نسخه چاپی

روزهای سخت بی‌بی‌سی برای توجیه نظرسنجی گالوپ

پس از انتشار نتایج نظرسنجی گالوپ مبنی بر اینكه 63 درصد مردم ایران از گسترش برنامه‌های هسته‌‌ای حمایت كرده‌اند،‌ بی‌بی‌سی فارسی سعی در توجیه و كم‌اهمیت نشان دادن نتایج این نظرسنجی دارد. این در حالی است كه رسانه‌های غربی با وجود شوكه شدن از روبه‌رویی با این واقعیت، مجبور به پوشش گزارش ارائه شده از سوی گالوپ شدند؛ چرا كه این موسسه همواره یكی از مستندات اصلی این رسانه‌ها علیه ایران بوده است و قاعدتا نمی‌توانستند آن را انكار كنند.


پس از انتشار نتایج نظرسنجی گالوپ مبنی بر اینکه 63 درصد مردم ایران از گسترش برنامه‌های هسته‌‌ای حمایت کرده‌اند،‌ بی‌بی‌سی فارسی سعی در توجیه و کم‌اهمیت نشان دادن نتایج این نظرسنجی دارد. این در حالی است که رسانه‌های غربی با وجود شوکه شدن از روبه‌رویی با این واقعیت، مجبور به پوشش گزارش ارائه شده از سوی گالوپ شدند؛ چرا که این موسسه همواره یکی از مستندات اصلی این رسانه‌ها علیه ایران بوده است و قاعدتا نمی‌توانستند آن را انکار کنند.

با این حال و پس از گذشت چند روز، رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی که بخش‌های فارسی‌زبان هم دارند، در اقدامی هماهنگ، تلاش کردند اعتبار نظرسنجی اخیر گالوپ را زیر سوال ببرند و این گزارش را به دلیل اینکه به صورت تلفنی از مردم نظرسنجی صورت گرفته، نامعتبر و غیردقیق معرفی کنند.

به گزارش رجانیوز، در این زمینه، تلویزیون دولتی انگلیس که سلطان انتشار نظرسازی‌ها و نظرسنجی‌های جعلی علیه ایران است، پیشگام شده و در برنامه‎ها و مقاله‌هایی بلندبالا به هر نحو سعی کرده تا گالوپ را به انتشار گزارش‌های غیردقیق و در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران متهم کند. جالب است که استدلال تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی دقیقا اشاره به همین موضوع دارد که چون این‌بار کار‌شناسان گالوپ به سراغ گروه‌های مخالف در خارج از ایران نرفته‌اند و به طور مستقیم با خود مردم ایران صحبت کرده‌اند، نتیجه این نظرسنجی نمی‌تواند شفاف و دقیق باشد.

سنت و عادت همه موسسات نظرسنجی در خارج از ایران که همیشه جامعه آماری خود را تنها به فارسی‌زبانان ساکن اروپا و آمریکای شمالی محدود می‌کردند، باعث شده انجام یک نظرسنجی واقعی از خود مردم ایران، اینچنین رسانه‌های غربی را بهت‌زده کند و آنان را به یافتن توجیهی برای این مساله وادار کند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...