نسخه چاپی

دستیابی ایران به بازار 500میلیون نفری

وزیر امور خارجه برگزاری دهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را نقطه عطفی در همكاری‌های دو كشور خواند و تاكید كرد كه به رغم تمایل برخی از مخالفان روابط دو كشور، مناسبات تهران – مسكو به خوبی پیش می رود.

به گزارش نما علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه دردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با بیان این مطلب افزود: در نتیجه جلسات کارگروه‌های تخصصی کمیسیون مشترک به تفاهمات خوبی دست یافته ایم و توافقات جداگانه در حوزه های استاندارد محیط زیست و حمل و نقل جاده ایی و عملیاتی شدن آن‌ها آثار مبارکی برای 2 کشور خواهد داشت.

وی تاکید کرد: امیدواریم در پرتو اجرای تفاهمات بعمل آمده در این نشست همکاریهای دوکشور متناسب با ظرفیتهای موجود فی مابین توسعه یابد.

صالحی با اشاره به موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران بعنوان کانون ارتباطی منطقه ( شرق و غرب – شمال وجنوب ) و جایگاه کشور پهناور روسیه در اتصال شرق و غرب جهان، همکاری ترانزیت میان دو کشور با این مختصات ممتاز را موجب بالا رفتن حجم مبادلات بازرگانی و تجاری فی مابین دانست.

وی با اشاره به دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بازار 500 میلیون نفری در منطقه و ظرفیتها و توانمندیهای مشترک دو کشور در حوزه های حمل و نقل ، کشاورزی، آموزشی ، علمی ، فناوری ، انرژی ، هوافضا، ارتباطات ، محیط زیست، گردشگری ، پرسنلی ، صنعت و معدن و همکاریهای استانی افزود: باید به دنبال بازکردن صفحه جدیدی در روابط دو کشور باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان باتاکید بر اینکه دو کشور در بعد روابط سیاسی در بهترین وضعیت قرار دارند اظهار داشت: تطابق آراء دوکشور در خصوص بحرانها ومسائل بین المللی قابل تقدیر است و باید این وضعیت به مناسبات اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی ، عملی و فنی فی مابین نیز تسری یابد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و روسیه می توانند شرکای مطمئنی برای یکدیگر باشند و امیدواریم با اراده موجود در مسئولین عالی دو کشور بتوانیم هر چه زودتر حجم روابط تجاری دو کشور را بیش از گذشته افزایش دهیم.

صالحی به نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به روابط با روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: به رغم تمایل برخی از مخالفین روابط دو کشور، مناسبات تهران – مسکو به خوبی پیش می رود.

آلکساندر نوااک وزیر انرژی روسیه نیز دراین نشست آمادگی روسیه را برای توسعه روابط با ایران در حوزه های انرژی ، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، علاقمندی شرکتهای روسی برای فعالیت در ایران ، حمل و نقل ، ماشین سازی، همکاریهای استانی ، اتاقهای بازرگانی، هوا و فضا ، ارتباطات ، بهداشت و کشاورزی اعلام کرد.

وی با اشاره به قدمت روابط دو کشور به عنوان مبنای محکم همکاریهای فی مابین اظهار داشت: روسیه و ایران تمامی امکانات و ظرفیتهای لازم را برای توسعه مناسبات سازنده در اختیار دارند.

نوااک تاکید کرد: خوشبینی ها نسبت به چشم انداز آینده روابط دو کشور بر مبنای مناسبات سیاسی دیرینه فی مابین است که روابط پایداری را برای سالها تضمین می کند.

در ادامه این جلسه ابتدا روسای ایرانی و روسی دبیرخانه کمیسیون مشترک و سپس روسای کارگروههای کارشناسی دو طرف گزارشاتی را از روند جلسات وتفاهمات بعمل آمده ارائه کردند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...