نسخه چاپی

ارزیابی رادیو فردا از پشت و روی یك بازی انتخاباتی

ارگان سازمان سیا ابعاد نامزدی احتمالی هاشمی رفسنجانی را بررسی كرد و نهایتاً از وی خواست به جای نامزدی، جریان معترض را تقویت كند.وب سایت رادیو فردا در تحلیلی به قلم یكی از اصلاح طلبان فراری نوشت: حاكمیت تصور نمی كند كه هاشمی در انتخابات رأی بیاورد لذا نگرانی خاصی از حضور او ندارند.

ارگان سازمان سيا ابعاد نامزدي احتمالي هاشمي رفسنجاني را بررسي كرد و نهايتاً از وي خواست به جاي نامزدي، جريان معترض را تقويت كند.وب سايت راديو فردا در تحليلي به قلم يكي از اصلاح طلبان فراري نوشت: حاكميت تصور نمي كند كه هاشمي در انتخابات رأي بياورد لذا نگراني خاصي از حضور او ندارند.

دغدغه اصلي آنها پيروزي نامزدي همسو با وي است. بنابراين مي توان پيش بيني كرد كه وي تأييد صلاحيت شود اما كانديدا شدن هاشمي به انصراف و كناره گيري نامزدهاي بالقوه اي چون محمد شريعتمداري، حسن روحاني، اسحاق جهانگيري و حتي شايد محمد عارف مي انجامد. آنها صحنه را ترك مي نمايند. به احتمال زياد اصلاح طلباني مانند خاتمي نيز از اين اتفاق استقبال مي كنند.

راديو فردا مي افزايد: اما شكاف جنبش سبز و بخش هاي راديكال اصلاح طلبان و اپوزيسيون مدافع تغيير با هاشمي در صورتي نامزدي وي بيشتر مي شود. از آنجايي كه اكثريت نيروهاي خواهان تغيير تمايلي به رويكرد انتخابات محور ندارند، كانديداتوري هاشمي رفسنجاني را در تعارض با خط مشي و مقاومت رهبران نمادين جنبش سبز تفسير مي كنند. بنابراين، اين نيروها نه تنها روي خوشي به نامزدي هاشمي رفسنجاني نشان نمي دهند بلكه به تقابل با وي پرداخته و برنامه سياسي وي را رد مي كنند.

تحليلگر راديو فردا با بيان اينكه «بخش هاي ميانه رو و سنتي اصول گرايان نيز از كانديداتوري هاشمي استقبال نخواهند كرد و اين اتفاق منجر به فاصله گيري آنها مي شود.» نوشت: بخش هاي ميانه رو و سنتي اصول گرايان نيز از كانديداتوري هاشمي استقبال نخواهند كرد و اين اتفاق منجر به فاصله گيري آنها مي شود.

اما حاكميت و بخصوص بخش افراطي و جديد اصول گرايان از كانديداتوري هاشمي خرسند مي گردند. حاكميت حضور هاشمي را به منزله آزاد بودن و رقابتي بودن انتخابات تفسير مي كند و ادعاي آزاد نبودن انتخابات را رد مي نمايد. براي هاشمي پس از حضور در صحنه انتخابات بسيار دشوار خواهد بود كه مدعي آزاد نبودن انتخابات شود. بنابراين حاكميت هم موفق مي گردد با كمترين ريسك، رقابت و تكثر كاذب در انتخابات را تحقق بخشد و از سوي ديگر هاشمي را بي اعتبار سازد كه ملاك آزاد بودن و يا نبودن از ديد وي حضور شخص خودش در انتخابات بوده است(!)

ارگان رسانه اي سازمان سيا ضمن ارزيابي ساير ابعاد منفي ماجرا نتيجه گرفت: بزرگترين چالش هاشمي رفسنجاني در انتخابات با آن بخش از مردم عادي است كه چندان سياسي نيستند. از ديد آقاي هاشمي رفسنجاني از نمادهاي اصلي مشكلات كشور است. در بخش هاي محروم جامعه نيز درست يا غلط، نام هاشمي به اتهامات اقتصادي پيوند خورده است.

بنابراين به طور طبيعي اين بخش از جامعه به كسي راي مي دهد كه در مقابل هاشمي رفسنجاني بايستد. محمود احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري نهم از اين فاكتور استفاده زيادي كرد. بنابراين در مجموع به نظر مي رسد عقلانيت سياسي حكم مي كند هاشمي رفسنجاني در انتخابات كانديدا نشود و در عوض بكوشد تا جريان معترض به وضع موجود را در رقابت هاي انتخاباتي پيش رو تقويت نمايد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...