نسخه چاپی

كاهش شدید نرخ موالید در جهان اسلام

یك كارشناس غربی با اشاره به كاهش بیشتر نرخ موالید در جهان اسلام نسبت به متوسط جهانی نوشت نرخ باروری در ایران طی 30 سال 70 درصد كاهش یافته كه از بالاترین ارقام كاهش نرخ باروری در تاریخ بشر است.

به گزارش نما، مشرق به نقل از واشنگتن پست نوشت: یک جمعیت شناس مشهور گفت نرخ باروری در جهان اسلام به طرز تکان دهنده ای کاهش یافته است.

نیکولاس ابرستات، کارشناس موسسه آمریکن انترپرایز دو مقاله در این خصوص منتشر کرده است که با اعتقاد رایج تناقض دارد مبنی بر این که انفجار جمعیت در جهان اسلام ادامه دارد.

وی در مقاله نخست خود با عنوان «کاهش باروری در جهان اسلام: تغییری بنیادی که به طور تعجب برانگیزی مورد غفلت قرار گرفته است» داده های جمعیتی 49 کشور اسلامی را جمع آوری و تحلیل کرده است. بر اساس برآوردهای وی نرخ باروری در جهان اسلام طی سال های 1975 تا 2010 بالغ بر 41 درصد کاهش یافته و این در حالی است که کاهش نرخ باروری در جهان طی این مدت 33 درصد بوده است.

22 کشور در این مدت با افت 50 درصدی یا بیشتر در نرخ باروری مواجه شده اند و بیشترین کاهش نرخ باروری در ایران، عمان، امارات، الجزایر، بنگلادش، تونس، لیبی، آلبانی، قطر و کویت اتفاق افتاده است که شاهد کاهش 60 درصدی و بیشتر نرخ باروری خود طی سه دهه گذشته مواجه شده اند.
بر اساس این گزارش نرخ باروری در ایران طی 30 سال گذشته کاهش مبهوت کننده 70 درصدی را تجربه کرده که یکی از بالاترین ارقام کاهش نرخ باروری در تاریخ بشر است.

تا سال 2000 نرخ باروری در ایران به 2 فرزند برای هر زن کاهش یافته است که کمتر از سطح لازم برای حفظ رقم کنونی جمعیت این کشور است .
این در حالی است که سازمان ملل در جولای گذشته با انتشار گزارشی هشدرا داد جمعیت ایران با سطح کنونی نرخ باروری خود 2 دهه دیگر رو به کاهش می گذارد و در پایان قرن نصف می شود.
بر اساس این گزارش به ویژه شهرهای بزرگ جهان اسلام با کاهش بیشتر نرخ باروری مواجه شده اند. تنها 6 ایالت آمریکا نرخ باروری کمتری نسبت به استانبول دارند.

در تهران و اصفهان نیز نرخ باروری پایین تر از نرخ باروری در همه ایالت های آمریکاست.

نیکولاس ابرستات در ادامه گزارش خود نوشته است کاهش نرخ باروری در جهان اسلام صرفا ناشی از افزایش درآمد و توسعه اقتصادی نیست هرچند این عوامل نیز در کاهش باروری تاثیر داشته اند.

بر اساس این گزارش نرخ باوری در میان نسل گذشته در کشورهای عربی تقریبا بیشتر از هر جای دیگر در جهان بوده است.
ابرستات در گزارش دیگری که ماه گذشته در دوحه قطر منتشر کرده «فرار از ازدواج» را با کاهش نرخ باروری همراه دانسته است. گزارش وی نشان می دهد مردان و زنان در بسیاری از مناطق جهان دیرتر از قبل ازدواج می کنند و یا حتی از ازدواج صرف نظر کرده اند. نرخ طلاق نیز به ویژه در اروپا افزایش یافته است.
نرخ ازدواج در جهان عرب بیشتر از اروپاست اما با سرعت در حال کاهش است و شرایط شبیه شرایط دهه 1980 اروپاست.

۱۳۹۱/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...