نسخه چاپی

با مشخصات فنی قاهر ۳۱۳ آشنا شوید

با رونمایی از جدیدترین جنگنده بومی ایرانی با نام 'قاهر 313'، اولین گام بلند ایران برای عرض‌اندام در باشگاه جنگنده‌های رادارگریز با قدرت برداشته شد.


به گزارش نما، پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران جنگنده" F-313 قاهر" در حقیقت نشانه ای از روند رو به رشد جنگنده‌های ایران برای مقابله با تهدیدات جدید در عرصه نبردهای هوا پایه است که از فضای حاکم بر نبردهای نوین نشأت می‌گیرد. در حالی که نسل جدید جنگنده‌ها در نبردهای آینده به سمت استفاده از فناوری رادارگریزی و امکان انجام همزمان چند عملیات در ماموریت‌های رزمی حرکت می‌کنند.
اولین نکته ای که در نمای خارجی جنگنده F-313 قاهر جلب توجه می کند، تلاش طراحان این هواپیما برای کاهش سطح مقطع راداری(RCS) این هواپیما بوده است. بنا بر اصول اولیه فناوری خفاکاری، استفاده از زوایای تند و سطوح شیبدار به همراه استفاده از مواد جذب کننده امواج راداری اصلی راه کاهش پراکنش امواج راداری است.
یک بدنه متقارن به همراه سطوح تخت و بدون زائده های بیرونی و امکان حمل سلاح های هوایی در حفره‌های داخلی امکان کاهش سطح مقطع راداری را تا حداقل ممکن فراهم می کند. استفاده از بال های V شکل و بدنه مایل به جلو و طراحی تیز زوایای حمله، از دیگر نکاتی است که در طراحی بدنه این هواپیما مورد توجه قرار گرفته است.
البته استفاده از «کانارد» در لبه جلویی هواپیما می‌تواند، یک نکته منفی در خاصیت خفاکاری این بدنه محسوب شود، اما در هر صورت طراحان این هواپیما مجبور بودند تا بین توان خفاکاری و مانورپذیری این جنگنده تعادلی را برقرار کنند.
از دیگر نکات قابل توجه در طراحی این جنگنده استفاده از دماغه محدب است که البته استفاده از چنین طراحی در نمونه های مشابه هواپیماهای اینچنینی از جمله f-22 آمریکایی و pakfa روسی نیز به چشم می‌خورد.
از آنجا‌ که نحوه طراحی دریچه‌های ورودی هوا در تحویل هوای ورودی به موتور هواپیما و عملکرد بهینه آن در سرعت‌های مختلف پروازی بسیار حائز اهمیت است، هرگونه تغییر در دریچه‌های ورودی هوا باید با توجه به این اصل مهم انجام شود. حتی در جنگنده F-117 نایت هاوک به بهای کاهش سرعت هواپیما به زیر سرعت صوت با نصب توری‌هایی در ورودی هوا میزان انعکاس امواج راداری به شدت کاهش یافته است.
در هواپیمای F-313 قاهر برای اولین بار در یک هواپیمای پنهان کار دریچه‌های ورود هوا در بالای بدنه قرار گرفته است. در کنار این، ورودی‌های هوا به سمت جلو کشیده شده‌اند تا روند تحویل هوا به موتورهای هواپیما بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کند.
تدبیر دیگری که برای کاهش امواج راداری دراین جنگنده در نظر گرفته شده است، ایجاد پیچش در مخروط داخلی ورودی هوا است. در کنار سطح داخلی این مخروط نیز با مواد جاذب رادار (RAM) است. یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز جنگنده قاهر، استفاده از «کانارد» یا پیش بال در افزایش مانور‌پذیری این هواپیما است. هیچ کدام از جنگنده‌های غربی و شرقی ایرانی که در خدمت نیروی هوایی ایران قرار دارند، به کانارد یا پیش بال مجهز نیستند و قاهر، اولین جنگنده از این نوع در ایران محسوب می‌شود.
جنگنده قاهر جنگنده‌ای تک موتوره است که موتور آن به‌صورت عمیق در داخل جنگنده قرار گرفته است. گرچه یک موتوره بودن چنین جنگنده‌ای می تواند، سبب کاهش بقا‌پذیری آن شود اما مزایای چشم‌گیری نیز به همراه دارد.
موتور این جنگنده می‌تواند با بالاترین رانش ممکن امکان پرواز در ارتفاع پایین را فراهم کرده و مانور‌پذیری موثر جنگنده را فراهم کند.
سامانه‌های اویونیکی این هواپیما از چند نمایشگر چند کاره دیجیتال تشکیل شده است که بر خلاف سامانه‌های آنالوگ و رقمی، امکان انتقال اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن را به خلبان فراهم می‌کند.
سامانه راداری این هواپیما با توانایی جست و جو و کشف اهداف راداری در فضای فراتر از دید، امکان کشف و درگیری با اهداف کشف شده و هدایت موشک‌های هدایت شونده توسط امواج راداری را فراهم می‌کند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...