نسخه چاپی

معرفی عامل اصلی حادثه قم

به گفته یك سایت، عامل اصلی حادثه قم حجت‌الاسلام ش نام دارد؛ با توجه به عكس دو روحانی كه در بین معترضان به لاریجانی دیده می‌شود، احتمالا شناسایی حجت الاسلام ش كار چندان سختی نباشد/ یك اصولگرا هم گفته كه اصلاح‌طلبان رأی‌گیری كرده‌اند و كاندیدای آنان و نام وی هم مشخص شده است/ رئیس جمهور هم این بار به جای زنده باد بهار گفت زنده باد پاییز!

هاشمی‌ها در ساعات گذشته اگر نه بیشتر از دولت اما در حد و حدود دولتیان در اخبار سیاسی کشور حضور داشتند. پدر و پسران هاشمی هر سه مصاحبه‌هایی سیاسی انجام دادند. پدر خاندان هاشمی به انتقاد از آشکار شدن اختلافات قوا پرداخت و گفت با وجود فراز و نشیب‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها، قوا و ارگان‌های جمهوری اسلامی همواره تلاش داشته‌اند هدف اصلی نظام ـ که نزدیکی فرهنگی به مکتب اهل بیت و ترویج اخلاق اسلامی بود‌ ـ تا حد امکان حفظ شود. هاشمی همچنین گفت، متأسفانه برخی سوءتدبیر‌ها و مدیریت‌ها ما را از این هدف دور کرده و لازم است، شجاعانه اشتباهات را اصلاح کرد تا آرمان‌های اصیل امام راحل و نظام اسلامی احیا شود.

اما در سوی دیگر شهر، یک هاشمی دیگر، یعنی محسن هاشمی سخنانی انتخاباتی بر زبان راند و ضمن تأکید بر کاندیداتور نشدن پدر گفت که به دلیل تغییرات سریع، نتایج انتخابات را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ سخنی که از آن می‌توان نشانه‌هایی از تحول در جبهه انتخاباتی نزدیکان پدر هاشمی‌ها را یافت، زیرا تغییراتی که به زعم محسن هاشمی خیلی سریع رخ می‌دهد، بیش از آنکه در جبهه اصولگرایی باشد، شاید در جبهه نزدیکان هاشمی رخ دهد.

شاهد این ماجرا هم سخنان دو پهلوی دایی پسران هاشمی در مورد کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی است؛ آنجا که حسین مرعشی می‌گوید، آقای هاشمی از شخصیت‌های تأثیر گذار نظام است و نمی‌تواند نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد و این سخن در کنار تغییرات سریع مورد نظر محسن هاشمی یعنی قرار است اتفاقاتی بیفتد. سومین هاشمی یعنی مهدی هم که مصاحبه کرده و از ممنوعیت مصاحبه سیاسی خود سخن گفته است.

اما به جز هاشمی‌ها هنوز حادثه روز بیست و دوم بهمن قم داغ است و علاوه بر موج محکومیت‌ها و اعلام بازجویی از برخی مسببان آن، خبری در مورد عامل اصلی این حادثه منتشر شده است.

به گفته یک سایت، عامل اصلی حجت‌الاسلام ش نام دارد و یکی از سایت‌های خبری در مورد وی چنین نوشته است: حجت الاسلام «ش» جلوی مسجد اهل بیت قم تجمعی ترتیب داده و شعارهایی علیه رئیس مجلس و مخالفان دولت سر می‌دهند و حتی این جمع را به سمت مسیر حرکت علی لاریجانی نیز می‌کشانند که او مجبور به تغییر در مسیر خود شده و از درب دیگر وارد حرم حضرت معصومه می‌شود. اما این عده که تعداد آن‌ها نزدیک صد نفر گزارش شده به محل سخنرانی علی لاریجانی می‌روند تا نگذارند صحبت‌های او تمام شود. برای این هدف، نه تنها شروع به فریاد زدن و شعار دادن می‌کنند، بلکه طی اقدامی عجیب شروع به پرتاب مهر و در ‌‌نهایت کفش و نعلین به سمت رئیس مجلس شورای اسلامی می‌کنند تا او نتواند در جایگاه سخنرانی خود بماند. این سایت خبری می‌نویسد که حجت‌الاسلام ش در حوادث مشابه هم نقش داشته است. با توجه به عکس دو روحانی که در بین معترضان به لاریجانی دیده می‌شود احتمالا شناسایی حجت الاسلام ش کار چندان سختی نباشد.

اما به هر حال در ساعات گذشته، این دولتی‌ها و اعضای جبهه پایداری از جمله حجت الاسلام آقا تهرانی بودند که به محکوم کردن حادثه قم پرداختند.

پیش از بررسی تحولات انتخاباتی طبیعتا خبرهای سیاسی دولت هم قابل توجه است که دولت به هر حال مهم‌ترین بازیگر سیاسی کشور است. جمله زنده باد بهاری که رئیس جمهور در پایان سخنرانی خود از آن استفاده کرد، مقامات دولتی را مجبور به پاسخگویی در این زمینه کرد. استفاده پیاپی و تبلیغاتی روزنامه وابسته به سازمان تأمین اجتماعی که به طرفداری از اسفندیار رحیم مشایی مشهور است، از جمله زنده باد بهار، رئیس جمهور و نزدیکانش را در موضعی دفاعی قرار داد؛ تا جایی که امیری فر، رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ضمن رد تبلیغاتی بودن این شعار این عبارت زنده باد بهار را با بیان این جمله به رهبر انقلاب! نسبت داد:

«امیری‌فر با بیان اینکه شعار زنده باد بهار را نیز مقام معظم رهبری در سال ۷۶ به کار برده است، به سخنان معظم له اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری ۲۰ بهمن ۷۶ فرمودند دوستان انقلاب همیشه بهار هستند و خزان راه ندارد. کسانی که می‌گویند بهار انقلاب تمام شده، خودشان دچار پژمردگی هستند».

اما اسفندیار رحیم‌مشایی با اشاره برخی اظهارنظر‌ها درباره شعار «زنده باد بهار» نظر دیگری دارد و بر این باور است که منظور رییس‌جمهور از به کار بردن این جمله، امام زمان (عج) است.

وی در پاسخ به اینکه «برخی معتقدند شعار «زنده باد بهار» شعار تبلیغاتی شماست که آقای احمدی‌نژاد هم آن را تکرار می‌کند»، گفت: تبلیغات انتخابات چه چیزی است؟! منظور آقای احمدی‌نژاد از عبارت «زنده باد بهار»، امام زمان (عج) است و این یک چیز روشن است.

اما از همه جالب‌تر واکنش خود رئیس جمهور به پرسش خبرنگاران درباره عبارت زنده باد بهار بود. وی به خبرنگاران گفت: مگر همه چیز در این مملکت انتخاباتی است؟ من در آن سخنرانی درباره امام زمان (عج) صحبت کردم، شما بگویید زنده باد پاییز!

اما در جبهه هواداران دولت هم اتفاق قابل توجه دیگری هم رخ داد و آن سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در جمع اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور بود؛ آنجا که در بندهای پیانی سخنرانی خود گفت: «خدایا شاهد باش که ما به هر کسی دلبسته باشیم در عرض یک هزارم ثانیه حاضریم دل از او بکنیم، به خاطر اینکه او دل از ولایت کنده است. رهبری فرمودند اختلاف افکندن خیانت به ملت است. کسی که خیانت می‌کند باید دل از او بکنیم»! این جملات نیاز به هیچ تفسیری ندارد.

اما در عرصه انتخابات این روز‌ها، روز کاندیداهای درجه دوم و سوم انتخابات است. در این میان خبری منتشر شد که ظاهرا قرار بوده منوچهر متکی در مشهد اعلام کاندیداتوری کند که در ‌‌نهایت هم این کار انجام نشد. ‌پور محمدی هم که در زمره همین کاندیداهای سطح میانه قرار دارد نیز گفت کاندیدای واحد که تنها فرمول انتخاباتی نیست، انتخابات آرایش خاص خود را دارد و شاید کاندیدای بیشتر فضای سیاسی را شاداب‌تر کند و باید منتظر ماند تا آن زمان چه اتفاقی می‌افتد.

جبهه پایداری هم که بناست به قول خودشان پنجشنبه همایشی گفتمانی برگزار کنند، احتمالا حول کاندیداهایی همچون حداد عادل و باقری لنکرانی خواهند چرخید. اگر پایداری‌ها حداد عادل را به عنوان کاندیدای مطلوب خود معرفی کنند، تقریبا باید گفت دو عضو دیگر ائتلاف ۱+۲ آچمز خواهند شد و بناچار آنان نیز به سمت گزینه پایداری‌ها حرکت کنند. اگر جبهه پایداری در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند ائتلاف ۱+۲ را تحت‌الشعاع تصمیم گیری خود قرار دهد، از هم اکنون نباید چشم انداز روشنی برای این ائتلاف در نظر گرفت.

ائتلافی که محسن رضایی در جمع دانشجویان تبریزی نقدهایی جدی بر آن و سازکار و تشکیل آن وارد کرد و گفت: مدیریت کشور از حالت جناحی به مدیریت فردی رسیده است. مدیریت جمعی دچار سیر نزولی شده است و باید به سمت مدیریت جمعی حرکت کنیم؛ آن هم نه با این ائتلاف‌هایی که چند نفر نشسته و در پشت پرده تصمیم می‌گیرند و به بقیه دیکته می‌کنند. اگر این گونه مدیریت‌ها و ائتلاف‌ها کارساز بود، نباید الان در کشور مشکلی وجود داشت، با این روش‌ها نمی‌توان به مدیریت دسته جمعی رسید.

رضایی اشاره‌ای هم به ائتلاف ۲+۱ داشت و راهکار خود به دوستانش درباره این ائتلاف را نیز یادآوری کرد و گفت: من به این دوستان پیشنهاد دادم که اگر مایل به ائتلاف هستید جمعی چهارصد نفره از نخبگان کشور اعم از حوزوی، دانشگاهی نمایندگان مجلس و مدیران سابق نظام را در یک جا گرد آورید و تا نفرات ائتلاف با حضور در این جمع و ارائه برنامه برای اداره کشور و حل مشکلات بحث کنند و در آخر رأی و نظر این جمع ملاک این باشد که چه کسانی محور ائتلاف باشد و باقی افراد در کنار این‌ها کار کنند.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نیاز دیگر امروز کشور ما نیاز به گفت‌وگو و تحمل پذیری در سطوح گوناگون شده است. امروزه در کشور ما معضل تحمل پذیری و گفت‌وگو به مشکل بزرگی تبدیل شده که از سطح خانواده تا سطح مسئولان وجود دارد. وی با بیان اینکه چرا همدیگر را تحمل نمی‌کنیم، گفت: گفت‌وگو به این معنی نیست با هم رقابت نکنیم و یا عقیده خود را کنار بگذاریم، بلکه به معنای آن است که ما می‌خواهیم در کنار هم و با هم زندگی کنیم و مشکلات را با هم حل کنیم.

اما خبر انتخاباتی ساعات گذشته جبهه اصلاحات را نه یک اصلاح‌طلب که یک راستی سابق یا‌‌ همان اصولگرای کنونی اعلام کرده است و آن هم کسی نیست، جز محمد حسن غفوری فرد. وی درباره نامزد اصلاح طلبان در انتخابات گفت: اصلاح طلبان قرار بود پنجشنبه نامزد خود را معرفی کنند که این کار را نکرده‌اند؛ ظاهرا رأی‌گیری انجام شده و محمدرضا بهشتی بالا‌ترین رأی را داشته است.
منبع:تابناک

۱۳۹۱/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...