نسخه چاپی

انتقاد وزیرارشاد از به بیانیه‌داوران فیلم فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیانیه انتقادی هیات داوران جشنواره فیلم فجر امسال نسبت به حوزه هنری و قرائت آن در مراسم اختتامیه این جشنواره اعتراض كرد.


به گزارش نما به نقل از مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه شنبه 24 بهمن در حاشیه نهمین جشنواره نقد کتاب در پاسخ به سئوالی درباره اهمیت نقد در جامعه گفت: نقد سنتی بوده که از دیرباز در جامعه ما وجود داشته و مورد اقبال بزرگان بوده است. آنها گاهی اوقات حتی دیگران را تشویق می کردند به اینکه حرفهایشان را نقد کنند. ما در منش و سلوک امام راحل هم می بینیم که وقتی درسی را ارائه می کردند و شاگردان ایشان آن درس را تقریر می کردند از آنها می خواستند که درباره درس اظهانظر کنند. بعضی وقت ها شاگردها می گفتند ما چیز تازه ای نداریم ولی امام اصرار داشتند که حتما چیزی غیر از آنکه خودشان گفته اند نوشته شود.

سید محمد حسینی افزود: اینکه فرد بیاندیشد و فکر کند باعث رشد و پویایی می شود لذا ما باید این سنت حسنه را زنده نگهداریم و امیدوارم روز به روز شاهد آثار ارزنده تری در جامعه باشیم که این برای ارتقای سطح فکر و اندیشه مردم و بویژه نسل جوان مفید و موثر است.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سئوال که خود شما چقدر نقدپذیر هستید با خنده گفت کار ما دیگر از نقد گذشته است و حتی دشنام هم به ما می دهند و ما تمنا و تقاضا داریم که مقداری انصاف هم رعایت شود البته ما عادت داریم و این مسائل خیلی تازگی ندارد اما مجموعه عظیمی کار می کند تا مثلا جشنواره برپا شود ولی می بینیم که بعضی ها وقت نقاط ضعف را می بینند و یا حتی به مسائلی که واقعیت ندارد می پردازند.

وی با بیان اینکه این مسائل در روحیات جوانان ما که تلاش می کنند اثر منفی می گذارد تاکید کرد: جشنواره تئاتر فجر امسال جوری در رسانه ها انعکاس پیدا کرد که انگار فضا سوت و کور است و کسی در سالنها از نمایش ها استقبال نکرده است در حالی که من خودم یک روز رفتم و دیدم جمعیت آنقدر زیاد است که در هیچ یک از 5 سالنی که به طور همزمان نمایش اجرا می شد امکان حضور نداشتیم ولی متاسفانه گاهی اوقات بازتاب این مسائل به گونه ای خلاف واقع انجام می شود.

حسینی تاکید کرد: ما از اینکه نقاط ضعف مسائل بیان شود استقبال می کنیم و هرگز نمی خواهیم دچار رکود و رخوت و درجا زدن بشویم. می خواهیم نقاط ضعف مشخص شود ، نقاط ضعف هم مربوط به کل مجموعه است و حل آنها از عهده یک مدیر بر نمی آید. وقتی مثلا در بحث فیلم نقدی صورت می گیرد منظور این نیست که خطاب آن فقط یک مدیر نیست و همه اعم از کارگردان و عوامل آن فیلم دخیل هستند.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سئوال که نظرتان درباره انتقاداتی که از سوی هیات داوران جشنواره فیلم فجر به حوزه هنری وارد شد، چیست گفت: بهتر بود اینها مطرح نمی شد. داوران باید کار خودشان را بکنند در حالی که آنها یک ارزیابی از مسائل کلی سینما کرده اند و در این مورد هم با ما هیچ مشورتی نکرده اند.

وی افزود: ما اصلا بنا نداریم در کار داوری یا هیات انتخاب دخالتی بکنیم. معمولا در این قبیل رشته ها داوری به گونه ای است که مورد نقد قرار می گیرد چون با برخی سلیقه ها و طرز نگاه برخورد می کند. این جور رشته ها فرق دارد مثلا با یک مسابقه دو یا پرتاب نیزه که مهم در آنها این است که چه کسی زودتر به خط پایان برسد. اینجا می شود فاصله ها را به طور کامل مشخص کرد اما در مسائل عرصه فرهنگ و هنر، خط کشی مشخصی نداریم و برداشت افراد متفاوت و دخیل است.

حسینی گفت: در مورد یک کتاب یا یک فیلم دو گروه ممکن است بیایند نظر بدهند و صد درصد نظرشان مخالف هم باشد پس باید سعه صدر و تحمل را در جامعه بالا ببریم چون راه دیگری نداریم. نمی توانیم با قرعه ، مشخص کنیم چه کسی برگزیده است. طبیعی است باید افرادی خبره و نخبه در آن رشته بخصوص انتخاب و به آنها سفارش کنیم که نهایت دقت را داشته باشند و همه هم رای ها را بپذیرند تا جای گله گذاری کمتر باشد.

وی همچنین درباره اینکه گفته می شود برخی بازیگران و عوامل فیلم ها در نتایج داوری امسال جشنواره فیلم فجر اعمال نظر کرده اند گفت: ما که اطلاع نداریم پشت صحنه چه اتفاق هایی افتاده است.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...