نسخه چاپی

خبر رییس جمهور از تبدیل سیری به مركز صادرات گاز

عکس خبري -خبر رييس جمهور از تبديل سيري به مرکز صادرات گاز

رئیس‌جمهور از تبدیل شدن جزیره سیری به مركز صادرات گاز خبر داد و گفت: انتظار می‌رود در آینده شرایط طراحی و اجرای پروژه‌های بین‌المللی نفت توسط متخصصان ایرانی فراهم شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور بهره‌برداری از پروژه جمع‌آوری و فراورش گازهای همراه نفت (NGL) از امروز (پنج‌شنبه) به جزیره سیری واقع در خلیج فارس سفر کرده است، در جمع کارکنان، متخصصان و کارشناسان نفتی این پروژه گفت: امروز به منظور دو هدف افتخار یافتم تا در جمع خانواده نفت و همه عزیزانی که تلاش کردند تا این پروژه بزرگ به بهره‌برداری برسد حضور یابم، ابتدا اینکه از مدیران، کارشناسان، کارمندان و همه کسانی که به ساختن ایران عزیز دل داده‌اند، تشکر کنم.

وی افزود: هدف دوم این بود که به ملت عزیز ایران درباره فعالیت‌های شما مطالبی بگویم، چرا که فرزندان ملت ما با ایمان، همت و اتحاد برای ساختن ایران عزیز تلاش می‌کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اظهارات صبح امروزش در مراسم افتتاح پروژه‌های روستایی در بوشهر گفت: امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های روستایی عرض کردم که برای پیشرفت کشور باید به طور کامل تلاش کنیم و از منابع مادی و انسانی خودمان استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور منابع طبیعی ملت‌ها را پایان‌ناپذیر توصیف کرد و گفت: ممکن است منابع دیگر پایان‌پذیر باشد اما منابع طبیعی پایان‌ناپذیرند چرا که ملت ما آماده است تا بایستد و ایران را بسازد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های طب ایرانی،‌ خاطرنشان کرد: پزشکی ایرانی امروز پیشرفت‌های خوبی داشته است. پزشکی ایرانی یک نوع روش ساده و همه فهم است؛ معماری ایرانی نیز همینطور است. اکنون ساختمان‌هایی داریم که 900، 600 و یا 500 سال است در برابر 10ها، طوفان، زلزله و حادثه ایستاده است و این نشانگر غنای معماری ایرانی است.

احمدی‌نژاد به استفاده بهینه از منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: رشد ما در استفاده از منابع طبیعی باید بیشتر شود و باید بتوانیم از منابع طبیعی که خدا به ما داده به طور صحیح استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور خواستار استفاده از اندیشه ایرانی شد و گفت: معنای حرف من این نیست که نباید از دیگران کمک بگیریم بحث من این است که ما باید ایده خودمان را داشته باشیم و روی پای خودمان محکم بایستیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه استفاده از نفت و گاز باید به صورت بهینه باشد، گفت: ما باید از قطره قطره و هر فوت مکعب گاز درست استفاده کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم تا ایران عزیز در سایه حاکمیت عدالت از منابع استفاده کند.

وی به پروژه گازی NGL جزیره سیری اشاره کرد و گفت: ممکن است رقم پروژه سیری که 590میلیون دلار است نسبت به دیگر پروژه‌های نفتی که 4 ،‌5 میلیارد دلار است کم باشد اما این پروژه برای مقابله با سوخت گاز همراه نفت مهم بوده است؛ ما نفت استخراج می‌کنیم، گاز همراه نفت می‌سوزد، این سوخت علاوه بر اینکه محیط زیست را خراب می‌کرد ثروت کشور را هم هدر می‌داد بر همین اساس متخصصان ما تصمیم گرفتند تا گاز همراه نفت را به چرخه کشور باز گردانند.

وی از رستم قاسمی وزیر نفت درباره قیمت فروش گاز پرسید که وزیر نفت قیمت گاز را 55سنت اعلام کرد و احمدی‌نژاد از حاضران پرسید 55 سنت معادل ایرانی‌اش چقدر می‌شود و سپس نتیجه گرفت که سهم گاز همراه نفت که تا کنون به هدر می‌رفته برای هر ایرانی 300 هزار تومان در سال بوده است.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: در سال 22هزار میلیارد تومان گاز در کشور هدر می‌رفت که متخصصان ایرانی تصمیم به ممانعت از هدر رفتن گاز همراه نفت شدند؛ مردم عزیز بدانند که این گاز به کالاهای گرانتری از قبیل پروپان و پنتا نیز تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از تمام منابع طبیعی استفاده کرد به وضعیت کویرهای ایران اشاره کرد و افزود: در ذهن برخی‌ها این است که نعوذ‌بالله خدا کویر را بیهوده خلق کرده است در حالیکه این کویرها ثروت است و ما باید از آن استفاده کنیم؛ برای استفاده از منابع طبیعی لازم است زحمت بکشیم و تلاش کنیم چرا که حتی استعمارگران برای غارت تلاش و زحمت می‌کشند تا به کار نا صحیح خود برسند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تحمل گرمای 38درجه و رطوبت 98 درصد توسط متخصصان ایرانی موجب ساختن ایران می‌شود، افزود:‌ اگر کسی در ذهنش اینطور باشد که با یک تلفن می‌توان معامله کرد و ثروت ایجاد کرد باید بداند این کار برای عده‌ای قلیل است و پایداری ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برخی‌ها در دنیا حرف‌های بزرگ و از آزادی و دموکراسی حرف می‌زنند، گفت: اینها آدمهای کوچکی هستند هرچند حرف‌های بزرگ می‌زنند چرا که هرکس به تعهد خود وفا نکند کوچک است.

رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی‌های متخصصان ایرانی در امور نظامی گفت: متخصصان ایرانی تلاش کردند و یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های دنیا را ساختند. آنها نمونه‌های خارجی را دیدند، بررسی کردند و این جنگنده را ساختند.

وی در ادامه از تبدیل شدن جزیره سیری به مرکز صادرات گاز خبر داد و گفت: انتظار من از خانواده نفت ایران این است که بیش از گذشته تلاش کنند؛ در گذشته نفت دست بیگانگان بود آنها نفت را می‌بردند و ته‌مانده آن را هم به ما نمی‌دادند. نهضت ملی نفت رخ داد و دشمن از در رفت و از پنجره بازگشت اما بعد از انقلاب عظیم اسلامی، ما مستقل شدیم و پیشرفت‌های خوبی نیز کسب کردیم اما انتظار از خانواده نفت خیلی بالاست.

احمدی‌نژاد از نفتی‌ها خواست تا در آینده شرایطی را فراهم کنند که پروژه‌های نفتی در سطوح بین‌المللی توسط کارشناسان نفتی ایران طراحی و اجرا شود.

رئیس‌جمهور در پایان به مردم هرمزگان اشاره و آنها را مردمانی مؤمن، سلحشور و دلسوز توصیف کرد و گفت: مردمان هرمزگان مرزبان غیور، مؤمن و دست‌داشتنی، قانع و بزرگوار هستند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...