهده داشت.

کارن همایون فر هم در جشنواره امسال با فیلم «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده در بخش مسابقه جشنواره امسال حضور دارد.

کارن همایون فر از جمله آهنگسازانی است که با موسیقی فیلم به خوبی آشناست و پیش ازاین نیز در سال ۱۳۸۷ برای موسیقی فیلم «زادبوم» ابوالحسن داوودی و ۱۳۸۹ برای فیلم «جرم» مسعود کیمیایی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده‌است.

«ابرهای ارغوانی» به کارگردانی سیامک شایقی، «یک، دو، سه... پنج» به کارگردانی محمد معیری از دیگر فیلمهایی است که کارن آهنگسازی آن‌ها را بر عهده دارد.

کامبیز روشن روان هم که سابقه‌ای طولانی در ساخت موسیقی فیلم دارد، امسال با فیلم «ترنج» به کارگردانی مجتبی راعی در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد.

پیروز ارجمند که در حال حاضر عهده دار مسولیت مرکز موسیقی حوزه هنری است در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، «رسوایی» آخرین ساخته مسعود ده نمکی را آهنگسازی کرده است.

سعید انصاری هم عهده دار آهنگسازی فیلم «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و «زیبا‌تر از زندگی» ساخته انسیه شاه حسینی در بخش مسابقه و «مروارید» به کارگردانی سیروس حسن‌پور در بخش خارج از مسابقه است.

ناصر چشم آذر از چهره‌های صاحب‌نام موسیقی فیلم هم امسال در بخش مسابقه حضور ندارد و فیلم‌های «دل بی‌قرار» به کارگردانی قربان محمدپور، «ساکن خانه چوبی» به کارگردانی حسینعلی لیالستانی، «عملیات مهد کودک» به کارگردانی فرزاد اژدری را در سایر بخش‌ها آهنگسازی کرده است.

فریدون شهبازیان از موسیقیدانان به نام ایران که این روز‌ها موسیقی او را در سریال «کلاه پهلوی» می‌شنویم، با آهنگسازی فیلم «فرزند چهارم» ساخته وحید موسائیان در بخش مسابقه جشنواره امسال حاضر است.

موسیقی فیلم «چه خوبه که برگشتی» داریوش مهرجویی را هم کریستف رضاعی ساخته است.

ساخت موسیقی «کلاس هنرپیشگی» به کارگردانی علیرضا داوود‌نژاد را هم امیر واجد سمیعی و یحیی سپهری شکیب عهده دار بوده‌اند.

پیمان یزدانیان فیلم «گهواره‌ای برای مادر» به کارگردانی پناه بر خدارضایی و «جیب بر خیابان جنوبی» به کارگردانی سیاوش اسعدی را در بخش مسابقه جشنواره امسال دارد.

ستار اورکی با فیلم «استرداد» به کارگردانی علی غفاری در بخش مسابقه و با «او خوب سنگ می‌زند» به کارگردانی سید هادی محقق در بخش فیلمهای اول جشنواره امسال حاضر است.

همچنین آرمان موسی‌پور، حامد ثابت، هومن نامداری،علی غفاری، رامتین لوافی، رضا شایا، رضا مرتضوی، ٍمارتین شمعون پور، افشین عزیزی از دیگر آهنگسازان حاضر در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر هستند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...