نسخه چاپی

لاریجانی: قدرت‌های بزرگ در پشت صحنه با تروریست‌ها فالوده می‌خورند

عکس خبري -لاريجاني: قدرت‌هاي بزرگ در پشت صحنه با تروريست‌ها فالوده مي‌خورند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین رخ داد نشان می‌دهد قدرت‌های بزرگ مشكل و بحران ایجاد می‌كنند اما آن را حل نمی‌كنند و ضایعات و مشكلات را برای مردم منطقه باقی می‌گذارند.

به گزارش نما علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس مجالس کشورهای عضو اکو به پاکستان سفر کرده روز سه شنبه در اسلام آباد در مجمع عمومی این اجلاس، تصریح کرد: این اجلاس در شرایط بسیار خوبی تشکیل شده است.

وی توجه حضار را به این نکته جلب کرد که تجربه تاریخی نشان می دهد که قدرت های بزرگ نه توانایی حل مسائل منطقه را دارند و نه اراده آن را، بلکه به دنبال منافع خود هستند.

مهم‌ترین اظهارات لاریجانی را در اجلاس مجالس کشورهای عضو اکو در ادامه بخوانید:

اگر آمریکایی ها در منطقه ما حضور دارند برای کمک به مردم مسلمان منطقه نیست بلکه آنها دنبال تسلط به منابع انرژی منطقه ما هستند.

آنچه در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین رخ داد نشان می دهد قدرت های بزرگ مشکل و بحران ایجاد می کنند اما آن را حل نمی کنند و ضایعات و مشکلات را برای مردم منطقه باقی می گذارند.

عراق را ویرانه کردند و رفتند و در افغانستان بیش از یک دهه است که با ادعای مبارزه با تروریسم رفته اند اما آیا باورتان می شود که آنها تروریسم را محدود کرده باشند ما چنین چیزی نمی بینیم. حتی گاهی خبرهایی می شنویم که پشت صحنه با تروریست ها فالوده می خورند.

آنچه در سوریه رخ می دهد شکل دیگری از این وضع است ما باورمان نمی شود آمریکایی ها دلسوز دموکراسی باشند چطور با کشورهای سلطنتی منطقه رفیق هستند؟

مردم سوریه مقاوم در برابر رژیم صهیونیستی بوده اند، دولت سوریه زمانی که رژیم صهیونیستی در برابر مسلمانان درندگی می کرد مقابل این رژیم جنایتکار ایستاد اما امروز به هر بهانه ای برای مردم سوریه درد سر ایجاد می کنند.

ما از اصلاحات در سوریه حمایت می کنیم، ما از انقلاب های مردمی در مصر، تونس و لیبی هم حمایت کردیم اما دموکراسی با توپ، تانک و آرپی جی حاصل نمی شود.

آنها دنبال تضعیف مقاومت هستند تا رژیم صهیونیستی فرصت پیدا کند و اخیرا دیدید به خاطر نابسامانی های سوریه فرصتی ایجاد شد و آنها با گستاخی به سوریه حمله کردند. این در حالیست که آنها نمی توانند در برابر اراده ملت های منطقه تاب بیاورند.

پیام این کنفرانس این است که کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که با همگرایی می توانند مسائل خود را حل کنند و نیازی به دخالت و فرصت طلبی قدرت های بزرگ ندارند و علاوه بر این ظرفیت کشورهای عضو اکو در حدی است که می توانند با همگرایی به مجموعه ای تاثیرگذار تبدیل شوند.

با رفتارهای تندروانه ای که برخی فرقه ها ایجاد کرده اند مشکلاتی در منطقه بوجود آمده که معتقدیم پشت پرده این مسائل سرویس های اطلاعاتی کشورهای زورگو قرار دارد که به هر بهانه ای دیگران را کافرمی دانند و به جای اینکه تلاش کنند بین مردم منطقه همگرایی ایجاد شود آنها را متفرق می کنند به شکلی که در عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و ... برادر کشی می کنند.

ما این افراد را طرد و محکوم می کنیم و معتقدیم مسلمانان همه یک دین دارند، دارای یک پیامبر و یک قبله هستند و این یک اشتباه بزرگ است که عده ای وحدت را تخریب می کنند.

خطوط مواصلاتی و راه آهن جنوب به شمال و غرب به شرق در منطقه اکو اهمیت دارد. از طرفی نیز جمهوری اسلامی ایران دارای فناوری های تکنولوژیک، نانوتکولوژی، هسته ای، بیوتکنولوژی و موفقیت در زمینه سلولهای بنیادی و ... است که می تواند این توانمندی را در اختیار دیگر کشورهای منطقه قرار دهد.

ضروری است گروه تماس بین اعضای اکو برای تسهیل همکاری ها و مقررات تجاری بین کشورها ایجاد شود.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...