نسخه چاپی

بیمه طلایی بازنشستگان، از وعده تا واقعیت!

نمی دانم چرا گاهی باید بین اصل برنامه‌ها و طرح‌ها با اجرای آن تفاوت وجود داشته باشد و چرا گاهی وعده‌ها در زمان و موعد مقرر اجرایی نمی‌شود

به گزارش نما، خراسان در ادامه نوشت: به عنوان مثال بیمه طلایی بازنشستگان کشوری که اجرای آن ۹ دی آغاز شد آن طور که انتظار بود و مسئولان درباره اجرای آن می‌گفتند، عملیاتی نشد. براساس گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت، اجرای بیمه طلایی بازنشستگان کشوری با هدف پوشش و جبران هزینه‌های درمانی و کاهش هزینه‌های پرداختی بازنشستگان برای درمان از ۹ دی آغاز شده است و ۵۴۵ مرکز درمانی و بیمارستان طرف قرارداد موظف به ارائه خدمات به بیمه شدگان بیمه طلایی هستند.

همچنین در این بیمه، بازنشستگان کشوری در مراکز طرف قرارداد بدون ارائه هیچ مدرک و معرفی نامه‌ای پذیرش می‌شوند و تمامی هزینه‌های درمانی و جراحی‌های تخصصی و عمومی آن‌ها بدون سقف پرداخت می‌شود. همچنین بازنشسته در صورت مراجعه به مراکزی که با بیمه طلایی قرارداد ندارند، با ارائه مدارک به بیمه آتیه سازان حافظ می‌تواند وجوه پرداختی برای درمان را دریافت کند اما با گذشت بیش از ۲ ماه از اجرای این طرح، به نظر می‌رسد که این بیمه آن چنان هم که مسئولان می‌گویند طلایی نیست و در اجرا با مشکلاتی روبه رو است.

به عنوان مثال شهروندی در تماس با روزنامه خراسان گفت: بیمه طلایی باز هم در حرف زیباست چرا که برای بستری در بیمارستان باید معرفی‌نامه ارائه دهیم و آن طوری که مسئولان می‌گویند، پذیرش به راحتی انجام نمی‌شود. شهروند دیگری نیز می‌گفت: در خبری که اعلام شده بود مسئولان گفته بودند که هزینه عصا، عینک و سمعک را بیمه طلایی به صورت ۱۰۰ درصد می‌پردازد در حالی که برخی گفته‌ها حاکی است که این موارد از بیمه طلایی حذف شده است. همچنین شهروند دیگری نیز در پیامکی گفته است: بیمه طلایی بازنشستگان که این همه از آن دم می‌زنند فقط برای بستری شدن در بیمارستان است و برخلاف شاغلان شامل هزینه‌های ویزیت دکتر و دارو نمی‌شود در حالی که ما به علت بالا رفتن سن همیشه در حال دکتر رفتن هستیم و درصد کمی از بیمه شدگان کارشان به بیمارستان می‌کشد. ای کاش مسئولان به این نکته توجه می‌کردند.

گزارش عینی خراسان هم حاکی از این است که این بیمه هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. وقتی متوجه می‌شود بیمه طلایی بازنشستگی تنها ۱۰۰ هزار تومان از مجموع ۹۰۰ هزار تومانی که برای درمان همسرش هزینه کرده است پرداخت می‌کند بی‌اختیار روی صندلی می‌نشیند و چند دقیقه‌ای به فکر فرو می‌رود. پیرمرد روزگاری مدرس دانشگاه بوده و حالا به سن بازنشستگی رسیده است. حال و روزش را با یک نگاه می‌توان فهمید، حال و روز مردی که تنها منبع امرار معاشش، حقوق بازنشستگی است و با چند روز دیرتر واریز شدن حقوق ممکن است تمام زندگی‌اش تحت الشعاع قرار گیرد.

چند دقیقه ای که می‌گذرد با ناراحتی می‌گوید: بعد از سی سال خدمت ۹۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم که از این ماه باید بخشی از آن را برای درمان همسرم هزینه کنم. شما بگویید من چه کنم. خانم جوانی که متصدی دریافت مدارک پزشکی بازنشستگان است با بی‌حوصلگی پاسخش را می‌دهد «من چه می‌دانم. » این جا دفتر مرکزی بیمه آتیه سازان حافظ یا بهتر بگوییم همان بیمه‌ای ‌است که خدمات طلایی درمان را به بازنشستگان کشوری ارائه می‌دهد. ساختمانی در یکی از کوچه‌های خیابان استاد نجات الهی تهران که بازنشستگان برای ارائه فاکتور هزینه‌های درمانی خود و یا اخذ معرفی نامه برای بستری شدن در بیمارستان‌های طرف قرارداد به آن مراجعه می‌کنند.

سقف محدود خدمات پاراکلینیکی

متصدی دریافت مدارک که این گونه جوابش را می‌دهد فرصت را مناسب می‌بینم تا پای درددل‌هایش بنشینم. می‌گوید: از نهم دی قرار بود بیمه طلایی بازنشستگان کشوری اجرا و بدون محدودیت هزینه‌های درمانمان پرداخت شود اما امروز که برای دریافت هزینه‌های آنژیوگرافی قلب همسرم به این مرکز آمده‌ام در جوابم می‌گویند از مجموع ۹۰۰هزار تومان فاکتوری که ارائه داده‌اید تنها ۱۰۰ هزار تومانش به حسابتان واریز می‌شود. علتش هم این است که سقف تعهدات پاراکلینیکی بازنشستگان ۳۰۰ هزار تومان است و ۲۰۰ هزار تومان از این مبلغ هم پیش از این توسط خودتان استفاده شده است. می‌گوید: پس با این وجود معنی بیمه طلایی چیست؟ چرا باید سقف تعهدات پاراکلینیکی برای یک خانواده ۳۰۰ هزار تومان باشد؟ یعنی اگر یک نفر از افراد خانواده از خدمات پاراکلینیک استفاده کرد دیگر افراد خانواده نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند. بسیاری از بازنشستگان از راهنمایی نشدن مناسب از سوی پرسنل بیمه آتیه سازان حافظ گلایه دارند.

خدماتی که بیمه طلایی نیست

خانم مسنی که با یک پوشه مدارک پزشکی به این مرکز آمده می‌گوید: اگر فهرست مدارکی که برای پرداخت هزینه‌ها لازم است در معرض دید بگذارند دیگر مجبور نیستیم به دلیل نقص مدارک چندین بار برای کپی گرفتن و تکمیل مدارک در رفت و آمد باشیم. از وضعیت خدمات‌رسانی بیمه طلایی که می‌پرسم لبخند تلخی بر لبانش نقش می‌بندد و می‌گوید: کدام طلایی. برای تست پاپ اسمیر ۳۱هزار تومان پرداخت کرده‌ام و حالا که برای ارائه فاکتورها آمده‌ام، می‌گویند این مورد تحت پوشش بیمه نیست.

یکی دیگر از بازنشستگان حاضر در سالن هم وارد بحث می‌شود و می‌گوید: کسانی که با تبلیغ زیاد از طلایی شدن بیمه بازنشستگان خبر می‌دهند به این فکر نکرده‌اند که هزینه زندگی و درمان افراد تحت تکفل بازنشستگان را چه کسی پرداخت می‌کند؟ امروز مدارک و فاکتورهای مربوط به بیماری همسرم را به این مرکز آورده‌ام، ولی در جوابم می‌گویند پرداخت هزینه‌های ماموگرافی در تعهد ما نیست.

گلایه بازنشستگان

یکی دیگر از بازنشستگان که برای دریافت هزینه آزمایش خون و سونوگرافی به بیمه آتیه سازان حافظ آمده است با صدای بلند که حکایت از عصبانیتش دارد، می‌گوید: بیمه طلایی که هزینه آزمایش و سونوگرافی ندهد به چه درد ما می‌خورد. ۸۳هزار تومان هزینه آزمایش خون داده‌ام ولی در جوابم می‌گویند در تعهد ما نیست. ای کاش فقط این یک مورد بود ۶۵هزار تومان هزینه سونوگرافی همسرم را هم نمی‌دهند و باز هم می‌گویند در تعهد بیمه نیست. وقتی از تعهد نداشتن بیمه برای پرداخت حق ویزیت پزشکان حرف می‌زند ناگهان ولوله ای برپا می‌شود. گویی درد دل تمام بازنشسته‌هاست. می‌گویند: حق ویزیت یک پزشک متخصص ۲۰هزار تومان است که برای یک درمان ساده باید حداقل دو بار نزد پزشک رفت و ۴۰هزار تومان هم پرداخت کرد ولی متاسفانه ویزیت هم جزو تعهدات بیمه نیست. یکی از بازنشسته‌ها کاغذ نوشته‌ای را که روی دیوار نصب شده است نشانم می‌دهد و می‌گوید: شما بگو از این نوشته چه می‌فهمی؟

روی کاغذ نوشته است: «پاره ای از موارد که بر اساس متن قرار داد، خارج از شمول تعهدات بیمه‌گر می‌باشد: ویزیت، آزمایش، رادیولوژی، داروهای عمومی، زایمان، درمان نازائی و عقیم سازی، عینک، عصا، لیزیک، دندانپزشکی و جراحی لثه، اعمال جراحی زیبایی و... » حالا... یعنی چه و چه مواردی می‌تواند در این سه نقطه بگنجد خود جای سوال دارد.

حذف برخی موارد درمانی از بیمه طلایی

گویی درد دل بازنشستگان تمامی ندارد و اکثریت نیز نسبت به خدمات بیمه طلایی گلایه دارند. خانم مسنی می‌گوید: رادیولوژی ساده ترین اقدام تشخیصی است. نمی‌دانم علت پوشش داده نشدن رادیولوژی چیست؟ حالا بماند که در قرارداد سال‌های قبل هزینه عینک و عصا را پرداخت می‌کردند ولی در این قرارداد از فهرست موارد مشمول تعهدات بیمه خارج شده است. او ناامید از ساختمان بیمه بیرون می‌رود و نگران این است چگونه باید این ماه را به آخر برساند. او این ماه تمام درآمدش را صرف درمان کرده و حالا مانده است با یک حساب خالی.

بدون معرفی نامه پذیرش نمی‌شویم

برای بررسی وضعیت پذیرش بازنشستگان و خانواده‌هایشان در بیمارستان‌ها و اینکه آیا وعده‌های مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر پذیرش بی‌قید و شرط در بیمارستان‌ها با بیمه طلایی تحقق یافته است یا نه به چند بیمارستان در تهران رفتیم. خیابان کارگر شمالی، مرکز قلب تهران. بیشتر بیماران در این مرکز درمانی افراد مسن و بازنشسته‌اند و از تمام نقاط کشور برای درمان به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. خانم مسنی که بازنشسته یکی از دستگاه‌های دولتی است و هر دو هفته یک بار برای طی مراحل درمانی از همدان به این بیمارستان می‌آید درباره نحوه پذیرش و پرداخت هزینه‌های درمانی‌اش از سوی بیمه تکمیلی بازنشستگی می‌گوید: مشکل چندانی برای پذیرش در این بیمارستان نداشته‌ام و به محض مراجعه به نمایندگی بیمه آتیه سازان حافظ در تهران ، معرفی نامه بستری برایم صادر شده است. اما اینکه بدون داشتن معرفی نامه می‌توان در بیمارستان پذیرش شد درست نیست و چنین اتفاقی نیفتاده است. پیرمردی هم که برای آزمایش خون به این بیمارستان آمده است می‌گوید: بیمه طلایی هستیم ولی بیمه هزینه آزمایش‌هایمان را پرداخت نمی‌کند و هزینه‌اش را تمام و کمال از جیب دادم. مرد میانسالی که بازنشسته استانداری است می‌گوید: پزشک معالجم در بیمارستان خاتم الانبیا جراحی می‌کند، ولی وقتی به این بیمارستان و بیمه آتیه سازان حافظ مراجعه کردم گفتند بیمارستان با بیمه طلایی بازنشستگان طرف قرار داد نیست و نمی‌توانم با استفاده از بیمه دراین بیمارستان جراحی و بستری شوم. به همین خاطر مجبور شدم هم پزشکم را عوض کنم، هم بیمارستانم را. بیمارستان لاله در چند قدمی ساختمان وزارت بهداشت هم از جمله بیمارستان‌های خصوصی تهران است که با این که طرف قرارداد بیمه آتیه سازان حافظ است، بیماری را بدون معرفی نامه از سوی بیمه بستری نمی‌کند.

شهروندی در تماس با روزنامه خراسان گفت: بیمه طلایی باز هم در حرف زیباست چرا که برای بستری در بیمارستان باید معرفی نامه ارائه دهیم و آن طوری که مسئولان می‌گویند، پذیرش به راحتی انجام نمی‌شود

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...