نسخه چاپی

سعیدی: فعالیت سیاسی جزء وظایف سپاه است/ نمی‌توان به پاسداران دستور داد به چه كسی رای بدهند

عکس خبري -سعيدي: فعاليت سياسي جزء وظايف سپاه است/ نمي‌توان به پاسداران دستور داد به چه کسي راي بدهند

نماینده ولی فقیه در سپاه می‌گوید پاسداران اهل منطق و استدلالند و نمی‌توان به آنها دستور داد كه به چه كسی رای بدهند و ما نیز این كار را نخواهیم كرد.

به گزارش نما حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس درباره مسائل مختلف سپاه پاسداران، از وظایف و تعهدات تا نحوه ورود به سیاست و انتخابات صحبت کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه مفصل را بخوانید:

ورود سپاه به دسته‌بندی‌ها و حزب‌بازی‌های سیاسی ممنوع است

یکی از موضوعاتی که ضد انقلاب و دشمن سعی می‌کند مردم را بر روی آن حساس بکند، بحث ورود سپاه به انتخابات پیش رو است.

آنها اینگونه القا می‌کنند که سپاه حق ورود به مسائل سیاسی را ندارد، علی رغم القائات آنها، سپاه باید با توجه به شرایطی، در برخی مسائل ورود پیدا کند ولی آنچه برای سپاه ممنوع است، ورود در دسته‌بندی‌ها و حزب‌بازی‌هاست.


سپاه تا کجا می تواند وارد سیاست شود

برای پاسخ به این سوال که سپاه تا کجا می‌تواند وارد مسائل سیاسی بشود باید قدری موضوع را تبیین کنیم. اولین مساله دانش سیاسی است، قطعاً هیچ کس مخالف نیست که پاسداران از دانش سیاسی بالایی برخوردار باشند. دوم بینش سیاسی است که نمی‌توان پذیرفت یک پاسداری که حافظ انقلاب است بینش سیاسی قوی‌ای نداشته باشد.

مسئله سوم را گرایش سیاسی است. هیچ انسانی بدون گرایش سیاسی نیست، حال مگر می‌شود بدون شناخت جریان‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی در جامعه، پاسداران را به عالی‌ترین بینش سیاسی رساند؟

ما صحنه‌های پیش رو را به پاسداران ارائه می‌کنیم چراکه در جامعه ما اندیشه‌های متفاوتی وجود دارد. از اندیشه‌های الحادی تا گرایشات مخالف، معاند و تا جریان‌هایی که صددرصد با آرمان‌های امام و رهبری همراهی دارند.


فعالیت سیاسی جزء وظایف سپاه است

همانطور که یک پاسدار نمی تواند در میدان نبرد، بدون شناسایی به خط بزند، پاسداری از انقلاب هم همینطور است. شما باید جریان‌ها، گروه‌ها، گرایشات و‌ انحرافات را بشناسید که بتوانید در برابر آنها موضع درست گرفته و در مواقع حساس بتوانید از انقلاب پاسداری کنید.

اینها ابعاد فعالیت‌های سیاسی سپاه است اما یک تفاوت جوهری بین سپاه و ارتش و دیگر نهادها وجود دارد و آن اینکه فعالیت سیاسی جزء وظایف سپاه است. یعنی در روزهایی مثل روز قدس و 22 بهمن و در همه مناسبت‌ها سپاه با همه وجود آن هم با آرم، نشان و شعارهای شفاف در جامعه حضور فیزیکی دارد.

همه فعالیت‌های سیاسی برای سپاه ممنوع نیست، بلکه اینها جزء وظایف یک نهادی است که باید در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کند.


ورود سپاه به سیاست به معنی دخالت نیست

اگر ما جنگ را به سه قسمت سخت، نیمه سخت و نرم تقسیم کنیم، امروز انقلاب اسلامی در هر سه زمینه تهدید می‌شود و سپاه باید در این سه عرصه حضور پیدا کرده و بداند که جایگاهش در در مقابله با جنگ نرم کجاست و چگونه و با چه شعار و چه هدفی باید وارد آن شود.

اینها به منزله دخالت سیاسی نیست، اگر یک گروهی در برابر انقلاب ایستاد و برخلاف شعارهای امام موضع‌گیری کرد، آیا سپاه نباید موضع‌گیری کند؟

هر نوع فعالیت و موضع‌گیری سیاسی ممنوع نیست. بنده به عنوان نماینده ولی فقیه باید موضع‌گیری سیاسی داشته باشم. ما در دسته‌بندی‌های احزاب و تشکل‌ها و اختلافات آنها با هم ورود پیدا نمی‌کنیم اما در تقابل بین حق و باطل و قرار گرفتن جریان و گروهی در برابر نظام نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.


نمی توان به پاسداران دستور داد به چه کسی رای بدهند

اینکه سپاه بخواهد در انتخابات دخالت کند و یا مثلا با زور مردم را به سمت فرد خاصی سوق بدهد، بله، اینها صددرصد ممنوع است و کسی هم شکی در این ندارد اما صحنه‌آرایی به معنی تبیین و آرایش سیاسی و شناساندن جریان‌هایی که در عرصه انتخابات فعال هستند نباید مورد غفلت قرار گیرد، ما بایستی گفتمان امام(ره) و رهبری را برای پاسداران تشریح کنیم تا بتوانند در مسیر حرکت به سمت انتخابات، درست حرکت کنند.

ما نمی‌گوییم افراد به چه کسی رای دهند،عرض بنده این است که پاسداران ما اهل منطق و استدلالند و نمی‌توان به آنها دستور داد که به چه کسی رای بدهند و ما نیز این کار را نخواهیم کرد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...