نسخه چاپی

توضیح صالحی درباره مذاكره با معارضان سوری

وزیر امور خارجه كشورمان سخنان اخیر معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف ملی مخالفان را برای گفت‌وگو با نمایندگان دولت سوریه گامی خوب و رو به جلو توصیف كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی کویتی الوطن گفت: ما در ایران اعلام کرده‌ایم موافقان و مخالفانی که در سوریه حضور دارند باید بنشینند و راه حلی را بیابند. دیگران هم هیچ نقشی ندارند مگر آن که زمینه را فراهم کنند و به دو طرف برای این نزدیکی کمک کنند.

او ادامه داد: دائما اعلام کردیم که ما با نوع میانجی‌گری از خارج مخالفیم و راه حل مساله سوریه باید زمینه سوری داشته باشد.

صالحی افزود: ما میان معارضان واقعی و مزدوران غیرسوری که سلاح به دست می‌گیرند و برای خدمت به اهداف کشورهای خارجی ، از خارج آمدند، فرق قائلیم.

وی با اشاره به بالا رفتن صدای میانه‌رویی در بین معارضه که عاقلانه و بر اساس درایت است و خواهان حل مشکل سوریه است، گفت که اگر کسی بر سر سقوط دولت سوریه شرط‌بندی کرده این مساله تصوری اشتباه است و گذشت روزها این امر را ثابت خواهد کرد. در عین حال معارضان هم حقیقتی انکارناپذیر در عالم واقعیت به شمار می‌روند.

وزیر خارجه کشورمان درباره پیشنهاد رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه برای مذاکره با نظام این کشور بیان کرد: در ابتدا تصور می‌کردند که دولت باید کنار برود. به آن‌ها گفتم که اگر دولت کنار برود با چه کسی مذاکره خواهید کرد. طرف مقابل‌تان چه کسی خواهد بود؟ این منطقی نبود که دولت برود و بعد از آن مذاکره شود. با جای خالی مذاکره کنند یا با ارواح؟

وی ادامه داد: مهم این است که الان معارضان در حال نگاه واقع‌بینانه به مسایل و تحولات کشور هستند. امیدواریم و تمام تلاش‌مان را برای توقف خشونت‌ها و درگیری‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به کار می‌بریم. ملت سوریه ملتی دارای حاکمیت است. منظور از ملت گروهی است که کشورش را دوست دارد و به نفع کشورهای بیگانه حرکت نمی‌کند. اول و آخر آن چه که مهم است نجات سوریه از آن‌چیزی است که در آن گرفتار شده است و این که سوریه از بد به بدتر کشانده نشود.

۱۳۹۱/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...