نسخه چاپی

تكلیف پسته مشخص شد

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حالی كه جلسات مذاكره بر سر نحوه صادرات پسته همچنان ادامه دارد در جلسه نوبت صبح امروز به این توافق رسیده‌ایم كه زمینه صادرات پسته در كشور باید وجود داشته باشد لذا توقف صادرات آن به طور كامل مطرح نیست.

به گزارش نما کیومرث کرمانشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نتایج جلسه صبح امروز که در سازمان توسعه تجارت با حضور انجمن صادرکنندگان پسته برگزار شد اظهار کرد: از دیروز جلسه‌ای در سازمان توسعه تجارت درباره مذاکره و توافق بر سر صادرات پسته تشکیل و این جلسه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: پسته یکی از اقلام مهم صادراتی در کشور است و سالانه 1.5 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد لذا تقویت، ثبات و استمرار حضور در بازارهای جهانی پسته برای ما بسیار اهمیت دارد.

کرمانشاهی با تاکید بر این‌که سالانه 150 تا 200 هزار تن پسته در ایران تولید می‌شود، تصریح کرد: بازار پسته دنیا دست ایران و آمریکا است و باید با حضور مرتب خود در بازارهای جهانی فرصت را به کشور آمریکا ندهیم.

معاون سازمان توسعه تجارت درباره دلیل اصلی مطرح شدن بحث ممنوعیت صادرات پسته خاطرنشان کرد: نیاز بازار داخلی در آستانه رسیدن به ایام نوروز موجب مطرح شدن این موضوع شد. این در حالی است که باید در یک ماه آتی نیاز مردم به پسته تامین شود.

به گفته وی ، بیشترین میزان تولید پسته در کشور باید صادر شود زیرا این محصول اشتغالزایی و ارزآوری بالایی برای کشور دارد.

کرمانشاهی با تاکید بر این‌که در جلسه نوبت صبح امروز سازمان توسعه تجارت و انجمن صادرکنندگان پسته درباره نحوه صادرات پسته به توافقاتی رسیده‌ایم، تصریح کرد: قرار شد ضمن تامین نیاز داخلی زمینه صادرات پسته نیز در کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: جلسات هنوز تمام نشده و بعدازظهر امروز و فردا نیز به صورت مستمر برگزار می‌شود اما آنچه که در جلسه صبح امروز مورد توافق قرار گرفت این بود که که ممنوعیت کامل صادرات پسته لغو شود.

کرمانشاهی در پایان با تاکید بر این‌که برای حفظ بازارهای جهانی پسته ایرانی نباید جلوی صادرات آن گرفته شود بیان کرد: تولید داخلی ما بسیار بیشتر از نیاز شب عید است لذا بخش عمده‌ای از تولید پسته باید در کنار تامین نیاز داخلی صادر شود.

۱۳۹۱/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...