نسخه چاپی

نویسنده ضدصهیونیست فرانسوی كتابش را به احمدی‌نژاد تقدیم كرد

عکس خبري -نويسنده ضدصهيونيست فرانسوي کتابش را به احمدي‌نژاد تقديم کرد

یك نویسنده فرانسوی در مراسم رونمایی از كتابش در تهران گفت: احمدی‌نژاد برای فرانسه مدلی است مستقل و ضدصهیونیست. من به مسائل داخلی ایران كاری ندارم و از آن سر در نمی‌آورم، اما او كسی است كه می‌تواند مدلی باشد برای قدم برداشتن ما در راه استقلال.

به گزارش نما به نقل از خبرنگار مهر، نشست رونمایی از کتاب «سارکوزی، اسرائیل و یهودیان» نوشته پل اریک بلانرو عصر روز سه‌شنبه 24 بهمن با حضور نویسنده در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست بلانرو با اشاره به رشد فعالیت‌های فرهنگی دولت فرانسه برای جذب ایرانی‌ها به سوی خود اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی سفارت فرانسه در تهران از زمان دولت سارکوزی رشد قابل توجهی را به خود دید و این موضوع در زمان دولت اولاند نیز با همان کیفیت در حال ادامه یافتن است. البته اولاند پیش از رئیس جمهور شدن حتی سابقه وزارت هم نداشته است و در دوره فعالیت‌های سیاسی‌اش هم بیشتر مشاور بوده و از حیث توانایی مدیریتی در سطح بسیار پایینی است. با این حال لابی‌ صهیونیستی در فرانسه توانست او را به قدرت برساند.

وی افزود: لابی صهیونیستی فرانسه با نام «کریف» در اوایل ماه فوریه هر سال میهمانی شام بزرگی را تدارک می‌بیند و مواضعی ضدایرانی از جمله اینکه ایران خطری جهانی است و برنامه هستی آن را نباید دست کم گرفت، برای میهمانان از جمله رئیس جمهور و اهالی رسانه مطرح می‌کند و جالب است بدانید که فردای آن روز همان سخنان در قالب مواضع رئیس جمهور از زبان او خارج می‌شود و رسانه‌ها نیز همگی به آن می‌پردازند.

بلانرو در ادامه درباره فعالیت‌های پژوهشی خود گفت: من به طور خاص روی موضوع تاریخ متمرکز هستم و به دروغ‌پردازی‌های تاریخی از قرون وسطی تا دوران معاصر اهمیت زیادی می‌دهم. این کتاب براساس یک عبارت شگفت‌انگیز و در پاسخ به نویسنده‌ای به نام ریموند آرون نوشته شد. آرون کتابی دارد که در آن شارل دوگل رئیس جمهور ضدصهیونیست فرانسه را یهودی می‌خواند و من در این کتاب به او ثابت کردم که صهیونیست واقعی سارکوزی است.

وی افزود: فرانسه با روی کار آمدن دولت سارکوزی مواضع ضداسلامی شدیدی را اتخاذ کرد و این به دلیل ارتباط قابل توجه سارکوزی با لابی یهودیان فرانسه بود. این لابی در دهه‌های پیشین از جمهوری فرانسه در لایه‌های پایین قدرت قرار داشت اما از دهه 80 به بعد به تدریج قدرت گرفت. البته این حضور علنی نبوده و به طور معمول در قالب فعالیت‌های مشاوره‌ای خود را ظاهر کرده است.

این تاریخ‌پژوه فرانسوی در ادامه با اشاره به لابی صهیونیستی «لیکرا» مشهور به لیگ بین‌المللی مبارزه با نژادپرستی و یهود‌ستیزی گفت: این افراد گروهی شبهه نظامی هستند که مانند یک تیم ترور به ضرب و شتم تمام مخالفان با یهود می‌پردازند و حتی خود من را هم مورد حمله قرار داده‌اند؛ چون فیلمی از سارکوزی ساخته‌ام که در آن بیان می‌شود لیکرا با وزارت کشور فرانسه در دوران او همکاری می‌کرد.

وی با اشاره به برنارد لوی، میلیونر مشهور فرانسوی و از اعضای برجسته لابی صهیونیستی فرانسه گفت: او جمعی از متفکرین و به اصطلاح فلاسفه را دور خود جمع کرده است که کارشان تعبیر کردن اسلام به فاشیسم در دوران فعلی است و سعی دارند مغز مردم کشور مرا به نوعی شستشو قرار دهند.

بلانرو ادامه داد: لوی قدرت اندیشه و تفکر ندارد، اما ثروت او باعث شده تا بتواند برای صهیونیست‌ها نقش بازی کند. او با مراکز اقتصادی و تجاری در فرانسه مرتبط است و به نوعی همه بزرگان فرانسه را تحت تاثیر خود و اندیشه‌هاش قرار می‌دهد. لوی فردی است که مدیریت شبکه‌های اصلی تلویزیون فرانسه را بر عهده دارد و جزو صاحبان نفوذ در موسسه معتبر نشر گالیمار نیز هست. این نفوذ باعث شده اگر خبرنگاری بخواهد کلامی از آنها و فعالیت‌هایشان انتقاد کند بلافاصله از کار بی‌کار می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: تمام روزنامه‌های مشهور فرانسه از لوموند و لیبراسیون که دیدگاه‌های چپ دارند تا فیگارو که متمایل به دیدگاه سیاسی راست است یا مدیرانی صهیونیست دارند و یا اینکه تحت مشاوره و نظر لابی‌های صهیونیستی است، دست به تولید مطلب می‌زنند. مثلا در لیبراسیون، خانواده روچیلدهای فرانسه مدیریت می‌کند و یا در لوموند حتی نام معاون روزنامه اسرائیلیویچ بود.

بلانرو با اشاره به کتابش گفت: کتاب من یک گزارش تاریخی است که تمام مطالب ارائه شده در آن دارای استنادات محکم تاریخی است. این کتاب مدت‌ها در فرانسه اجازه انتشار نیافت. ناشرانی که 20 کتاب دیگر من را منتشر کرده بودند، پس از مطالعه آن با ابراز ارادت نسبت به کتاب، از انتشارش امتناع می‌کردند و معتقد بودند برایشان سودی نخواهد داشت اما واقعیت ترس آنها بود.

وی همچنین به نوع خاص سانسور این دست آثار در فرانسه اشاره کرد و گفت: سانسور در فرانسه به شکل یک سکوت فعال و دینامیک تعریف شده است. در این شیوه، هیچ خبر و تبلیغی هرچند منفی نمی‌تواند درباره یک موضوع بیان شود.

این نویسنده تاکید کرد: با ادامه رویه فعلی فرانسوا اولاند شک ندارم که در آینده می‌توان همین کتاب را درباره او نیز نوشت. ما در دوره ریاست جمهوری دوگل رابطه‌ای متعادل با جهان داشتیم که در آن نیروهای نظامی ما از ناتو بیرون آمدند، جنگ ویتنام محکوم شد و از حرکت‌های نظامی اسرائیل در غزه و فلسطین با عنوان فاجعه یاد شد. این سیاست در زمان ژیسکاردستن و دوویلپن ادامه داشت، اما با آمدن سارکوزی بر قدرت این معادله تغییر کرد و بنا براعلام خودش همه ظرفیت‌ها برای تغییر نگاه نسبت به اسرائیل به کار گرفته شد.

بلانروهمچنین درباره چرایی تقدیم کردن این کتاب به محمود احمدی‌نژاد و مقایسه او با شارل دوگل در ابتدای کتاب گفت: احمدی‌نژاد برای فرانسه مدلی است مستقل و ضدصهیونیست. من به مسائل داخلی ایران کاری ندارم و از آن سر در نمی‌آورم، اما او کسی است که می‌تواند مدلی باشد برای قدم برداشتن ما در راه استقلال.

همچنین در این نشست غلامرضا منتظمی ناشر این کتاب نیز در سخنانی این اثر و جریان فکری آن را از زمره حرکت‌های تازه فکری در غرب عنوان کرد و گفت: از سال 2006 به بعد توجه افکار عمومی در اروپا به موضوع لابی صهیونیسم بسیار جلب شده است. تا پیش از آن اسرائیل تنها یک موضوع در سیاست خارجی کشورها بود که به زندگی عمومی مردم ارتباطی پیدا نمی‌کرد، اما این لابی امری است که همه چهارچوب‌های زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی در آمریکا این موضوع به بحثی داخلی در کشور مبدل شده است.

وی همچنین خواستار ترجمه بیشتر آثار منتشر شده در اروپا درباره لابی صهیونیسم شد و گفت: این قدرت امروز تمام تمدن غرب را در مقابل ما قرار داده است و باید برای مقابله با آن فکر کرد.

منتظمی افزود: بلانرو و همفکرانش افرادی برانداز و ضدکشورشان نیستند، بلکه در اندیشه استقلال یافتن کشورشان هستند و این مهم‌ترین پیام این گروه است.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...