نسخه چاپی

سه گانه پرتاب سیاسی كفش در ایران/ آیا كفش‌اندازی به نفر چهارم می‌رسد؟

عکس خبري -سه گانه پرتاب سياسي کفش در ايران/ آيا کفش‌اندازي به نفر چهارم مي‌رسد؟

صفار هرندی، مهدی كروبی و علی لاریجانی سه فرد ایرانی هستند كه به سمت آن‌ها كفش پرتاب شده است.

به گزارش نما، اعتراض شیوه‌های مختلفی دارد از کلامی تا فیزیکی، از مسالمت‌آمیز تا خشونت آمیز اما چندصباحی است که کفش اندازی نیز به جرگه اعتراضات پیوسته است.کفش اندازی در ایران نیز مانند خیلی از رفتارها وارداتی است و بدون فرهنگ سازی در ایران اجرا می‌شود، بدون هیچ نظارتی.

این پدیده تازه وارد در گفتمان سیاسی ایران اولین بار در همایشی با حضور صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم در دانشگاه تهران رخ نمایی کرد. دانشجویانی که نسبت به حوادث سال 88 اعتراض داشتند و خود را طرفدار جناح بازنده انتخابات می‌دانستند کفشی را به سمت ستون نویس سابق کیهان روانه کردند و که صفار این کفش‌ را علامت مدنیت دانست و خواهش کرد آن را به سمت وی پرت نکنند.

5.jpg 

 بعد از کفش پرتاب شده به سوی صفار که به هدف ننشسته بود، کفشی دیگر خبر شاز شد و اینبار رئیس سابق مجلس و نامزد معترض انتخابات یعنی مهدی کروبی مخاطب کفش‌های رها قرار گرفت.

بازدید از نمایشگاه مطبوعات آن هم در زمانی ملتهب همچون سال88 برای مخالفان مهدی کروبی قابل هضم نبود و آنان با کفش به استقبال شیخ اصلاحات رفتند. کفش هایی که تا به حال به هدف ننشسته بود این بار درست به هدف نشست و حتی موجب شکسته شدن سر مهدی کروبی شد و رئیس مجلس ششم اولین کسی بود که با این شیوه اعتراضی صدمه جسمی دید.

6.jpg

 بعد از آرام شدن فضای سیاسی ایران بعد از ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88، کفش اندازی نیز به بایگانی طرفداران این شیوه اعتراضی پیوست تا سفر محمود احمدی‎‌نژاد به مصر و یاداوری پدیده‌ای به نام کفش به دوست دارن این شیوه اعتراضی.

22 بهمن سال 91، در حالی که علی لاریجانی در حرم مطهر حضرت معصومه در حال سخنرانی بود، بازهم صدای اعتراض‌ها بلند شد و کفش‌هایی این بار با چاشنی مهر به سمت رئیس مجلس روانه شد و البته بازهم این کفش‌ها به هدف ننشست و در میانه راه توسط محافظان علی لاریجانی مهار شد.

سه گانه پرتاب کفش در ایران که دو تای آن ناموفق بوده است، کم کم دارد تبدیل به یک هنجار در فضای سیاسی کشور می‌شود و باتوجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و بی اخلاقی‌هایی که این روزها شاهدش هستیم، به نظر می‌رسد باید بازهم منتظر پرتاب کفش‌های دیگر به سمت اشخاص مختلف باشیم تا داستان کفش‌ها در ایران ادامه پیدا کند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...