نسخه چاپی

اعلام هزینه ماهیانه خانوار 4 نفره

جدیدترین محاسبات و بررسی‌های كارگران در تغییرات هزینه معیشت كارگران نشان می‌دهد كه هر خانوار 4 نفره به صورت ماهیانه 1 میلیون و 160 هزار تومان هزینه دارد.

به گزارش نما به نقل از مهر، به زودی نتایج جمع بندی و بررسی های مزدی کمیته های ویژه مزدی کارگران در استانها نهایی و برای طرح در شورای عالی کار اعلام می شود.

کارگران در سال جاری با تشکیل کمیته هایی به صورت تخصصی موضوع حداقل دستمزد و تغییرات سبد معیشت خانوار را بررسی و نتایج آن را به نمایندگان خود در شورای عالی کار ارائه می دهند.

نمایندگان کارگری معتقدند استفاده از این شیوه علاوه بر اینکه باعث دستیابی به نظرات گروه های مختلف کارگری کشور می شود، بلکه دسترسی به اطلاعات مستند درباره وضعیت زندگی خانوار کارگری را هم ممکن می نماید.

جمع آوری اطلاعات مستند

تاکنون بررسی ها و گزارشات گوناگونی از سوی کارگران درباره حداقل دستمزد سال آینده مطرح شده است و نمایندگان کارگران در بخشهای مختلف به دنبال تکمیل پرونده مزد سال آینده و اعلام به شورای عالی کار به عنوان پیشنهاد جامعه کارگری هستند.

علی اکبر عیوضی با اعلام نتایج محاسبات جدید مزدی کارگران از دستیابی به رقم 1 میلیون و 160 هزارتومان به عنوان هزینه ماهیانه یک خانوار 4 نفره کارگری خبر داد و گفت: با این حال به دلیل تغییرات روزانه قیمتها و نوسان رو به بالای قیمتها در بازار، امکان نهایی کردن پیشنهاد وجود ندارد.

رئیس کمیته ویژه مزد کارگران استان تهران، اظهار داشت: متاسفانه به تغییرات متعدد قیمت ها قادر به محاسبه تغییرات سبد هزینه خانوار و تکمیل پیشنهاد میزان افزایش حداقل دستمزد نیستیم.

عیوضی خاطر نشان کرد: یکی از آخرین توافقات بین کارگران این است که به دلایل ذکر شده، برویم در شورای عالی کار بنشینیم و از کارفرمایان و دولت بخواهیم درباره تامین معیشت و دستمزد سال آینده کارگران نظر بدهند و آنها بگویند که امروز با چه رقمی می توان یک خانوار 4 نفره کارگری را تامین کرد؟

حداقل مزد 92 چقدر باشد؟

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: در بررسی ها مشخص شد که خود دولت در برخی موارد به افزایش قیمتها دامن می زند و این مسئله به تازگی در بازار خودرو دیده شده است.

وی تاکید کرد: ما نتوانستیم در کمیته مزد کالایی را بررسی کنیم که قیمت آن تنها به مدت یک هفته ثابت مانده باشد. برنج به عنوان یک کالای پرمصرف در سبد هزینه های خانوار کارگری در طول 10 روز 1500 تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است.

به گفته عیوضی، یک سئوال مهم کارگران این است که چرا دولت نمی تواند حداقل در آن بخشی که جزو اقلام پرمصرف خانوار است، نظارتهای دقیقی را اعمالکند که امروز برنج ایرانی به کیلویی 5 تا 6 هزارتومان برسد؟

تعیین سهم برای دولت

رئیس کمیته ویژه مزد استان تهران اظهار داشت: دولت باید برای جبران کسری حداقل دستمزد کارگران در سال آینده سهمی را بپذیرد، چرا که وضعیت معیشتی امروز کارگران از سوی دولت ایجاد شده و خودشان هم باید آن را حل کنند.

این مقام مسئول کارگری کشور تصریح کرد:: امروز با این سئوال مواجه هستیم که دستمزد نیروی کار در سال آینده چقدر باید باشد که بتوان هزینه های ماهیانه خانوار کارگری را تامین کرد؟

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...