نسخه چاپی

لاوروف: ماموریت عنان برای بركناری اسد نیست

عکس خبري -لاوروف: ماموريت عنان براي بركناري اسد نيست

مسكو به صورت كامل از ماموریت كوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه حمایت می‌كند.

وزير خارجه روسيه با تاكيد بر اينكه ماموريت كوفي عنان در راستاي بركناري بشار اسد نيست از دو طرف درگير در سوريه خواست تا پيشنهادات عنان را بپذيرند و به درگيري‌ها پايان دهند.

به گزارش ايسنا سرگئي لاوروف، وزير امور خارخه روسيه در گفت‌وگو با تلويزيون اين كشور عنوان داشت: مسكو به صورت كامل از ماموريت كوفي عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه حمايت مي‌كند.

وي در ادامه افزود: از دمشق و گروه‌هاي مخالف سوري مي‌خواهيم از پيشنهادات كوفي عنان براي حل و فصل مساله سوريه حمايت كنند.

لاوروف همچنين تاكيد كرد: نمي‌توان روند تحقق آشتي در سوريه و مذاكرات ملي در اين كشور را آغاز كرد مگر آنكه دو طرف درگيري‌ها در سوريه به صورت اصولي با پيشنهادات كوفي عنان موافقت كنند.

وي در ادامه افزود: ماموريت عنان براي بركناري بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه نيست، اين برداشت از ماموريت عنان نادرست است.

من با كوفي عنان در قاهره بعد از تعيين شدنش به عنوان فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه ديدار كردم.

لاوروف همچنين عنوان داشت: كوفي عنان در گفت‌وگو با مسئولان سوري پيشنهادات خود را مطرح كرد و مي‌توانم تاكيد كنم كه اين پيشنهادات در خصوص بركناري بشار اسد نيست. من معتقدم كه مردم سوريه خود سرنوشت كشورشان را تعيين مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: مسكو از هر توافقي كه دو طرف در چارچوب مذاكرات سياسي به آن دست يابند حمايت مي‌كند. قرار است هياتي از سوي مخالفان سوريه در آينده نزديك وارد مسكو شود. مسكو از هيچ كدام از طرف‌هاي درگير در سوريه حمايت نمي‌كند. ما لزوما از دولت سوريه حمايت نمي‌كنيم بلكه بر ضرورت آغاز روند حل و فصل سياسي مساله سوريه تاكيد داريم.

لاوروف همچنين عنوان داشت: طرف روسي تمام تلاش خود را براي دستيابي به اين هدف به كار مي‌گيرد. مسكو در تماس‌هاي خود با مخالفان سوري بارها از آنها خواسته بود تا از تمام كساني كه خواهان مسلح كردن ‌آنها و گزينه نظامي در مساله سوريه هستند دوري كنند.

لاوروف همچنين تاكيد كرد: ما از مخالفان سوري خواستيم خود را از گروه‌هاي مسلح كه اقدامات خرابكارانه انجام مي‌دهند جدا كنند اما در شرايط كنوني مي‌بينيم كه مخالفان سوري به سلاح مجهز مي‌شوند.

وي در ادامه افزود: چنانچه مخالفان سوري بخواهند با استفاده از سلاح عليه دولت سوريه اقدام كنند سخت خواهد بود كه از دولت سوريه بخواهيم به درخواست‌هاي ما مبني بر آتش‌بس عمل كند.

لاوروف همچنين عنوان داشت: اتخاذ تصميم‌هاي نامتعادل در خصوص سوريه ممكن است به پيامدهايي خطرناك بينجامد. سوريه كشوري با طايفه‌هاي مختلف است و ساختار پيچيده‌اي دارد.

۱۳۹۰/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...