نسخه چاپی

كمك های غذایی سازمان ملل در سومالی به سرقت رفت!

در حالی كه بین 50 هزار تا یكصد هزار نفر طی خشكسالی اخیر در سومالی جان خود را از دست دادند، خبرها از مفقود شدن كمك های غذایی سازمان ملل به قحطی زدگان این كشور حكایت دارد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد امسال هم یك میلیارد و پانصد میلیون دلار بودجه برای كمك به قحطی زدگان سومالی تقاضا كرده است.

با این حال، آشوب و ناآرامی در این كشور آفریقایی باعث شده كه كمك های غذایی به صورت مناسب به دست نیازمندان نرسد. دفتر 'برنامه جهانی غذا' می داند كه چه میزان خوراكی به سومالی حمل شده است، اما از تعداد دریافت كنندگان و حتی جزییات پخش كمك ها به درستی آگاه نیست.

باری فیوز، قحطی زده و مادر سه فرزند سومالیایی می گوید

'فرزندان من گرسنه اند و وقتی من به اینجا (مركز كمك رسانی) می آیم، باید دست خالی برگردم.'

برنامه جهانی غذا ناچار بود طرحی انعطاف پذیر و گسترده را برای كمك رسانی اجرا كند، تا از ازدحام و درگیری میان افراد متقاضی جلوگیری شود. البته عدم نظارت بر سرقت، بهای این انعطاف پذیری و گستردگی بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به همراه هفت ناظر سومالیایی، بیش از 60 بار به 13 مركز از 21 مركز عرضه غذای گرم در موگادیشو (پایتخت سومالی) مراجعه كرد. از مجموع دیدارها و مصاحبه های انجام شده با كمك رسانان و كمك گیرندگان اطلاعات زیر به دست آمد:

- زمانی كه قرار بود نمایندگان برنامه جهانی غذا یا خبرنگاران از مراكز كمك رسانی بازدید كنند، گردانندگان این مراكز، به طور متوسط 30 درصد بیشتر از حالت عادی غذا ارایه می كردند.

- مواردی از انتقال غذای سازمان ملل با استفاده از كامیون به بازار و فروش آن مشاهده شد.

- ناظران مستقل برنامه جهانی غذا نیز بارها هشدار داده اند كه ممكن است خویشاوندان كمك رسانان، سهم بیشتری از غذای ارسال شده را به دست آوردند و گروهی محروم از كمك های سازمان ملل بمانند.

- در یك مورد، یكی از مقام های دولتی، 74 تن غذای ارسالی سازمان ملل را سرقت كرد.

۱۳۹۰/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...