نسخه چاپی

سرنوشت قلعه‌نویی در انتظار دایی؟

در هیاهوی درگیری‌های دایی و مسئولان پرسپولیس یك نكته پنهان مانده؛ آن هم اینكه قرارداد این مربی بالای سقف قرارداد است و حال سؤال این است كه آیا با این شرایط حقی برای دایی برای شكایت می‌ماند؟

به گزارش نما به نقل از تسنیم، یکی از سوژه‌های فوتبال پرسوژه ایران، بحث شکایت علی دایی از باشگاه پرسپولیس بابت دریافت پول قراردادش در زمان حضور به‌ عنوان سرمربی است. موضوع البته بحث اختلاف مالی دایی و باشگاه پرسپولیس نیست بلکه بر سر چگونگی ثبت قرارداد این مربی با سرخپوشان است، جایی که با توجه به تناقض در صحبت‌ها احساس می‌شود تخلفی در عقد قرارداد دایی با پرسپولیس صورت گرفته است.

علی دایی در میانه فصل 89-88 جایگزین زلاتکو کرانچار در پرسپولیس شد، تیمی که با سرمربی کروات خود بعد از یک نیم فصل در جایگاه سوم جدول رده بندی لیگ برتر قرار داشت. دایی زمانی به پرسپولیس آمد که این تیم در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشت و تنها در لیگ برتر و جام حذفی برای دستیابی به قهرمانی تلاش می‌کرد. با این شرایط دایی ملزم بود مانند دیگر مربیان لیگ برتری قراردادی زیر سقف تعیین شده سازمان لیگ برتر امضا کند، اتفاقی که براساس اظهارات اخیر ظاهرا صورت نگرفته است.

به گفته مصطفی شکری، وکیل باشگاه پرسپولیس در آن زمان قراردادی بین دایی و این باشگاه به مدت یک و نیم فصل و با مبلغ 750 میلیون تومان امضا شد که از این مبلغ 250 میلیون بابت نیم‌فصل و 500 میلیون بابت یک فصل کامل بود. بعد از این با توافق باشگاه پرسپولیس و علی دایی قرار شد مبلغی به عنوان پاداش قهرمانی در جام حذفی به قرارداد سرمربی وقت سرخپوشان اضافه شود که این مسئله در یک قرارداد داخلی گنجانده شد و بعد از قهرمانی پرسپولیس در فصل 89-88 در جام حذفی به آن عمل شد.

بعد از پایان فصل 89-88 که با عنوان چهارمی پرسپولیس در لیگ و قهرمانی این تیم در جام حذفی همراه شد، دور تازه همکاری دایی با باشگاه پرسپولیس آغاز شد. دایی که در زمان حضور در پرسپولیس قراردادی یک و نیم ساله با حبیب کاشانی امضا کرده بود، پس از پشت سر گذاشتن یک نیم فصل، فصل تازه همکاری خود را آغاز کرد، قراردادی که طبق گفته وکیل باشگاه پرسپولیس ارزش آن 500 میلیون تومان بوده و هیچگونه پاداشی برای قهرمانی دوباره در جام حذفی پیش بینی نشده بود.

139111220000778.jpg


پرسپولیس در فصل 90-89 برای دومین بار پیاپی قهرمان جام حذفی شد اما در لیگ برتر باز هم توفیقی به دست نیاورد. کشمکش دایی و کاشانی که قبل از پایان آن فصل آغاز شده بود، در نهایت منجر به جدایی شهریار از جمع سرخپوشان و کلید خوردن پروژه درگیری‌های کلامی بین دایی و کاشانی شد. در آن زمان دایی هرآنچه توانست در مورد کاشانی گفت و اینقدر به او تاخت که دریافت مطالباتش را فراموش کرد.

در آستانه بازی رفت پرسپولیس - راه آهن در فصل جاری لیگ برتر دایی به ناگاه یاد مطالباتش از پرسپولیس افتاد و جنگ‌های کلامی او آغاز شد، این بار اما حریف رویانیان بود نه کاشانی. دایی درست می گوید و حقش را می‌خواهد اما نکته اینجاست که چطور در زمانی که قانون سقف قرارداد اجرا و بر رعایت آن تاکید می‌شد، دایی قراردادی بالاتر از سقف یعنی 500 میلیون تومان بسته است؟

هم دایی و هم باشگاه پرسپولیس روی مبلغ قرارداد با هم توافق دارند، یعنی 500 میلیون تومان برای یک فصل. این قرارداد زمانی ثبت شد که سقف قرارداد 350 میلیون تومان برای تیم‌های معمولی و 450 میلیون برای تیم‌های آسیایی بود اما دایی و پرسپولیس بر سر 500 میلیون برای یک فصل البته بدون هیچ پاداشی با هم به توافق رسیدند و این یعنی 150 میلیون بالای سقف قرارداد مد نظر سازمان لیگ (پرسپولیس در زمان توافق طرفین بر سر این مبلغ آسیایی نبود).

مسئولان وقت سازمان لیگ و هیات فوتبال در پی پیگیر‌ی‌های خبرنگار تسنیم عنوان کردند که چون در زمان ثبت این قرارداد پرسپولیس آسیایی بوده می‌توانست تا 450 میلیون ثبت داشته باشد اما به گفته شکری وکیل باشگاه پرسپولیس قرارداد مالی و زمانی علی دایی و این باشگاه هنگامی ثبت شده ( فصل 89-88) که پرسپولیس آسیایی نبوده است. بر فرض هم که پرسپولیس در آن مقطع آسیایی بوده باشد باز هم تخلف صورت گرفته چرا که سقف قرارداد همراه با پاداش برای تیم‌های آسیایی 450 میلیون بوده و این یعنی 50 میلیون بالاتر از رقم تعین شده از سوی سازمان لیگ.

نکته بعدی تناقض آشکار بین صحبت‌های باشگاه پرسپولیس و مسئولان وقت سازمان لیگ و هیات فوتبال است. پرسپولیسی‌ها اعتقاد دارد قرارداد بین این باشگاه و علی دایی زمانی ثبت شده که این تیم آسیایی نبوده و سازمان لیگ و هیات فوتبال اصرار دارند تخلفی صورت نگرفته است. اگر ادعای مسئولان پرسپولیس در این زمینه درست باشد این موضوع وارد فاز جدیدی می‌شود، اینکه اصلا علی دایی با توجه به ثبت قرارداد بالای سقف می‌تواند برای گرفتن پولش شکایتی انجام دهد یا خیر؟

یکی از مسئولان وقت سازمان لیگ با ذکر مثال مشکل قلعه‌نویی و تراکتورسازی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در صورت ثبت غیرقانونی قرارداد دایی و پرسپولیس این مربی نمی‌تواند برای دریافت مبلغ اضافه بر سقف قرارداد شکایتی انجام دهد چه بسا در صورت شکایت به خاطر تخلف جریمه هم می‌شود، مثل قضیه قلعه‌نویی و تراکتورسازی و مشکل اکثر بازیکنان سابق استیل آذین با این تیم.

با این شرایط باید دید این قضیه به کجا کشیده می‌شود و آیا دایی به خاطر مصالحش از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کند یا خیر و آیا آرامش مسئولان پرسپولیس در قبال این موضوع به خاطر این است که دایی تخلف کرده است؟ آیا اصلا تخلفی رخ داده و اگر این‌گونه چرا کسی حواسش نیست؟ البته شاید هم نمی‌خواهند حواس‌شان باشد!

۱۳۹۱/۱۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...