نسخه چاپی

واكنش سلیمی‌نمین به تحریف تاریخی در "استرداد"

عباس سلیمی‌نمین هم اعدای تاریخی فیلم «استرداد» را زیر سوال برد. به اعتقاد او اصلا بحث پرداخت غرامتی در میان نبوده است و این شمش‌های طلا پرداخت قرض دولت روسیه بوده است.

به گزارش نما، عباس سلیمی‌نمین تاریخ پژوه و نویسنده در گفتگو با تسنیم اعدای تاریخی فیلم «استرداد» را زیر سوال برد.

در فیلم «استرداد» شمش‌های طلایی که از سوی روسیه به ایران ارسال می‌شود ، به عنوان غرامت جنگ جهانی دوم مطرح می‌شود اما سلیمی‌نمین معتقد است قصه چیز دیگری است.

سلیمی‌نمین می‌گوید: روس‌ها در زمان حضور غیرقانونی در ایران در جریان جنگ جهانی دوم برای پرداخت هزینه‌های جاری ارتش و سربازان نیاز به خرج با واحد پول ایران، ریال داشت و به همین خاطر از دولت مبلغ گزافی به ریال دریافت کرد تا بعد مابه‌ازی آن را از ارز کشور خودش پرداخت کند. اما بعد از پایان جنگ به دلیل بی‌اعتباری ارز روسیه قرار شد در قالب شمش‌های طلا این بدهی را پرداخت کند و قصه شمش‌های طلای فیلم هم در واقع همین پرداخت دیون کشورروسیه است و نه غرامت جنگ جهانی دوم.

به اعتقاد سلیمی‌نمین پرداخت غرامت جنگ جهانی دوم در کنفرانس پاریس صورت گرفت و روس‌ها و انگلیس‌ها و آمریکایی‌ها اصلا اجازه ورود ایران به این کنفرانس را ندادند تا غرامتی تعیین شود. به همین دلیل اصلا بحث پرداخت غرامتی در میان نبوده است.

این دومین اعتراض صریح تاریخ‌دانان ایرانی به روایت تاریخی «استرداد» است.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...