نسخه چاپی

واكنش تلویحی دانشجو به نوار احمدی‌نژاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینكه در اسلام سیاست و اخلاق از هم جدا نیست بلكه سیاست اسلامی بر اخلاق استوار است، اظهار داشت: اگر اصول اخلاقی را در رفتارهای اجتماعی و فردی و در رفتارهای سیاسی و مدیریتی درست رعایت بكنیم ، آنوقت خیلی از مشكلات پیش نمی‌آید. اگر اصول اخلاقی رعایت شود آنوقت تهمت زدن ها، جستجو در زندگی شخصی افراد، علنی نمودن راز آدم ها، شخصیت آدم ها را خورد كردن، دنبال ایراد افراد گشتن، خوبی ها را ندیدن و خیلی رفتارهای غیراخلاقی دیگر پیش نمی‌آید.


به گزارش نما ،فرهاد دانشجو در شصت و ششمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد قزوین برگزار شد، افزود: البته خود من اشتباهات زیادی داشته و دارم و خودم را شاگرد ممتازی در کلاس درس اخلاق نمی دانم و به صراحت بگویم اصرار و تکیه من بر اخلاق و اخلاقمداری بر اساس باورهای اعتقادی است ولی متأسفانه خودم شاگرد خیلی خوبی نبوده ام و در پیشگاه خداوند متعال روسیاه هستم و خیلی دل به رحمت و بخشش او بسته ام.


وی تصریح کرد: صداقت، راستگویی و امانتداری و پایبندی به عهد و پیمان در کنار رحمت و قاطعیت در اجرای حدود الهی و همچنین صبر و استقامت از ویژگی های رسول اکرم(ص) است، از این رو هیچگاه پیامبر گرامی اسلام راضی نشد از مسیر صداقت و راستی قدم بیرون گذارد، همچنین ایشان به قدری با صفت امانت داری شناخته شده بود که وی را «محمدامین» لقب داده بودند.


وی افزود: تحمل و بردباری در مقابل انتقادات خیرخواهانه و عفو و گذشت در مقابل خطای ناآگاهان و پرهیز از انتقام کشی سیاسی، مؤلفه هایی است که باید وجود داشته باشد تا میان مسئولان دانشگاه و دانشجویان رابطه عادی به وجود آوریم.


رئیس دانشگاه آزاد بیان کرد: بخشی از کارها قابل بخشش نیست یعنی در هر جامعه‌ای، کسانی هستند که با زیر پا گذاشتن حدود الهی، قصد اخلال در روند عمومی جامعه و به خطر انداختن امنیت عمومی را دارند.


وی عنوان کرد: سیره رسول اکرم(ص) در مسائل شخصی عفو و گذشت توأم با نرم خویی بوده است ولی وقتی موضوع حدود الهی پیش می آمده ایشان کوتاه نمی آمدند و با صلابت و قاطعیت برخورد می کردند ولی اگر کسی مرزها و حدود اسلام را نقض می کرد دیگر نه تنها تحمل نمی کردند بلکه برخورد قاطعی نیز داشتند.


دانشجو گفت: کشور با مشکلاتی روبروست، البته موفقیت‌های عظیمی داشته ایم و خواهیم داشت ولی مشکلاتی پیش‌رو است که این مشکلات به بدنه دانشگاه‌ها نیز رسوخ می‌کند، حال در این میان مهمترین عامل در بهبود شرایط و گذر از مشکلات؛ توکل به خداوند سبحان، صبر و محبت است.


وی ادامه داد: هر کس رابطه خود را با خدا اصلاح کند، رابطه‌اش با مردم اصلاح می شود، چراکه اصل بندگی ربوبیت است و آنچه از مقام عبودیت وجود دارد در مقام ربوبیت پیدا می شود.


رئیس دانشگاه آزاد تأکید کرد: برای جذب دیگران به ریا، ظاهرسازی، تطمیع و فریب سازی نیاز نیست و لازم نیست که به تهدید و استبداد متوسل شویم بلکه این مدیریت مبتنی بر اخلاق اسلامی است که بر قلب ها حکومت می کند.


وی توضیح داد: صبر و استقامت یکی از ابزارهای مهمی است که پیامبر اکرم(ص) در تمامی ابعاد زندگی به کار برده است و خداوند سبحان 19 بار پیامبر را به صبر سفارش کرده است حال اگر می خواهیم مدیران خوبی باشیم و خوب مدیریت کنیم، باید دل اعضای هیأت علمی و قلب دانشجویان را نشانه بگیریم.


دانشجو بیان کرد: در نظام اسلامی، کسی حق قدرت طلبی و خودمحوری ندارد و حق ندارند از سر نفسانیت و به دلخواه خود رفتار کند. در نظام اسلامی مدیران، خواستار سلطه و تجبر نبوده و رفتار تصنعی و ریاکارانه را نمی پسندند و از شنیدن حق و عدل نمی هراسند و خود را بالاتر و برتر از دیگران نمی دانند. نزد آنان کسانی جای دارند و ارزشمندند که در گفتن حق صریح تر از همه هستند و بر کارها باید نظارتی دقیق صورت گیرد، و افراد تملق گو و چاپلوس و بله قربان گو نزد آنان جایی ندارند. بدین ترتیب مردم آنان را با جان و دل دوست داشته و اطاعتشان می کنند، زیرا ملاک اطاعت، حق بودن فرمان است.


رئیس دانشگاه آزاد تأکید کرد: باید میانه روی را پیشه کرده و از افراط و تفریط در کارها دوری کنیم و بدانیم که زندگی انسان با منش انسانی و رعایت حقوق و مقررات دیگران معنا می یابد.


وی افزود: زیباترین و برترین زندگی، زندگی آزادمنشانه و عادلانه است و اینکه انسان در نیازمندی و بی نیازی با میانه‌روی ترس از خداوند سبحان را فراموش نکند چرا که آزادگی و آزادمنشی بر هر خداجویی لازم است.


دانشجو اظهار داشت: نتیجه میانه روی وحدت است و وحدت میان مسلمانان امری ضروری است و باعث جلوگیری از تفرقه و دودستگی می شود و اسلام نیز بر رحمت تأکید کرده که می فرمایند؛ میان خود رحیم باشید و اشداء علی الکفار را برای دشمنان مسیر راه ما قرار داده است.


وی در ادامه با طرح این پرسش که در مقابل برخی بی قانونی ها و بی نظمی ها در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه باید عمل کرد؟ گفت: در آیین نامه ها و قوانین و مقررات انضباطی در دانشگاهها، تخلف و مجازات متناسب با تخلف کاملاً مشخص و تعریف شده است. در دانشگاه آزاد اسلامی باید در محیطی صمیمی و دوستانه و هوشمندانه از نظم و قانون پاسداری شود. رعایت نظم و قوانین و مقررات دانشگاه لازم و ضروری و باعث رشد و شکوفایی بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی است. در ضمن برخوردهای تند و تنش زا و غیر قانونی و تهدید افراد به تنبیه و اخراج و ایجاد رعب و وحشت و تشویق به ترس و یا ترغیب به تندی و اهانت را نیز صحیح نمیدانم و مجاز نیست.


رئیس دانشگاه آزاد همچنین ادامه داد: در خصوص شایعات نادرست باید چگونه برخورد کرد؟ خداوند همه ما را در پناه خود محفوظ بدارد و به همه ما قدرت شناخت واقعیات از شایعات بی اساس را بدهد. معتقدم برای صیانت از شأن و منزلت دانشگاه و اعضای هیأت علمی و دانشجویان و کارمندان باید نهایت تلاش و سعی خود را با کمک همدیگر بنماییم.


وی ادامه داد: همه اینها باید در سایه رشد فضیلت انسانی و دوری از تشنج و هیاهو باشد که با محیط عالمانه و دوستانه محقق می شود، درواقع در فضای رشد اخلاقی است که می شود حرف ها را زد و در این فضا نیز شایعات بُرد کمتری دارند.


دانشجو افزود: یکی از راه های جلوگیری از شایعات، ایجاد فضای منطقی است، البته در مدیریت خویش آنجا که باید و می توانیم، ببخشیم و بگذریم چراکه اگر کسی لغزش دیگران را ببخشد، خداوند سبحان نیز از او می گذرد بنابراین باید شکیبا بود و بدانیم که راستگویی، بخشش و محبت ناشی از شجاعت انسان است.


وی یادآور شد: باید در این شرایط با مهربانی، عفو و گذشت، صبر و استقامت و شکیبایی و دفاع از نظام سربازی برای رهبری فرزانه انقلاب باشیم و بدانیم که این دشمنان هستند که ما را به تهمت زدن و شایعه پراکنی و عدم وحدت دعوت می کنند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...