نسخه چاپی

پاسخ به 10 پرسش درباره مالی

عکس خبري -پاسخ به 10 پرسش درباره مالي

كشور مالی كه اكنون در كانون توجه بسیاری از كشورهای عضو جامعه بین‌المللی قرار گرفته است در چند ماه گذشته شاهد تحولات متعددی بوده است. نقطه حائز اهمیت این تحولات از آن زمان كلید خورد كه دولت "آمادو تومانه توره" به دنبال یك كودتا ساقط شد و این كودتا سرآغاز درگیری‌های بسیاری در این كشور شد.

به گزارش نما، به دنبال این کودتا دولت موقتی در مالی تشکیل شد همچنین شبه نظامیان وابسته به القاعده به دنبال ناآرامی‌ها در کشور مالی روانه شمال این کشور شدند و بسیاری از مناطق را تحت کنترل خود درآوردند.

به دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در پی افزایش فعالیت‌های شبه نظامیان وابسته به القاعده در شمال مالی توجه جامعه بین‌المللی به کشتارهای وسیع در این کشور جلب شد.

فرانسه در راس برخی کشورهای حامی مداخله نظامی در مالی قرار گرفت و حدود پنج هفته پیش نیروهای خود را وارد این کشور آفریقایی کرد. پس از آن گروه دیگری از کشورهای آفریقایی نظیر کنگو از ورود نیروهایشان به شمال مالی برای کمک به ایجاد صلح و ثبات در این کشور خبر دادند.

در حالی که به نظر می‌رسد افراطیون در این کشور تاحدودی مجبور به عقب نشینی شده‌اند همچنان بیم آن می‌رود که مالی به عرصه درگیری‌های طولانی مدت تبدیل شود.

یاپگاه اینترنتی شبکه خبری دویچه وله با توجه به این شرایط در گزارشی به مطرح کردن 10 پرسش در باره مالی پرداخته و به آنها پاسخ گفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن پرسش‌ها و پاسخ های مطرح شده در شبکه خبری دویچه وله به شرح زیر است:

1. اوضاع در مالی چگونه است؟

حدود پنج هفته از آغاز مداخله نظامی فرانسه در مالی می‌گذرد و با این همه اوضاع در این کشور غرب آفریقا همچنان نابسامان و پر تنش است. گروه‌های افراطی در این کشور از شهرهای شمالی مالی بیرون آمده‌اند با این حال حملات شدیدی از سوی گروه‌های تروریستی کوچکتر در مالی ملاحظه می‌شود. سربازان اعزامی از سوی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) و نیروهای اعزامی از چاد در حال حاضر کنترل برخی از شهرهای شمال مالی را در اختیار گرفته‌اند. با این حال در برخی مناطق دیگر که اکثر جمعیت آن آفریقایی‌های سیاه پوست هستند احتمال انجام برخی حملات انتقام جویانه وجود دارد.

همچنین باماکو پایتخت مالی صحنه وقوع درگیری‌های بسیاری در هفته‌های گذشته بوده است. در همین حال ارتش مالی نیز از انسجام چندانی برخوردار نیست و دوگانگی‌هایی در میان نیروهای آن مشاهده می‌شود که در مواردی حتی به درگیری‌هایی منتهی شده است.

ارتش مالی به بیانی ساده دچار ضعف و تفرقه است، در مارس 2012 واحدهای ارتش علیه دولت دست به شورش زدند چرا که از دیدگاه آنها اقدام‌های آنها فریبکارانه بوده است.

2. عوامل اصلی مناقشه در مالی چه کسانی هستند؟

در حال حاضر شورشیان و گروه‌های افراطی متعددی در مالی فعالیت می‌کنند. شورشیان طوارق ظاهرا به دنبال استقلال و خودمختاری بیشتری هستند. به دنبال جنگ داخلی لیبی در سال 2011 درگیری‌ها در مالی تشدید یافت. شورشیان طوارق از جمله افرادی بودند که در حمایت از دولت معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی دست به اسلحه می‌بردند. به دنبال فروپاشی دولت قذافی این شورشیان از لیبی روانه شمال مالی شدند. در آوریل 2012 این گروه شورشی از تشکیل کشوری خودمختار و مستقل خبر دادند. در ابتدای کار اعضای طوارق و برخی دیگر از گروه‌های افراطی با یکدیگر علیه دولت مرکزی مالی متحد شدند. پس از آن گروه‌های افراطی به آرامی شروع به پیشروی در شمال مالی کردند و کنترل بسیاری از مناطق این کشور را در اختیار گرفتند. این گروه‌ها پس از مدتی بر گروه طوارق غلبه کردند و به دنبال اعمال قوانین سفت و سخت خود در منطقه بودند. در شرایط کنونی گروه طوارق تاحدودی ضعیف شده است.

3. نقش اسلام‌گرایان در مالی چیست؟

اسلام گرایان که تعداد بسیاری از آنها از الجزایر و دیگر کشورها به مالی آمدند به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. علاوه بر گروه انصارالدین، گروه‌های افراطی دیگری که وابسته به القاعده هستند نیز در مالی حضور دارند. همچنین جنبش اتحاد و جهاد از جمله گروه‌های فعال در این کشور غرب آفریقا است. جنبش اسلامی "ازواد" که از شاخه‌های انصار الدین است نیز در مالی حضور دارد و اعلام کرده که آماده است با دولت مرکزی وارد مذاکره شود. این گروه‌ها همگی دارای رویکردی افراطی هستند. باورها بر این است که گروه‌های وابسته به القاعده مسئولیت آدم ربایی‌های اخیر در مالی را برعهده دارند.

4. عملیات نظامی فرانسه چگونه پیش می‌رود؟

در دسامبر 2012 شورای امنیت سازمان ملل متحد با مداخله نظامی در مالی تحت رهبری کشورهای آفریقایی موافقت کرد. برخی از کشورهای عضو اکوواس اعلام کردند که به مالی نیرو اعزام خواهند کرد. در عین حال چاد نیز اعلام کرد مایل است در این عملیات نظامی مشارکت داشته باشد. با این همه نیروهای نظامی که به عنوان اصلی‌ترین عامل در تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در مالی شناخته می‌شوند متعلق به فرانسه هستند. در 11 ژانویه 2013 دولت فرانسه اقدام به اعزام نیروی نظامی به مالی با هدف جلوگیری از پیشروی گروه‌های افراطی از شمال مالی به سمت پایتخت این کشور کرد.

5. آیا برای عملیات علیه افراطیون در مالی دیر نیست؟

گروه‌های مختلف افراطی در مالی می‌توانند با سرعت بسیاری به کشورهای منطقه بروند و در آنجا استقرار یابند. این گروه‌های افراطی می‌توانند از شمال مالی به راحتی به الجزایر یا لیبی بروند و این مساله تاکیدی بر ضرورت اقدامی استراتژیک در راستای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های این شبه نظامیان افراطی در منطقه است.

6. منافع آلمان در رویدادهای مالی چیست؟

آلمان نظیر سایر کشورها هیچ منفعتی را در فروپاشی دولت مالی نمی‌بیند. سفیر سابق آلمان در مالی می‌گوید: در صورتی که تدابیر لازم در خصوص بحران مالی به کار گرفته نشود این کشور می‌تواند به پایگاهی برای تروریسم بین‌المللی تبدیل شود. اقدام‌های تروریستی می‌تواند از مالی به اروپا کشیده شود.

یک محقق آلمانی بر این باور است که خطر افزایش خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر در مناطق کنترل نشده‌ای همچون مالی به شدت افزایش می‌یابد. همچنین وی قائل بر این است که کشور مالی دارای روابطی حسنه با آلمان است و به خاطر همین روابط برلین نباید از توجه به باماکو بازماند.

7. آلمان چگونه می‌تواند در عملیات نظامی در مالی شرکت داشته باشد؟

دولت آلمان در حال حاضر کمک‌های مالی و لجستیک قابل توجهی را در اختیار مالی قرار می دهد. همچنین سه هواپیمای "ترانسال" آلمان در انتقال نیروهای نظامی آفریقا به مالی به کار گرفته می‌شود. آلمان همچنین در قبال ارائه کمک‌های انسان دوستانه به مالی متعهد شده است.

8. آیا ممکن است مالی به افغانستان دوم تبدیل شود؟

به دنبال تشدید درگیری‌ها در شهر گائو برخی تحلیل‌گران اقدام به مقایسه مالی با افغانستان کردند با این حال سفیر سابق آلمان در مالی بر این عقیده است که در چنین قیاسی اغراق شده است. او می‌گوید: جمعیت مالی که نه تنها شامل آفریقایی‌های سیاه پوست است بلکه طوارق را نیز شامل می‌شود در کل اقدام چندانی در راستای ترویج خشونت انجام نمی‌دهد. یک تحلیل‌گر آلمانی نیز بر این عقیده است که وضعیت مالی با افغانستان تفاوت دارد. در مالی 90 درصد شهروندان به طور کلی در صلح و ثبات به سر می برند و اغلب عقایدی غیر از رویکردهای فکری افراطیون را دارند. این تحلیل‌گر آلمانی می‌گوید تنها درصد اندکی از جمعیت مالی حامی فعالیت‌های تروریستی در این کشور هستند.

9. رویداد بعدی در مالی چیست؟

تاکنون مشکل اصلی که در مالی به چشم می‌خورد فقدان ارتش مستحکم و نیروهای نظامی قادر به ایجاد ثبات در این کشور غرب آفریقا بوده است. رئیس جمهوری دولت موقت مالی اعلام کرده که انتخابات این کشور در ماه ژوئیه برگزار خواهد شد.

همچنین قرار است یک تیم نظامی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف آموزش سربازان مالیایی وارد این کشور آفریقایی شوند. اتحادیه اروپا ظاهرا قصد مداخله نظامی جدی در مالی را ندارد.

10. آیا دولت مالی در نهایت خواهد توانست امنیت را در این کشور آفریقایی برقرار کند؟

مالی یکی از فقیرترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود تا قبل از کودتای سال 2012 این کشور آفریقایی به عنوان الگوی کشوری دموکراتیک در نظر گرفته می‌شود. در شرایط کنونی عرصه سیاسی این کشور شاهد شکنندگی و دوگانگی است. در حال حاضر 150 حزب ثبت شده در مالی وجود دارد اما اغلب این احزاب‌ سازمان‌هایی تک عضو به شمار می‌روند و هیچ نشانی از یک رهبر قدرتمند به چشم نمی‌خورد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...