نسخه چاپی

سجادپور:سینما اصولا محل اختلاف سلیقه است

سیدعلیرضا سجادپور گفت: سینما اصولا محل اختلاف سلیقه است و در مورد فیلم‌ها ممكن است سلایق مختلف بوده و یك نفر به شدت مخالف و یا موافق باشد.

مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيحات خود را درخصوص اعتراضات به اكران دو فيلم «گشت ارشاد» و «خصوصي» كامل كرد و اظهار داشت: يك شورا به عنوان مرجع نهايي بايد نظر نهايي را در مورد فيلم‌هاي سينمايي بدهد و جز اين چاره‌اي نيست و در غيراينصورت اختلاف سلايق مختلف منجر به تعطيلي كامل سينما خواهد شد.

وي ادامه داد: در مورد فيلم «قلاده‌هاي طلا» هم نظرات متفاوتي وجود دارد، آيا به دليل مخالفت برخي از افراد بايد جلوي اكران اين فيلم مورداستقبال مخاطبان عام و خاص گرفته شود؟ روال قانون درمورد نمايش آثار سينمايي كاملا مشخص است و بايد به آن تمكين كنيم.

سجادپور با بيان اينكه شوراي پروانه نمايش تنها مرجع نظر در مورد اكران آثار است، خاطرنشان كرد: اين شورا درباره دو فيلم ياد شده، دو پروانه موقت براي جشنواره فيلم فجر صادر كرد و پس از اتمام جشنواره، مجددا با انجام اصلاحات لازم مجوز اكران عمومي را صادر كرد.

وي ادامه داد: مخالفان اين آثار غالبا موفق به ديدن اين فيلم‌ها نشدند و صرفا براساس شنيده‌هاي بي‌پايه و اساس اظهار مخالفت تند مي‌كنند، در حالي كه نسخه موجود اين آثار در اكران عمومي تمامي اصلاحات مشخص شده از طرف شوراي پروانه نمايش را انجام داده است و بسياري از صاحبنظران و منتقدان متعهد و متدين نظر مخالفي نسبت به اين دو اثر ندارند.

سجادپور با تاكيد بر اينكه نمي‌توان آثار را به صرف مخالفت بخشي از افراد ممنوع‌النمايش كرد، گفت: نظام اسلامي داراي چارچوبي قانوني و آيين‌نامه‌اي است و راه انتقاد و اعتراض نيز در قوانين پيش بيني شده است. فشار، شانتاژ و تهديد خصوصا تهديد به رفتارهاي غيرمدني و غيرقانوني و متاسفانه بعضا توهين آميز، راه ابراز نظر و عقيده نيست.

وي افزود: فيلم‌هاي سينمايي همين كه حداقلي از استانداردهاي اخلاقي و ارزشي را داشته باشند، محق به دريافت پروانه نمايش هستند،البته بعضي‌ها از ابتدا در برخورد با يك فيلم، عينك بدبيني به چشم زده‌اند و هيچ نقطه مثبتي در آن نمي‌بينند اما اعضاي شوراي پروانه نمايش بدهي است اين گونه عمل نمي‌كنند و كليت يك فيلم را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.

سجادپور در عين حال گفت: بنابراين اين آثار مورد اعتراض، گرچه مورد حمايت ما در مرحله توليد نبودند و با بودجه بخش خصوصي ساخته شده‌اند، اما به دليل رعايت همه قوانين و انجام تمامي اصلاحات درخواستي، مجوز قانوني نمايش گرفته‌اند و دليلي بر لغو مجوز وجود ندارد. اصولا فيلم‌هاي مورد حمايت سازمان سينمايي و وزارت ارشاد آثاري هستند كه با موضوعات و مضامين اولويت‌دار و منطبق با اهداف كلان نظام مورد مشاركت و حمايت مراكز مربوط به سازمان سينمايي قرار مي‌گيرند.

وي با اشاره به فيلم‌هاي «33 روز»، «ملك سليمان»، «جعبه سياه يازده سپتامبر»، «ملكه» و «قلاده‌هاي طلا» اين آثار را از جمله موارد فوق برشمرد.

مديركل اداره نظارت و ارزشيابي تاكيد كرد: منتقدين به اين آثار مي‌توانند از راهكارهايي مثل نقد و تحليل و استفاده از فضاي رسانه‌اي يا دانشگاهي با اين فيلم‌ها برخورد انتقادي لازم را انجام دهند. البته انتظار مي‌رود در كنار موج انتقادات، امواجي نيز در حمايت از آثار ارزشي و هدفمند و منطبق بر اصول و اهداف نظام ايجاد شودو گَرد مظلوميت را از اينگونه آثار بزُدايند.

سجادپور با بيان اينكه برخورد نبايد سلبي باشد، با طرح اين پرسش كه پس برخورد ايجابي كجاست؟ ادامه داد: چه كسي آثار ارزشي و فيلمسازان ارزشي را تشويق مي‌كند يا از تغييرات روشن سياستگذاري در مديريت سينماي ايران و برخورد با مراكز و عوامل بيگانه‌گرا و آثار سياه‌نما و مخدوش‌كننده هويت ملي كه قاطعانه در همين مديريت انجام گرفت، حمايت مي‌كند؟

وي در پايان تاكيد كرد: گروه معترضين مراقب باشند كه ناخواسته تحت تاثير برخي دست‌هاي پنهان كه از برخورد شجاعانه وزير محترم فرهنگ وارشاد اسلامي با مراكز و نهادهاي بيگانه‌گرا و نفوذكننده در صنوف سينمايي دلخور و عصباني‌اند، قرار نگيرند.

۱۳۹۰/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...