نسخه چاپی

تكرار ادعاهای واهی بازرسان سازمان ملل

در حالی كه فشارهای آمریكا برای پایان دادن به تحریم تسلیحاتی دولت سومالی ادامه دارد، برخی بازرسین سازمان ملل ادعاهایی واهی در مورد نقش ایران مطرح كردند.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: دیپلمات‌های آگاه اعلام کردند، در حالی که فشار آمریکا برای پایان دادن به تحریم تسلیحاتی سومالی از سوی سازمان ملل ادامه دارد، سازمان ملل در گزارشی ادعا کرد، شبه نظامیان سومالی همچنان تسلیحات نظامی مورد نیاز خود را از شبکه‌های مرتبط با ایران و یمن دریافت می‌کنند.

نگرانی مقام‌های سازمان ملل در خصوص ارسال تجهیزات نظامی از سوی ایران و یمن برای شبه نظامیان گروه الشباب در سومالی در حالی است که دولت یمن با طرح ادعاهای واهی از ایران خواسته تا دست از حمایت گروه‌های مسلح این کشور بردارد.

ماه گذشته گارد ساحلی یمن و نیروی دریایی آمریکا یک محموله بزرگ از تجهیزات نظامی شامل موشک و راکت را توقیف کرد. دولت صنعا مدعی است از سوی ایران ارسال شده.

بر اساس ادعای ناظران سازمان ملل که اعمال تحریم‌های این سازمان بر ضد سومالی و اریتره را زیر نظر دارند، بخش زیادی از تسلیحات به شمال سومالی ارسال شده و سپس این تسلیحات به مناطق جنوبی این کشور منتقل شده و در اختیار شبه نظامیان گروه شباب قرار می‌گیرد.

دیپلمات‌های آگاه که خواستند نامشان فاش نشود در این رابطه گفتند، زنجیره تامین تسلیحات در یمن عمدتا شبکه‌های سومالی هستند. یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت، شبه نظامیان گروه الشباب تسلیحات نظامی را در مناطق مرکزی سومالی دریافت می‌کنند. برخی دیگر از دیپلمات‌های شورای امنیت نیز اظهارات وی را تایید می‌کنند.

قرار بود ناظران سازمان ملل روز جمعه نشست غیر رسمی را با اعضای شورای امنیت داشته باشند ولی این نشست به علت بارش برف سنگین، لغو شد. دیپلمات‌های آگاه اعلام کردند، ناظران سازمان ملل ترجیح می‌دهند به جای لغو یک باره تحریم تسلیحاتی سومالی، این تحریم ها به تدریج لغو شود. آمریکا و دولت سومالی خواستار لغو هر چه سریعتر کلیه این تحریم ها هستند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...