نسخه چاپی

سفر اوباما به اسرائیل شروع نشده شكست خورد

عکس خبري -سفر اوباما به اسرائيل شروع نشده شکست خورد

حتی پیش از آنكه اوباما سفر خود را به اسرائیل آغاز كند، پاسخ خود را از نتانیاهو گرفته است و به عبارت دیگر «بی‌بی» آب پاكی را بر دستان «باراك» ریخته است

به گزارش نمابه نقل ازفارس، رسانه‌های بین‌المللی از سفر باراک اوباما در ماه مارس به سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر می‌دهند و هر یک تحلیل خاصی را از این سفر ارائه می‌کنند اما نتانیاهو در شرایطی که این سفر هنوز آغاز نشده است، با سخنان و اقدامات اخیر خود گام‌های بلندی در راستای شکست اهداف احتمالی اوباما از این سفر برداشته است.

در شرایطی که ساندی تایمز چندی پیش اعلام کرده بود که اوباما احتمالا در این سفر به نتانیاهو خواهد گفت که در برابر ازسرگیری روند سازش حاضر به افزایش فشارها بر ایران است، نتانیاهو با سخنان و اقدامات اخیر خود نشان داده است که بدون از سرگیری روند سازش خواستار افزایش فشارها بر ایران است.

اوباما احتمالا عازم سرزمین‌های اشغالی می‌شود تا اعتبار به‌شدت خدشه‌دار شده کشورش در خاورمیانه با تجاوز نظامی به عراق و افغانستان را به نوش‌داروی از سرگیری مذاکرات معلوم‌الحال تشکیلات خودگردان و اسرائیل، ترمیم کند و این در حالی است که تشکیلات خودگردان در اعتراض به ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی ۱۹۶۷، این مذاکرات را ترک کرده است.

اوباما می‌داند که این مذاکرات بدون توقف شهرک‌سازی‌ها از سر گرفته نخواهد شد. همین مساله شهرک‌سازی در دوره اول ریاست‌جمهوری اوباما به یکی از چالش‌های اساسی وی با نتانیاهو بدل شد. نتانیاهو توقف شهرک‌سازی را برای مدت کوتاهی پذیرفت اما سرانجام با ازسرگیری آن، هرآنچه را دولت اوباما رشته بود، به‌راحتی پنبه کرد. در واقع پدیده شهرک‌سازی نماد مرگ راهکاری‌ست که ایالات متحده پس از جنگ سرد برای حل مناقشه فلسطین – اسرائیل به کار گرفته است: «راه حل دو کشور». شهرک‌سازی البته عبارتی حداقلی در خصوص آن‌چیزی است که اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین انجام می‌دهد، اقدامات رژیم صهیونیستی در واقع معطوف به «ساکن‌سازی» است، یعنی تغییر ترکیب جمعیتی اراضی فلسطینی.

در همین شرایط و در حالی که ماه مارس، ماه سفر اوباما به اسرائیل است، نتانیاهو دستور جدیدی برای شهرک‌سازی در کرانه باختری صادر کرده که همان‌طور که تشکیلات خودگردان نیز اشاره کرده است، پیامی برای اوباما پیش از سفر به اراضی اشغالی فلسطین دربر دارد.

به این ترتیب حتی پیش از آنکه اوباما سفر خود را به اسرائیل آغاز کند، پاسخ خود را از نتانیاهو گرفته است و به عبارت دیگر «بی‌بی» آب پاکی را بر دستان «باراک» ریخته است. در همین شرایط نتانیاهو به همین اندازه هم اکتفا نکرده و در سخنرانی برای رهبران یهودی آمریکا خواستار افزایش فشارها بر ایران شده است.

وی در سخنانش به نقاشی‌ای که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسم کرده بود هم اشاره کرده و گفته است که ایران از خط قرمزی که وی در آنجا ترسیم کرد، هنوز عبور نکرده است اما با نصب سانتریفیوژهای جدید، زمان لازم برای عبور از این خط قرمز را کاهش داده است. نتانیاهو البته به این نکته اشاره نکرده است که نقاشی کودکانه‌ای که در مجمع عمومی به‌نمایش گذارد، وی را مضحکه عام و خاص کرده است.

نتانیاهو همچنین خواستار آن شد تا تحریم‌هایی سخت‌تر بر ضد ایران وضع شود و ایران باید احساس کند که اگر تحریم و دیپلماسی به نتیجه نرسد، با تهدید نظامی «معتبر» مواجه خواهد شد. به این ترتیب وی به‌خوبی اذعان کرده است که تهدیدهای نظامی فعلی از اعتبار برخوردار نیستند و صهیونیست‌ها هم به‌خوبی می‌دانند که در چنین شرایطی از حمله نظامی به ایران خبری نیست.

نخست‌وزیر صهیونیست‌ها در شرایطی از اقدام نظامی معتبر علیه ایران سخن می‌گوید که پنتاگون اعلام کرده که به زودی یکی از رزمناوهای خود را از خلیج فارس خارج خواهد کرد. علت این مساله نیز مشکلات مالی خوانده شده است. در همین شرایط نخست‌وزیر اسرائیل احتمالا از لغو تحریم برخی از بانک‌های ایرانی در اروپا نیز نگران است که می‌توانند به تسهیل تراکنش‌های مالی ایران کمک کنند.

البته نتانیاهو باز هم در شرایطی از تحریم‌های بیشتر سخن می‌گوید که کنگره آمریکا که به شدت تحت نفوذ صهیونیست‌هاست، اخیرا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد که با امضای اوباما، اجرایی شد. این تحریم‌ها در نظر دارند که فروش نفت ایران به‌نوعی به تهاتر تبدیل شود و ایران نفت را در برابر کالا بفروشد.

ظاهرا نتانیاهو به این امور راضی نیست و فشارهای بیشتری را بر ایران خواستار است، آن هم در شرایطی که حاضر نیست امتیازی را در خصوص روند سازش با تشکیلات خودگردان به اوباما بدهد.

این همان ساز ناکوکی‌ست که نتانیاهو در دور اول ریاست‌جمهوری اوباما نیز برای وی ساز می‌کرد. فشار بیشتر بر ایران از یکسو و ادامه شهرک‌سازی‌ها از سوی دیگر، آن هم با حمایت کنگره آمریکا که بیش از وفاداری به منافع ایالات متحده، به‌دنبال کسب منافع اسرائیل است.

همان‌طور که وال‌استریت ژورنال هم تصریح کرده است، مساله شیوه مواجهه با ایران و فلسطینی‌ها، دو مساله‌ای بود که روابط نتانیاهو و اوباما را تیره کرد تا آنجا که نتانیاهو دوست داشت رقیب اوباما در انتخابات پیروز شود. اما به نظر می‌رسد در چهار سال دوم نیز اوباما و نتانیاهو روابط چندان خوشایندی نخواهند داشت، هرچند که موضع نتانیاهو در پارلمان اسرائیل تا حدودی تضعیف شده است.

رویترز می‌گوید که اوباما قصد دارد سفر خود به اسرائیل را قبل از تابستان انجام دهد تا به وی هشدار دهد که نباید دست به اقدام یک‌جانبه علیه ایران بزند. نتانیاهو تابستان را آخرین مهلت برای توقف برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود.

به‌هر حال، اوباما در این سفر احتمالا باز هم خواهد گفت که روابط کشورش با رژیم صهیونیستی را به حدی بی‌سابقه افزایش داده است، هرگز ایران هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد و همه گزینه‌ها روی میز است، امنیت اسرائیل خط قرمز آمریکاست و سخنانی از این دست که همه با آن آشنا هستند اما روشن است که پشت این حرف‌های دوستانه، اختلاف عمیقی بین وی و نتانیاهو وجود دارد.

البته شایان ذکر است که این اختلافات نمی‌توانند تاثیر چندانی بر اتحاد راهبردی ایالات متحده و اسرائیل داشته باشند که ریشه در دوران جنگ سرد داشته و با نفوذ لابی‌های یهودی در آمریکا تقویت می‌شود.

در مقابل این اقدامات نتانیاهو، اوباما طبعا باید سفر خود را به اراضی اشغالی فلسطین لغو کند اما اوباما «دوایت آیزنهاور» نیست که جرات مخالفت با اسرائیل را داشته باشد. وی به این سفر می‌رود و حرف‌های تکراری گذشته را باز تکرار خواهد کرد اما به‌نظر می‌رسد، این سفر از هم‌اکنون شکست خورده است.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...