نسخه چاپی

خاطره مهم باهنر از دیدار با سید حسن نصرالله

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قانون اساسی را محور قرار دهیم و از قوانین موضوعه تبعیت و به همدیگر كمك كنیم امور پیش رود، بهانه‌ای برای اختلاف و دعوا و زیاده‌خواهی نیست.

به گزارش نمابه نقل از فارس، محمد‌رضا باهنر در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دوم سیما درباره بیانات دیروز مقام معظم رهبری و راه‌های تحقق توصیه‌های ایشان توسط دولت و مجلس اظهار داشت: بیانات مقام معظم رهبری آنقدر روشن و شفاف و صریح بود که قابل تاویل و تفسیر نیست.

وی افزود: در نخستین سالهای رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از امرای ارتش گفت که به سه دلیل از مقام معظم رهبری تبعیت می‌کنم که یکی مرجعیت ایشان و مقلد بودن است و یکی جایگاه فرماندهی معظم کل قوا در قانون اساسی است.

باهنر ادامه داد: آن شخص به من گفت که اگر این دو موضوع نبود عمیقا معتقدم که ایشان یک مجتهد و متخصص‌ترین شخصیت در مسائل نظامی و سیاست بین‌الملل است و لذا تقلید و تبعیت از ایشان را بر خود واجب می‌دانم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی حضورش در مجلس را ناشی از لطف الهی و اعتماد مردم دانست و توضیح داد: رای مردم و وظیفه‌ای که بر دوش ما می‌گذارند مشروط است و شرط اولیه و اصلی نیز تبعیت ما از احکام نورانی اسلام و قانون اساسی است.

باهنر افزود: اگر در این چارچوب حرکت و به وظیفه‌مان عمل کردیم مردم هم ما را می‌پذیرند ولی اگر زیاده‌خواهی کنیم و به برخی وظایف عمل نکنیم و یا بیش از حدود قانونی طلب قدرت اختیار کردیم باید پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی واقعا بن‌بست وجود ندارد و قانون اساسی دقیقا وظایف و مسئولیت قوا و نهادها را روشن کرده و جای هیچگونه شبهه و بن‌بستی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: 2_3 سال قبل اعضای شورای نگهبان اصل 110 قانون اساسی که مربوط به مجمع است تفسیر کردند که بر اساس آن مجمع حق ورود به مسائل مورد ابهام شورا را ندارد و مجلس باید رفع ابهام کند.

باهنر افزود: تفسیر قانون اساسی توسط شورای نگهبان به منزله قانون اساسی است و همه باید تبعیت کنند و وقتی این موضوع به مجمع رسید بدون مجادله و بحث پذیرفتیم و این دستورالعمل شد.

وی اضافه کرد: بعضا در مجلس قوانینی وضع کردیم که شورا نسبت به برخی مصوبات ایراد گرفته که البته آن ایراد برای ما قابل فهم یا قبول نبود اما ما وظیفه خود دانستیم که ایراد را رفع کنیم و بحث و مجادله‌ای در مورد موضوع نکردیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از وظایف و اختیارات مقام معظم رهبری تنظیم روابط قوا است.

باهنر افزود: اخیرا مقام معظم رهبری هیئتی مشورتی منصوب فرمودند که در صورت بروز اختلاف بین قوا نظر کارشناسی درباره موضوع می‌دهد و ایشان بر اساس وظیفه قانونی‌شان و با استفاده از نظر هیئت روابط را تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: اگر قانون اساسی را محور قرار دهیم و از قوانین موضوعه تبعیت کنیم و به همدیگر کمک کنیم که کارها پیش برود دیگر بهانه و دلیلی برای وجود اختلاف و دعوا و زیاده‌خواهی نیست.

«قانون ساخته و پرداخته دست بشر است و ممکن است قانونی که وضع می‌کنیم نقص یا ایراد و نیاز به اصلاح داشته باشد ولی قانون اساسی و قانون فصل‌الخطاب است و همه باید تمکین کنیم.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم با محور قرار گرفتن قانون در کشور کاملا موافقند و مطالبه جدی آنها و رهبری حرکت مسئولان در چارچوب قانون اساسی است.

باهنر افزود: حضرت آقا به خوبی اشاره فرمودند که حضور مردم و بهمنی که در 22 بهمن بر سر مستکبران خراب شد به معنی رضایت مردم از اوضاع و احوال اجرایی و قانونگذاری کشور نیست ولی مردم نظام را قبول دارند و توقع دارند در چارچوب نظام کار کنیم و در آن صورت وظیفه اصلی ما خدمت به مردمی است که پایداری و پایمردی و صلابت و احساس خود را نشان دادند و ما در برابر عظمت آنها کم می‌آوریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مقابله با راهبرد‌های دشمن اظهار داشت: دشمن دو فکر و تحلیل دارد که نصف آن درست و نیمی دیگر غلط است و اینکه می‌گوید اگر مردم دست از نظام بردارند نظام نمی‌تواند به رفتار خود ادامه دهد، تحلیل درستی است.

باهنر افزود: حکومت و نظام جمهوری اسلامی بدون پشتوانه مردم اصلا جمهوری اسلامی نیست اما بخش اشتباه تحلیل آنها این است که فکر می‌کنند با فشار وارد کردن بر روی معیشت و رفاه و اقتصاد می‌توانند مردم را از نظام جدا کنند.

وی ادامه داد: در آستانه 22 بهمن در گفت‌وگو با رسانه ملی به طنز گفتم که ما برخی اوقات به فشارهای دشمن نیاز داریم و دیدیم که با افزایش فشارهای دشمن 22 بهمن امسال آبرومند‌تر از گذشته انجام شد و به خواست خدا عدو با حماقت خود به ما کمک کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای اداره کشور و امور آن نیاز به بحث‌های مدبرانه، معقول و حساب‌شده داریم و باید از تحریک احساسات مردم پرهیز کنیم.

باهنر افزود: در 22 بهمن امسال مردم در 1000 نقطه کشور حضور یافتند و عظمت آفریدند اما در گوشه‌ای در قم توسط دوستان نادان یا دشمنان دانا اشتباهی صورت گرفت و دیدیم که رسانه‌های بیگانه به این حادثه غیرمعقول که رهبری هم آن را محکوم کردند پرداختند تا آن حماسه آبرومند و پرابهت را کمرنگ کنند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: همه جا باید مواظب باشیم و تحولات را رصد کنیم و با تدبیر و عقل و با خرد جمعی و رایزنی و همدلی از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های مقام معظم رهبری از عدم تحقق کامل مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: حضرت آقا چند سال قبل روسای قوا را مامور برخورد با مفاسد اقتصادی کردند که در برخی از مقاطع کار شد و برخی کارها نیز بر زمین ماند و در نهایت گزارش قانع‌کننده‌ای در این خصوص نداریم.

باهنر در عین حال گفت: وقتی نگران‌تر می‌شویم که می‌بینیم مشکلی اقتصادی پیش می‌آید و حالا مسئولی می‌گوید من اسم 300 نفر از کسانی که نمی‌گذارند اقتصاد کشور رشد کند را در جیب دارم و این برای افکار عمومی سوال‌برانگیز است.

وی تصریح کرد: کسی که از اختیاراتی برخوردار است و با قوه قضائیه ارتباط دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات را از راه عاقلانه پیگیری کند و به نتیجه برساند نیازی نیست که با احساسات مردم بازی کند.

«وقتی قوه قضائیه و ستاد مبارزه با مفاسد هست ضرورتی ندارد مسائل را به مردم بگوییم چرا که در این صورت کمیسیون قضایی و کمیسیون اقتصادی و کمیسیون اصل 90 مجلس تحریک می‌شود و دادستان دادسرا حساس می‌شوند و می‌گویند اسامی را بدهید که برخورد کنیم ولی بعد از بگیر و ببند ته آن می‌بینیم خبری نبوده و فقط بازی کردن با احساسات مردم بوده است.»

باهنر بر همین اساس خاطرنشان کرد: تولید ثروت در کشور ارزش است و 3 قوه باید دست به دست هم داده و تولید‌کنندگان را حمایت و تشویق کنند نه اینکه با یک سخنرانی و جنجال و فرافکنی آنها را بترسانیم و بر مشکلات بیفزاییم.

وی تصریح کرد: علی‌رغم تحریم‌های سخت و پرفشار و به قول غربی‌ها فلج‌کننده اگر همدلی قوا باشد بیش از 80 درصد مشکلات فعلی اقتصاد برطرف می‌شود و تحریم‌ها نمی‌توانند اقتصاد ما را به زانو درآورند.

باهنر خاطرنشان کرد: به جای بازی با احساسات باید به وظایف خودمان عمل کنیم و عمیقا باور داشته باشیم که در محضر خدا هستیم و اگر قبول داریم باید پاسخگوی گفتار و کردار خود باشیم اعمالمان را اصلاح می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا به درستی از ظرفیت گسترش نفوذ معنوی جمهوری اسلامی برای مشارکت در مدیریت جهانی استفاده نمی‌شود، به دیدار دو سال قبل خود با سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اشاره کرد.

باهنر گفت: وقتی از سید‌حسن نصرالله سوال کردم که چرا با وجود این همه مرید و شیفته و عاشق فرمودید مقام معظم رهبری حتی در ایران مظلوم است، سید‌حسن یک ساعت توضیح داد و مسائل عجیب و غریبی در باب مظلومیت حضرت آقا گفت که حقیقتا من هم نمی‌دانستم.

وی ادامه داد: سید‌حسن خاطرات زیادی از کیاست و دقت و پیش‌بینی آقا تعریف کرد و حالا من می‌خواهم بگویم که ما چنین گوهری داریم اما استفاده نمی‌کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقا در سخنانی فرمودند من به عنوان رهبر انقلاب ابزارم و نیروی انسانی‌ام شما هستید اما برخی توقع و تصورشان این است که آقا مرتب از اختیارات علی الاطلاق و مطلقه برای مسائل استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: به جرات می‌گویم که ظرف 26 سال که در مجلس هستیم مقام معظم رهبری از آنچه ما حکم حکومتی می‌گوییم به اندازه کمتر از انگشتان دست استفاده کردم اما نظرات کارشناسی بسیاری می‌دهند که برای ما حجت است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به ذکر نمونه‌ای در این مورد پرداخت و گفت: 2 _ 3 قبل هنگام تصویب قانون بودجه تصمیم گرفتیم برای تحرک خودروسازان کشور تعرفه گمرکی خودروهای خارجی را پایین بیاوریم اما حضرت آقا در سخنرانی عید با استدلال از این مسئله ابراز نارضایتی کردند.

باهنر افزود: مجلس در اولین جلسه در فروردین سال جدید با طرحی دو فوریتی مصوبه قبلی خود را لغو کرد و این به خاطر حکم حکومتی نبود بلکه استدلال و نظر کارشناسی مقام معظم رهبری آنقدر صائب و قوی بود که دیگر جای هیچ حرفی باقی نماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این مشی را داشته باشیم نظام بن‌بست ندارد و همه اختیارات و وظایف در قانون اساسی روشن است و مقداری همدلی و مقداری پا گذاشتن روی هوای نفس می‌خواهد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...