نسخه چاپی

آموزش رقص و آواز ، زیر گوش بهزیستی

عمو محمود تا از راه می رسد بچه ها دورش حلقه می زنند و هر كدام درخواست آهنگی می كنند تا عموی مهد كودك برایشان آهنگ بزند و آنها برقصند.عمو محمود در كنار خاله های مهد كودك پای ثابت این مهد كودك است و هفته ای سه روز، با سازش می آید و برای بچه ها می زند و می خواند. بچه ها با دیدنش كلی ذوق می كنند،مثل همان ذوقی كه خانم مدیر هنگام تشریح برنامه های مهد كودكش دارد.

به گزارش نما، خراسان نوشت: او آموزش رقص يا همان حرکات موزون را از ويژگي هاي مثبت مهد کودکش مي داند و بر اين باور است که چنين برنامه هايي، براي بهبود روحيه بچه ها و افزايش گروه گرايي آنها موثر است!


فاصله بين گفته هاي مسئولان با برنامه برخي مهدهاي کودک


حرف هاي خانم مدير مرا به ياد حرف هاي مدير کل پيشين بهزيستي استان تهران مي اندازد که فروردين ماه امسال، در واکنش به برگزاري برخي برنامه هاي رقص و آواز در مهدهاي کودک تهران، گفته بود که بهزيستي با اين گونه اقدامات غير قانوني برخورد مي کند. ولي ا... نصر با تاکيد بر اين که همه برنامه هاي آموزشي در مهدهاي کودک بايد در راستاي موازين اسلامي باشد گفته بود: همه برنامه ها تدوين شده به مهدهاي کودک فرستاده شده است، به طوري که مهدها حق آموزش برنامه هاي غيراخلاقي را ندارند.مديرکل بهزيستي استان تهران يکي از اصلي ترين برنامه هاي سازمان بهزيستي در سال جاري را، کنترل برنامه هاي آموزشي مهدهاي کودک و تطابق آن با موازين اسلامي ذکر کرده بود.


رقص و آواز پاي ثابت برنامه مهدها


مشاهدات خبرنگار خراسان از برخي مهد کودک هاي تهران خلاف اظهارات مديرکل بهزيستي استان تهران در اوايل سال جاري است.چون رقص و آواز و حتي آموزش آن به کودکان کمتر از ۶ سال، پاي ثابت برنامه هاي مهد کودک ها است و مديران مهدکودک ها با افتخار از اين برنامه ها ياد مي کنند.


به عنوان پدري که مي خواهد فرزندش را براي چند ساعتي در روز به مهد کودک بفرستد، به چند مهد کودک در مناطق شمالي تهران سر زدم. علاوه بر ديدن محيط مهد کودک با چند کودک و مادرهايشان نيز صحبت کردم. منطقه سعادت آباد ،مهد کودک... براي ثبت نام دراين مهد کودک بايد ماهانه 350هزار تومان پرداخت کنيد تا براي نيمي از ساعات روز از کودکت نگهداري کنند.حالا بماند که براي انجام برنامه هاي تفريحي و اردوهايي که ممکن است هر از گاهي برگزار شود، بايد مبلغي جداگانه نيز پرداخت کرد. به گفته مادر يکي از بچه ها بايد براي نگهداري يک کودک در مهد کودک ماهانه چيزي نزديک به 420هزار تومان پرداخت.با گذر از حياط مهد کودک و بچه هاي قد و نيم قدي که در محوطه با وسايل بازي مشغول بازي هستند، به اتاق خانم مدير مي رسم، درهمان ابتداي کار از شهريه و برنامه هاي مهد کودکش مي پرسم واومي گويد :برگزاري کلاس هاي متنوع،جشن تولد، تهيه ناهار مورد علاقه بچه ها و موسيقي و رقص از برنامه هاي اين مهد است. صحبت به آموزش رقص و برگزاري جشن هاي شاد که مي رسد مي گويد:اين برنامه ها در حفظ روحيه بچه ها خيلي تاثير دارد!! درادامه حرف هايش مي گويد:اتفاقا تا يک ربع ديگر برنامه رقص و آواز شروع مي شود،اگر دوست داشته باشيد مي توانيد تاثير آن را بر حفظ روحيه بچه ها ببينيد!!


صداي بلند موزيک و لبخند رضايت خانم مدير


چند دقيقه بعد عمو محمود هم از راه مي رسد،البته با ارگ بزرگي که يک نفر دستيار در حمل و نقلش به او کمک مي کند. با عمو محمود و خانم مدير به ميان بچه ها مي رويم ،بچه هايي که علاقه زيادي به عموي مهد کودک دارند و با ديدنش دورش حلقه مي زنند و از او مي خواهند تا آهنگ مورد علاقه شان را بزند. ديگر اتفاقات نيز چندان دور از ذهن نيست؛صداي بلند موسيقي ،ترانه هاي غربي عمو محمود،رقص بچه ها و لبخند رضايت خانم مدير از اين اقدام!


يکي ديگر از مهدکودک هاي معروف اين منطقه به گفته اهالي محل، مهدکودک... است. به لحاظ ميزان شهريه دريافتي تفاوتي با مهد کودک منطقه سعادت آباد ندارد.اينجا هم شهريه ثابت ماهانه 350هزار تومان است و روي تابلوي مهد هم بزرگ نوشته اند«تحت نظارت سازمان بهزيستي کشور»چند لحظه اي مقابل مهد کودک منتظر مي مانم تا شايد کسي از مهد خارج شود و بتوانم در باره برنامه هاي مهد با او صحبت کنم.کمتر از ده دقيقه بعد خانم جواني همراه پسر بچه 4ساله اش از مهد خارج مي شود. بي معطلي به سراغ شان مي روم و با اين عنوان که من هم مي خواهم پسرم را دراين مهد ثبت نام کنم، از آنها مي خواهم نظرشان را درباره برنامه هاي مهد و نحوه رسيدگي به بچه ها بدانم.پسر بچه بي معطلي مي گويد:خاله سحر خيلي مهربان است.

تازه کلي هم با بچه ها بازي مي کنيم،خاله برايمان آهنگ هم پخش مي کند.وقتي از برنامه هاي رقص و آواز مي پرسم مادرش مي گويد:يکي از برنامه هاي ثابت همه مهد ها همين رقص و آواز است.البته اينجا به بچه ها رقص آموزش نمي دهند ولي در مهد کودکي که سال گذشته ثبت نامش کرده بودم، آموزش رقص يا همان حرکات موزون هم داشتند. اما من و پدرش ناراضي بوديم و به همين دليل مهدش را عوض کرديم.

به يکي ديگر از مهد کودک ها دريکي از خيابان هاي فرعي حوالي بزرگراه اشرفي اصفهاني مي روم.مهد کودک ... که بازهم تحت نظارت سازمان بهزيستي کشور است شهريه ثابت دراين مهد کودک 100هزار توماني از دو مهد کودک قبلي کمتر است و پدر مادرها ماهانه 250هزار تومان براي نگهداري از کودکان شان به مدير مهد مي پردازند.خانم مدير به ترتيب برنامه هاي روزانه مهد کودک را برمي شمارد.از کلاس آموزش زبان گرفته تا ساعت بازي و ناهار.

مي پرسم برنامه شاد هم داريد.مثلا رقص و آواز؟مي گويد: هر روز نيم ساعتي را براي بچه ها آهنگ پخش مي کنيم تا روحيه شان عوض شود ولي کلاسي تحت عنوان آموزش رقص نداريم.البته هفته اي يک روز هم يک نفر مي آيد و با ارگ براي بچه ها آهنگ مي زند و مي خواند.اين جدا از برنامه جشن ها و تولد هاي بچه هاست.

چون به مناسبت هر جشن و ميلادي هم نوازنده مي آوريم و برنامه داريم.البته هزينه برگزار مراسم جشن و تولد، جدا از شهريه ثابت است که بايد در طول سال بپردازيد.مقصد بعدي مهد کودکي است درخيابان آفريقا يا همان جردن. انگار نرخ خدمات دراين منطقه با ساير مناطق تهران متفاوت است چون مدير مهد کودک مي گويد: شهريه ثابت دراين مهد ماهانه600هزار تومان است و براي ساير کلاس ها و برنامه ها هم بايد هزينه جداگانه اي بپردازيد.

مثلا هفته اي دو مرتبه استخر و آموزش شنا،آموزش ژيمناستيک و زبان خارجه و اگر دوست داشته باشيد کلاس موسيقي و رقص. مي گويد آموزش رقص باله يکي از ويژگي هاي خاص اين مهد کودک است که در کمتر مهد کودکي در سطح تهران مي توانيد سراغ آن را بگيريد. از او مي خواهم باهم براي ديدن محيط بازي و نگهداري بچه ها برويم که البته با روي خوش قبول مي کند.

با گذر از يک راهرو که در آن چندين کلاس مجهز به وسايل آموزشي قرار دارد به سالن بزرگي مي رسيم که نزديک به سي کودک قد و نيم قد، در آن مشغول بازي هستند.البته موسيقي هم براي بچه ها پخش مي شود و بچه ها با گوش دادن به موسيقي و ترانه يکي از خوانندگان آن ور آبي روز خود را سپري مي کنند.

مدير مهد کودک اختصاص بخشي از وقت روزانه بچه ها به موزيک زنده را از برنامه هاي خوب و شاد اين مهد کودک مي داند و مي گويد:همه بچه ها از اين برنامه ها راضي هستند.اما برخي خانواده ها به اين موضوع اعتراض دارند، آنچه به جايي نمي رسد فرياد است و ناچارند با اين قضيه کنار بيايند.


نارضايتي خانواده از برنامه هاي نامناسب مهدهاي کودک

به سراغ مادر يکي از بچه ها که براي رساندن فرزندش به مهد آمده مي روم و از چند و چون برنامه هاي مهد مي پرسم.مي گويد کارمند است و مجبور است فرزندش را به اين مهد بياورد.همين اجبار باعث شده تا باوجود اينکه از اجراي برنامه رقص و آواز در مهد راضي نيست فرزندش را به اين مهد بسپارد.

او حتي چندين بار نسبت به اين موضوع اعتراض هم کرده است، اما پاسخي که شنيده اين بوده که اگر راضي نيستيد دخترتان را از اين مهد ببريد!نظر مادر دختر بچه 4ساله اي را که براي بردن دخترش به مهد آمده در باره برنامه هاي شاد و آموزش رقص مي پرسم.زن با ناراحتي مي گويد:متاسفانه چنين برنامه هايي با وجود مخالفت بعضي از والدين همچنان در مهد هاي کودک اجرا مي شود.من و همسرم بارها به مديريت مهد اعتراض کرده ايم، ولي تاثيري نداشته است.با اين روش ها و برنامه ها تربيت بچه دچار مشکل مي شود و تربيتش دوگانه مي شود.اما چاره اي نيست چون از آنجايي که کارمندم و مجبورم فرزندم را به مهد بياورم با يد با اين شرايط هم کنار بيايم.

مدير کل پيشين بهزيستي استان تهران فروردين امسال، در واکنش به برگزاري برخي برنامه هاي رقص و آواز در مهد کودک هاي تهران، گفته بود که بهزيستي با اين گونه اقدامات غير قانوني برخورد مي کند. ولي ا... نصر با تاکيد بر اين که همه برنامه هاي آموزشي در مهد کودک ها بايد در راستاي موازين اسلامي باشد گفته بود: همه برنامه ها تدوين شده به مهدکودک ها فرستاده شده است، به طوري که مهدها حق آموزش برنامه هاي غيراخلاقي را ندارند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
ف.د
0
0
۱۳۹۲/۵/۱۷
سلام بر شما...متنتون رو خوندم و به دردم خورد...راستش من و دوستان داريم يک مستند ميسازيم در مورد همين مهد کودکها و آموزشهاشون...لطفا اگر مايليد نام و آدرس اين مهدها رو برامون بفرستيد تا شايد به دردمون بخوره...اگر بفرستيد ممنون ميشيم...راستي اگر مهدهايي رو هم ميشناسين که نقطه مقابل اينهان و آموزشهاي خوبي دارن بهمون معرفي کنيد . متشکرم
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...