نسخه چاپی

جعبه سیاه ارتش آزاد به دمشق بازگردانده شد+عكس

سازمان اطلاعات سوریه در یك عملیات موفق بار دیگر ترك‌ها را مات كرد و یكی از افسران فراری ارتش كه مسول بخش اطلاعات ارتش آزاد مقیم در تركیه بود را به سوریه بازگرداند.

به گزارش نما به نقل از ايران آباد، هر چند اين حادثه چند روز پيش روي داد و بسياري از پايگاه‌هاي ترک از ناپديد شدن سرگرد فراري رياض الأحمد خبر دادند، اما تا زمان تاييد اين خبر، ايران آباد از انتشار آن خودداري کرد. رسانه‌هاي سوريه‌اي نيز همزمان از عمليات موفق نيروهاي اطلاعاتي خود در سوريه و بازگردان اين سرگرد فراري به کشور خبر دادند.

از سرگرد رياض الاحمد به عنوان صندوقچه اسرار ارتش آزاد ياد مي‌شود، او اولين افسر ارتش سوريه بود که با شروع بحران از ارتش جدا شد و به ترکيه رفت. محل خدمت وي شهر بانياس بود که پس از شناسايي وي به عنوان يکي از عوامل سازمان دهنده اعتراضات مسلحانه و اقدام به دستگيري‌اش به اسکندرون رفت و آنجا مورد استقبال افسران سازمان اطلاعات ترکيه قرار گرفت.

رياض الاحمد حتي پيش از سروان حسين هرموش به ترکيه فرار کرده بود، حسين هرموش که پس از رفتن به ترکيه اقدام به تشکيل ارتش آزادگان سوريه کرده بود، توسط عوامل اطلاعاتي سوريه با همکاري برخي از افسران اطلاعات ترکيه ربوده شد و پس از اعترافات تلويزيوني که در آن براي اولين بار از وجود پايگاه‌هايي براي آموزش مخالفان سوري در ترکيه خبر داد، به سرنوشت نامعلومي دچار شد، هر چند گفته مي‌شود وي اعدام شده است.

اما رياض الاحمد سرنوشت ديگري يافت، او به دليل آنکه جزو اولين‌ها بود که از ارتش سوريه جدا شد، توانست به سرعت تابعيت ترکيه‌اي بگيرد و به همين علت به راحتي ميان شهرهاي مختلف اين کشور رفت و آمد مي‌کرد و اقدامات لازم براي فرار ساير افسران و نظاميان سوري از نظام حاکم را انجام مي‌داد.

پس از فرار سرهنگ رياض الاسعد به ترکيه و تشکيل اتش آزاد سوريه، الاحمد مسول شاخه اطلاعات ارتش آزاد شد. او به دليل ريش بلندي که داشت، به شيخ عدنان العرعور مفتي شورشيان بسيار نزديک شد و از قبل شيخ به پول‌هاي هنگفتي که از عربستان مي‌رسيد، دست يافت.
سرگرد رياض الاحمد در همه تصميم‌گيري‌هاي اطلاعاتي و عملياتي شورشيان ارتش آزاد و اتاق عمليات مشترک آنها با افسران ترک، آمريکايي، فرانسوي، اسرائيلي و قطري حضور داشت و از اين‌رو جزئي‌ترين حوادث ميداني را هم مي‌دانست.

سازمان اطلاعات سوريه اما براي به دست آوردن اين صيد گرانبها، شاخه‌هاي اطلاعاتي خود در ترکيه را فعال کرد. اين شاخه‌هاي اطلاعاتي از سال 2004 و بعد از گسترش روابط آنکارا – دمشق هر چند حقوق خود را دريافت مي‌کردند، اما فعاليت چنداني نداشتند. اين افراد مامور شدند سرگرد فراري را تعقيب، دستگير و به سوريه منتقل کنند.

هر چند رسانه‌هاي ترک نوشته‌اند که وي پس از يک حادثه رانندگي مفقود شده، اما برخي از پايگاه‌هاي خبري سوري که به حاکميت اين کشور نزديک هستند تاکيد مي‌کنند که يکي از افراد نفوذي سازمان اطلاعات هوايي سوريه که به عنوان دوست نزديک وي، با او همراه بوده، با همکاري برخي از عوامل سوري فعال در ترکيه او را در مسير حرکت به سمت مرز ربوده و به داخل خاک سوريه منتقل کرده‌اند و اکنون نيز در اختيار سازمان اطلاعات اين کشور است.

231519_867.jpg


گفته مي‌شود پس از ناپديد شدن سرگرد رياض الاحمد دولت ترکيه تدابير شديد امنيتي را در همه مناطق حضور فرماندهان ارتش آزاد در خاک خود گسترش داده و از اردوگاه آوارگان سوري که ساکنان آن در حقيقت همان خانواده‌هاي اعضاي ارتش آزاد و ديگر گروه‌هاي شورشي مسلح هستند، محافظت بيشتري مي‌کند.

در اين ميان گفته مي‌شود تنها دو روز پس از دستگيري اين سرگرد فراري، ارتش سوريه موفق شد ضربات سنگيني را به ارتش آزاد و تروريست‌هاي جبهه النصره وارد کند. در اين عمليات که از روز چهارشنبه شروع شده صدها تن از اعضاي اين گروه‌هاي مسلح کشته شده‌اند که شايد مشخص‌ترين ضربه ارتش سوريه هنگامي بود که اتاق عمليات شورشيان در ادلب را هدف قرار داد که طي آن فرمانده تيپ‌ لواء الشام به همراه 12 نفر از فرماندهان ديگر اين گروه به هلاکت رسيدند.

گفته مي‌شود ارتش سوريه با استفاده از تلفن همراه فرمانده اين گروه شورشي که در تلفن همراه رياض الاحمد بوده، محل اقامت وي را کشف و هدف قرار داده است. در همين منطقه حمله مجدد شورشيان به پادگان وادي الضيف در نزديک شهر معره النعمان شکست خورد و آنها با تلفات سنگين مجبور به عقب نشيني شدند.

اطلاعاتي که الاحمد داد، عمليات موسوم به القصاص العادل که گروه تروريستي جبهه النصره از آن به عنوان ورود به دمشق ياد مي‌کرد را در نطفه خفه کرد و ارتش سوريه با حمله به محل تمرکز آنها در حي الجوبر و زملکا علاوه بر کنترل کامل اين دو منطقه صدها تن از آنها را به هلاکت رساند و يا دستگير کرد.

شورشيان مسلح سوريه با انتشار فيلم‌هاي متعددي در شبکه يوتيوب و فيس بوک به ضربات سنگيني که ارتش سوريه در منطقه السفيره در نزديکي حلب به آنها وارد کرده اعتراف کردند. سايت الحقيقه سوريه که نزديک به مخالفان است رقم کشته شده‌هاي شورشيان مسلح در عمليات ارتش در السفيره را بين 250 تا 300 کشته و زخمي‌ها را نيز همين ميزان اعلام کرده است.

در يکي از ويدئوهاي منتشر شده توسط شورشيان در شبکه يوتيوب فردي که در حال تصويربرداري از جنازه‌هاي کشته شدگان شورشيان در السفيره است اعتراف مي‌کند که «عدد شهدا صدها نفر» است. وي در اين ويدئو تاکيد مي‌کند که ارتش سوريه با ستون کشي بزرگي شامل ده‌ها تانک، نفربر و خودروهاي نظامي به السفيره حمله کرده‌اند.

الاحمد همچنين خط تدارکاتي ارتش آزاد از ترکيه به داخل حلب و مناطق اطراف آن را لو داد که نتيجه مستقيم آن در روز پنج‌شنبه هدف قرار گرفتن پنج کاميون پر از سلاح و مهمات بود که توسط ترکيه براي شورشيان در حلب فرستاده شده بود.

آنچه مشخص است سازمان اطلاعات هوايي سوريه با اين صيد گرانبهاي خود بيش از 2500 تن از شورشيان مسلح ارتش آزاد و تروريست‌هاي وابسته به جبهه النصره را در مناطق مختلف اين کشور به هلاکت رساند. بايد منتظر روزهاي آينده و ديد که با استفاده از جعبه سياه شورشيان مسلح، ارتش سوريه چه ضربات ديگري را بر پيکر شورشيان مسلح وارد خواهد کرد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...