نسخه چاپی

نیم قرن حضور

محمد كاظم انبارلویی

جامعه مدرسين حوزه علميه قم با نيم قرن حضور مؤثر در صحنه سياست كشور يكي از نهادهاي مؤثر و كليدي در پيدايش نهضت امام خميني (ره) است.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم نماد هويت حوزه علميه قم و حوزه‌هاي علميه در كشور است.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم يك نهاد انقلابي، ديني، علمي و سياسي است كه در طي 50 سال اخير خدمات بزرگي به استقلال، آزادي و استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي داشته است.
انقلاب مشروطه و نهضت ملي شدن صنعت نفت به شكست انجاميد و اين شكست به دليل آن بود كه نهاد روحانيت آمادگي نداشت حاكميت را به دست گيرد و مي‌خواست از روشهاي اصلاح طلبانه نهاد سلطنت را مؤدب به آداب مردم سالاري ، قانون واجبار به رعايت عدالت و انصاف در سياست‌ورزي نمايد كه اين تجربه جواب نداد.
انقلابيون مشروطه با فاصله گرفتن از شريعت نه تنها جلوي استبداد و استعمار رانگرفتند، بلكه در اثر غفلت، انگليسي‌ها آن را سوزن‌باني كردند و استبدادي خشن‌تر از قاجار را در دوران پهلوي باز توليد نمودند.
استبداد پهلوي استيلاي غرب را به شئونات كشور تحكيم بخشيد
همين اشتباه را رهبران ملي در جريان نهضت ملي شدن صنعت نفت كردند و با به جان هم افتادن رعايت مصالح ملي را نكردند و اجازه دادند سلطنت پهلوي دوم استمرار يابد.
امام خميني (ره) از آغاز نهضت اسلامي ، نهاد سلطنت را مورد هدف قرار داد و آن را منشاء فساد و استبداد و تنها روزنه بازگشت استعمار مي‌دانست. اين نظريه يك نظريه مسلط در ميان علما و مراجع نبود. برخي آن را نه تنها ممكن نمي‌دانستند بلكه محال مي‌دانستند.
يكي از اساسي‌ترين كارهاي انقلابي جامعه مدرسين حوزه علميه قم به عنوان يك نهاد عظيم روحاني اين بود كه اين نظريه را پذيرفت وشجاعانه اعلاميه عزل شاه را صادر و عدم مشروعيت نهاد سلطنت را هدف قرارداد وبر آن پاي فشرد.
صدور اين بيانيه فقط چند كلمه روي يك تكه كاغذ نبود. بنيانگذاران جامعه مدرسين پاي اين بيانيه ايستادند و به خاطر آن شكنجه، اعدام و تبعيد وهر نوع سختي را در اين راه استقبال كردند.
دومين اقدام انقلابي جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام مرجعيت امام خميني (ره) پس از رحلت آيت الله بروجردي بود. اين اقدام در حالي بود كه هم جان امام (ره) در اثر اقدامات انقلابي عليه استبداد و استعمار در خطر بود و هم جان صادر كنندگان اعلاميه مرجعيت حضرت امام (ره) در معرض خشن‌ترين فشارها و تهديدها بود.
سومين اقدام جامعه مدرسين حوزه علميه قم پايداري در مبارزه با استبداد و استعمار با تبليغ و ترويج حكومت ديني بر اساس نظريه مترقي « ولايت فقيه» بود. اين اقدام چه بسا از آن دو اقدام مهم‌تر و شجاعانه‌تر و مؤثرتر بود. اين اقدام افق آينده انقلاب را روشن و يك چشم‌انداز نوراني در برابر نخبگان و مردم ترسيم كرد.
بركات اين نهاد مقدس كه پايه‌اش روي اخلاص، فداكاري و ايثار نهاده شد در انقلاب اسلامي در همه جا خود را نشان مي‌دهد.
- نقش جامعه مدرسين در احياي نماز جمعه هاي
- نقش جامعه مدرسين در دفاع مقدس
- نقش جامعه مدرسين در پاسداشت اسلاميت و جمهوريت نظام در نهاد مقدس شوراي نگهبان
- نقش جامعه مدرسين در مديريت و اصلاحات در حوزه علميه قم
- نقش جامعه مدرسين در مجلس خبرگان و پاسداشت نهاد رهبري انقلاب اسلامي
فوق العاده، برجسته و چشمگير بوده است.
امروز جامعه مدرسين حوزه علميه قم به تعميق فرهنگ و اخلاق در لايه‌هاي گوناگون اجتماعي و اسلامي كردن مناسبات قدرت در ايران مي‌انديشد امروز جامعه مدرسين حوزه علميه قم در انديشه كمك به بيداري اسلامي در منطقه و برقراري ارتباط با رهبران و نخبگان جهان اسلام از طريق نهادهاي علمي و پژوهشي در قم و نيز تربيت كادرهاي ورزيده سياسي، متقي، شجاع و مدير ومدبر براي اداره جوامع اسلامي آزاد شده از بند استبداد جهاني است.
مدرسان جوان اندك اندك جاي پيران و مرشدان خود در جامعه مدرسين را مي‌گيرند و اين نهاد مقدس را براي جهش‌هاي بزرگ در آينده آماده مي‌كنند.
قرار است اين نهاد طراوت ، تازگي، نوآوري، تهور و انقلابيگري خود را حفظ كند و به عنوان يك نهاد انقلابي ونيرومند نيم قرن ديگر همچنان در خدمت انقلاب، نظام و مردم باشد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...