نسخه چاپی

روزشمار انقلاب: 21 بهمن 57

فتوای امام خمینی، سوگند وفاداری به ارتش باطل است!؟

عکس خبري -فتواي امام خميني، سوگند وفاداري به ارتش باطل است!؟

با بر آمدن سپیده دم 21 بهمن، روزی كه همه انتظارش را می كشیدند، پرسنل نیروی هوایی با كمك در برابر دشمن ستمگر كاملا سنگر گرفتند و در بدو امر حتی سه هلی كوپتر گارد را سرنگون كردند، كه به همین جهت دیگر هیچ پرنده ای آهنی جرأت پرواز در شهر تهران را نداشت.

مصطفی لعل شاطری: با بر آمدن سپیده دم 21 بهمن، روزی که همه انتظارش را می کشیدند، پرسنل نیروی هوایی با کمک در برابر دشمن ستمگر کاملا سنگر گرفتند و در بدو امر حتی سه هلی کوپتر گارد را سرنگون کردند، که به همین جهت دیگر هیچ پرنده ای آهنی جرأت پرواز در شهر تهران را نداشت.

زد و خورد بین پرسنل نیروی هوایی و مردم از یک سو و افراد گارد شاهنشاهی از سوی دیگر از سحرگاه این روز شدت یافت و درگیری مسلحانه بین مردم و نیروهای نظامی به تدریج به سطح شهر گسترش یافت. کلانتری ها و تاسیسات نظامی مورد حمله قرار گرفت و بسیاری از کلانتری ها بدون مقاومتی تسلیم شدند. یک ستون تانک مرکب از سی دستگاه تانک نیز که به سرپرستی سرلشگر ریاحی برای کمک به نیروهای گارد در مرکز آموزش هوایی دوشان تپه حرکت کرده بود در بین راه متوقف شد. تعدادی از این تانک ها به تصرف مردم در آمد و عده ای از فرماندهان و افسران این واحد از جمله خود سرلشگر ریاحی کشته شدند.

در این روز نیروهای هوایی انقلابی، کامیون های پر از سلاح را به دانشگاه تهران بردند و به کمک صد ها داوطلب مسلح مشتاق، آن روز را با انجام حملات پیروزمندانه به 9 مرکز پلیس و مهمترین کارخانه ی اسلحه سازی شهر تسخیر کردند.
در صبح روز 21 بهمن بختیار به سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران دستور داد تا ساعت عبور و مرور را محدود کند و فرمانداری نظامی با صدور اطلاعیه ی شماره ی 40 بر ساعت منع عبور و مرور از ساعت 16:30 تا 5 بامداد افزود. به دنبال انتشار اطلاعیه ی حکومت نظامی در ساعت 14 از رادیو تهران، در همه جا شایعه ی کودتا منتشر شد.

خلوت شدن شهر فرصت مناسبی برای فرماندهان تندروی ارتش همچون بدره ای و رحیمی و توفانیان به وجود می آورد تا با حمله به مکان های حساس همچون محل اقامت امام و دستگیری ایشان و در پی آن ، قتل عام مردم، انقلاب را در آستانه ی پیروزی به شکست بکشانند. در همین ساعات هم به راستی طرح کودتا در زیر دست تعدادی از فرماندهان بررسی می شد؛ طرحی که از آن با عنوان «عملیات نجات » نام برده می شد؛ از همین رو امام خمینی در اقدامی سنجیده و به موقع (بلافاصله پس از اعلامیه ی فرمانداری نظامی تهران مبنی بر برقراری حکومت نظامی از ساعت 4:30 بعد از ظهر) در پیامی که از طریق بلندگوهای نصب شده بر روی ماشین ها به سرعت در سرتاسر تهران پخش شد، از مردم خواستند که به اعلامیه ی فرمانداری نظامی توجه نکنند و به تظاهرات خویش ادامه دهند.

پیام امام خمینی به ملت ایران درباره ی لغو حکومت نظامی
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شجاع ایران! اهالی محترم تهران! به طوری که می دانید این جانب بنا دارم که مسائل ایران به طور مسالمت آمیز حل شود. لکن دستگاه ظلم و ستم چون خود را به حسب قانون محکوم می بیند، دست به جنایت زده و در شهر های گرگان و گنبد کاووس به مردم شجاع مسلمان حمله کرده و کشتار نموده است و در تهران لشگر گارد به طور ناگهانی به نیروی هوایی که به ملت پیوسته است، حمله نموده و نیروی هوایی به کمک مردم شجاعانه آنان را شکست داده اند. من این تعرض غیر انسانی و عمل گارد را محکوم می کنم. اینان با این برادر کشی می خواهند دست اجانب را در کشور ما باز نگه دارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند. من با آنکه هنوز دستور جهاد مقدس نداده ام و نیز مایلم تا مسالمت آمیز حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود، لکن نمی توانم تحمل این وحشیگری ها را بکنم و اخطار می کنم که اگر دست از این برادر کشی برندارندو لشگر گارد به محل خودش برنگردد و از طرف مقامات ارتشی از این تعدیات جلوگیری نشود، تصمیم آخر خود را به امید خدا می گیرم و مسئولیت آن با متجاسرین و متجاوزین است. من از مردم شجاع تهران می خواهم در صورتی که قوای متجاوز عقب نشینی کردند، با حفظ آمادگی و هشیاری از خدعه ی دشمن آرامش و نظم را حفظ کنند ولی مجهز و مهیا برای دفاع از اسلام و قوانین مسلمین باشند.اعلامیه ی امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ وجه به آن اعتنا نکنند. برادران و خواهران عزیزم! هراسی به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالی حق پیروز است. از خداوند تعالی پیروزی ملت اسلام را خواهانم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی

همچنین آیت الله طالقانی هم طی پیامی فرمودند:
«واقعه ی دیشب و امروز پادگان نیروی هوایی، توطئه ای است که مسلما از ناحیه ی بعضی از مسئولین جزء، برای تدارک یک برادر کشی بزرگ و ایجاد خصومت و دشمنی بین فرزندان ارتشی ما به وجود آمده ... اینک نیز از طرفین قضیه به عنوان یک پدر روحانی تقاضا دارم برای پیشبرد و تحقق هدف های انسانی و نجات بخش رهبر ملت، امام خمینی، به ستیزه جویی و درگیری خاتمه داده، همه به سرباز خانه های خود برگردند... از مقامات بالای ارتش نیز قویا خواستارم مسئول یا مسئولین تهاجم شبانه به پایگاه هوایی فرح آباد را مشخص و به مجازات حقه تسلیم نمایند و عموم ملت نیز با تسلط بر اعصاب خود از مداخله جویی و مقابله های فردی سخت پرهیز نمایند.»
در این روز همچنین جمعی از پرسنل نیروهای مسلح که تا به حال به نیروهای انقلابی نپیوسته بودند و یا هنوز در شک و تردید و دودلی به سر می بردند، درباره ی سوگند وفاداری به ارتش شاهنشاهی از امام استفتاء نمودند و متن آن سوال بدین شرح بود:
«مسلما خاطر مبارک از این سنت معموله مستحضر است که همه ی افراد ارتش در مواقع اخذ سردوشی یا اخذ درجه، در مورد حفظ تاج و تخت و رژیم سلطنتی به خداوند و قرآن کریم سوگند یاد می کنند. لذا مستدعی است نظر و فتوای خودتان را در مسأله ی عدول از این قسم و پیوستن نه نهضت عظیم اسلامی بیان فرمایید.»
از طرف جمعی از نیروهای مسلح.

امام خمینی در همان روز در پاسخ چنین فتوایی صادر فرمودند:
بسمه التعالی
قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که این نحو قسم خورده اند باید بر خلاف آن عمل کنند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
13/ع1/99
روح الله الموسوی الخمینی

در این روز همچنین بنا به نقل روزنامه ی اطلاعات مورخه ی 21/11/57 ،کیسینجر در طی سخنانی کاملا آشکار و رسا بیان می کند که بی تصمیمی و بی تدبیری کارتر باعث سقوط شاه ایران محمد رضا پهلوی شده است و مقصر اصلی این ماجرا کارتر بوده است!

منابع:
1. طلوعی، محمود. صد روز آخر، تهران: نشر علم، 1378.
2. پاک نیا، امید. روزهای سیاه، روزهای سپید، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390.
3. طیرانی، بهروز. روزشمار روابط ایران و امریکا، تهران: مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی، 1379.
4. تقویم تاریخ انقلاب اسلامی ایران گروه تحقیق انتشارات سروش، تهران: سروش، 1369.
5. تهرانی، اکبر. طهرانی قدیم تا تهران جدید، تهران: انتشارات بوستان،1389.
6.آبراهامیان، یراوند. ایران بین دو انقلاب، ترجمه ی احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی، 1386.
7.حسینیان، روح الله. یک سال مبارزه برای سرنگونی رژیم شاه، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387.

۱۳۹۱/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...