نسخه چاپی

علت عدم بازدید احمدی نژاد از "التحریر"

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در خصوص علت بازدید نكردن احمدی‌نژاد از میدان تحریر مصر نیز گفت: برنامه‌ای برای دیدار از این میدان نبود زیرا شرایط این مكان شرایطی نیست كه فردی از آن دیدار كند. میدان تحریر در شرایط فعلی محل درگیری‌های سیاسی است و همانند گذشته نماد همبستگی مصر به شمار نمی‌رود.


به گزارش نما، «مجتبی امانی» رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در گفت‌وگو با فارس، در خصوص سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان به مصر گفت: این سفری بسیار مهم و استثنایی در مقطع فعلی بود. این سفر چه از جانب دوستان ما و چه از جانب کسانی که نزدیکی ایران و مصر و همچنین نقش فعال ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی را به سود خود نمی‌دانند، بسیار مورد توجه قرار گرفت.


وی با بیان اینکه بجز مشارکت احمدی‌نژاد در فعالیت‌های مربوط به اجلاس همکاری‌های اسلامی، ابعاد دیگر این سفر نیز بسیار مهم بود، خاطرنشان کرد: در وهله اول دیدار طولانی مرسی با احمدی‌نژاد در بدو ورود که در آن مباحث مهمی مطرح شد یکی از نکات این سفر بود.


رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره ادامه داد: همچنین تمامی رسانه‌های مصری به آقای احمدی‌نژاد به عنوان اینکه این اجلاس تحت تاثیر حضور وی در قاهره قرار گرفته، پرداختند، به طوریکه حتی یکی از سران شرکت کننده در این اجلاس در نشستی که با حضور سران چند کشور دیگر برگزار شد، اظهار داشت که همه کنفرانس یک طرف و حضور احمدی نژاد در قاهره یک طرف دیگر.


امانی با بیان اینکه در کنار برنامه‌های اصلی اجلاس، رئیس‌جمهور برنامه‌های دیگری نیز داشت، گفت: من تجربه کار به مدت طولانی در مصر را دارم، اما حضور انبوه دوستان و هواداران رئیس‌جمهور ایران و عکس‌العمل محبت‌آمیز مردم در مسیر‌هایی که وی از آنها عبور می‌کرد بسیار بیش از توقع اینجانب بود. این حضور به خصوص در حرمین رأس‌ الحسین (ع) و حضرت زینب (س) بسیار مشهود بود و حاضرین آنجا که برای زیارت آمده بودند با دیدن رئیس‌جمهور کشورمان به ابراز احساسات می‌پرداختند.


این دیپلمات کشورمان، حضور مردم و شعارهای آنها را در راستای حمایت از ایران و وحدت جهان اسلام خواند و یادآور شد: شعارها و مراجعه محبت آمیز مردم به رئیس‌جمهور به گونه‌ای بود که نشان می‌داد علی‌رغم تبلیغات منفی 30 سال گذشته علیه جمهوری اسلامی، آنها چقدر به ما نزدیک هستند.


امانی ادامه داد: هزاران نفر در این مراسم، چه در مساجدی که آقای احمدی‌نژاد حضور می‌یافت و چه در جشن انقلاب اسلامی ایران که با حضور جمع زیادی از شخصیت‌های مصری دولتی و غیردولتی برگزار شد، با وی دیدار کردند که نشان می‌داد تمامی طیف‌های فکری مختلف، نوعی همبستگی و همراهی را با جمهوری اسلامی دارند.


رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره حضور معاون رهبر اخوان‌المسلمین و همچنین شخصیت‌های دیگر این جنبش و نیز شخصیت‌های بارز فکری، فرهنگی، هنری و اقتصادی در کنار رئیس‌جمهور را نشانگر نزدیکی آنها با جمهوری اسلامی خواند و یادآور شد: قطعاً حکومتی هم که برآمده از آراء مردم است به همین صورت می‌باشد.


امانی در خصوص تبلیغات جریانات و رسانه‌های ضدانقلاب علیه این سفر نیز گفت: آنها تلاش دارند با تحریف اخبار و دروغگویی و بزرگ جلوه دادن برخی مسائل، این دستاوردها را تحت الشعاع قرار دهند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود ملاقات رئیس‌جمهور کشورمان را با شیخ الازهر را بسیار خوب و وحدت بخش خواند.


این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: حضور آقای احمدی نژاد در عالی ترین موسسه مذهبی مصر که بیش از هزار سال قدمت و یادگار حکومت فاطمی‌ها در مصر است، از اهمیت زیادی برخوردار و نشانه اهتمام مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران به وحدت بین مسلمانان است.


امانی افزود: البته به دلیل بروز برخی مشکلات در درون سیستم اداری مصر و ورود عناصری که بیانگر رأی سازمانی موسسات نیستند، برخی اظهار‌نظراتی از سوی برخی افراد صورت گرفت که نوعی ناهماهنگی در درون سیستم مصری را نشان می‌دهد.


رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره آنچه در ملاقات احمدی‌نژاد و شیخ الازهر صورت گرفت را بیان صریح مواردی خواند که نشان داد باید با وحدت امت اسلامی تلاش کرد شیعه و سنی در خدمت اهداف عالیه امت اسلامی قرار گیرد.


امانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعرض به رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه موضوعی را که در منطقه راس‌الحسین عنوان شده را مشاهده نکردم، ولی فیلمی که منتشر شده با نوعی بدجنسی همراه است، چرا که اولاً هیچ چیز واضحی وجود ندارد و در ثانی از آنجا که سازندگان فیلم در تحریف موضوع دچار مشکل شده بودند، آن را به صورت «آهسته» پخش کردند تا شعارهای مردم در حمایت از رئیس‌جمهور کشورمان به گوش نرسد. ضمن اینکه در فیلم هم از تعرض یا پرتاب شی‌ای خاص چیزی به چشم نمی‌خورد.


وی به حضور انبوه جمعیت و ابراز محبت آنها به رئیس‌جمهور کشورمان در این خصوص اشاره کرد که باعث شد کنترل امور از دست اطرافیان وی خارج شود و افزود: این موضوع باعث به هم ریختگی نظم در اطراف رئیس‌جمهور شد که دلیل آن اصرار مردم مصر به نشان دادن محبت خود به رئیس‌جمهور کشورمان بود. آقای احمدی‌نژاد دست صدها نفر را در این مسیر فشرد و بسیاری از افراد با اصرار نزد رئیس‌جمهور آمده و روی وی را بوسیدند. این دیپلمات کشورمان پرتاب شی‌ای خاص از سوی فردی در کنار رئیس‌جمهور را خالی از صحت خواند.


امانی افزود: ‌من به عنوان فردی که از بدو ورود رئیس‌جمهور تا لحظه خروج ایشان در کنارش بودم، تمام آنچه دیدم ابراز محبت مردم مصر و شخصیت‌های این کشور بود.


وی گفت: در کنار این همه زیبایی که در سفر احمدی‌نژاد به قاهره مشاهده شد، اگر یک مورد ادعایی هم بوده باید به حساب تلاش ناکام گروه‌هایی بگذاریم که قصد تحت تاثیر قرار دادن این سفر را داشتند.


رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در خصوص پیشنهاد کمک مالی ایران به مصر که در مصاحبه رئیس جمهور با روزنامه الاهرام مصر آمده است، نیز اظهار داشت: آنچه گفته شده، باز کردن خط اعتباری است که بین 2 کشور از سوی ایران صورت می‌گیرد و نیازمند گفت‌وگوی بیشتر برای شکل یافتن نحوه اجرایی شدن آن است.


رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران درباره ناراحتی برخی کشورها از گرمی روابط ایران و مصرو نیز کمک‌های خارجی به مصر خاطرنشان کرد: ایران قصد رقابت با کشوری را در این خصوص ندارد، اما کمک سایر کشورها به مصر همراه با شروطی است که بسیاری از اعداد و ارقام اعلام شده هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.


امانی روابط ایران و مصر را بی‌ارتباط با سایر کشورها دانست و افزود: ما آنچه را به مصلحت 2 کشور و امت اسلامی است، دنبال می‌کنیم.


وی در خصوص علت بازدید نکردن احمدی‌نژاد از میدان تحریر مصر نیز گفت: برنامه‌ای برای دیدار از این میدان نبود زیرا شرایط این مکان شرایطی نیست که فردی از آن دیدار کند. میدان تحریر در شرایط فعلی محل درگیری‌های سیاسی است و همانند گذشته نماد همبستگی مصر به شمار نمی‌رود.

۱۳۹۱/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...